Laattijdige levering

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Laattijdige levering

#16 , 04 jul 2017 18:59

TS had een clausule op de bestelbon moeten laten opnemen dat bij niet tijdige levering (in casu uiterlijk op 24 juni 2017) de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling wordt ontbonden.
Als TS dat gedaan had, dan had hij quasi zekerheid gehad.
Maar dat sluit niet uit dat hij nu ook nog zijn gelijk kan halen. In de mate dat hij kan aantonen dat de leverancier wist of behoorde te weten dat deze datum essentieel was.
Als de datum louter een indicatieve leveringsdatum was, bepaald door de verkoper, dan krijgt TS het moeilijk om het belang van de precieze datum te bewijzen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#17 , 04 jul 2017 19:35

Aangetekend schrijven zenden om de factuur te protesteren, uitleggen dat de datum essentieel was en daarom expliciet vermeld werd, dat er doelbewust ter verificatie een week later telefonisch contact werd opgenomen en men bevestiging kreeg maar dat op de dag van voorziene levering niemand kwam opdagen. Bijgevolg beschouwt u de verkoop als ontbonden. Beetje wankel maar goed....

Belangrijkste van al: TS hoeft niets te doen en heeft blijkbaar niets betaald, hij zit in een zetel. Het is de verkoper die actie dient te ondernemen indien hij centen wil zien. Ik ben benieuwd of ze een juridisch twijfelachtige zaak gaan laten voorkomen, tijd gaan investeren in praten met een advocaat, die betalen.....voor de prinselijke som van 700 Euro. I don't think so, er is ook nog iets als de economische realiteit. Zeker indien het gaat om goederen die ze vermoedelijk zelf zullen kunnen doorverkopen aan een andere koper.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 jul 2017 19:55

Je geeft rare zelfstandigen hoor die voor 20€ zelfs naar de rechtbank trekken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 04 jul 2017 22:10

Je geeft rare zelfstandigen hoor die voor 20€ zelfs naar de rechtbank trekken.
Inderdaad denlowie in zaken waar ze zeker van zijn. Factuur protesteren met AS moet TS doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 jul 2017 08:35

Ik ben benieuwd of ze een juridisch twijfelachtige zaak gaan laten voorkomen,
Persoonlijk denk ik niet dat de zaak twijfelachtig is, en dat de verkoper héél erg sterk in zijn schoenen staat. Ik heb nog nergens gelezen welk bewijs de TS kan aandragen om te bewijzen dat er daadwerkelijk gecommuniceerd is dat de leveringsdatum essentieel was. Het enige materiële is een datum op een bestelbon zonder verder uitleg. Dit kan evengoed een "gewenste leveringsdatum" zijn of zelfs "ten vroegste leveren op"... Meer nog, je zou kunnen stellen dat deze datum net NIET essentieel was, aangezien de koper het niet de moeite vond dit als clausule in de offerte te laten opnemen.

Het is uiteraard aan een rechter om een uitspraak te doen, moest dit voorkomen, maar persoonlijk geef ik de TS weinig kans, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”