Laattijdige levering

edwindv
Topic Starter
Berichten: 4

Laattijdige levering

#1 , 03 jul 2017 21:49

Hallo, ik heb een op 12/06 materiaal besteld om zelf een afsluiting te plaatsen. Ze hebben me verzekerd dat de levering zou plaatsvinden ten laatste op 24/06 omdat ik op die dag vrienden en familie had gevraagd om mij te helpen bij de werkzaamheden, dus is werd zo op de bestelbon gezet en ik heb deze dan ondertekend.

16/06 nogeens gebeld en geen probleem.
Nu op 24/06 niemand gezien en samen met vrienden beslist om er dan maar zelf bij een plaatselijke handelaar achter te gaan. Op 26/06 teruggebeld en mijn beklag gedaan dat ik niemand heb gezien en niemand heb gehoord en dat ik mijn bestelling wil annuleren.

1 week later krijg ik een factuur met het volledige bedrag van 700 euro in de bus (geen astronomisch bedrag maar gaat om het principe). Teruggebeld en mijn beklag gedaan en ze willen dat ik nu alles betaal en alles overneem.

Wat kan ik hieraan doen?? Hoe kan ik dit eventueel (zo goedkoop mogelijk) oplossen zonder het materiaal over te nemen? Kan ik niet gewoon een % boete betalen ofzo?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 jul 2017 22:00

U had ze schriftelijk moeten aanmanen om te leveren tegen die datum, met de melding dat u anders de levering verbroken zag van hun kant (en een eventuele schadevergoeding die u kon eisen).
Nu... is dit een ander verhaal.

Wat staat er op de bestelbon ivm de voorwaarden van de levering hierover?
Met een beetje geluk staan er daar regels in die gelden voor jou, maar evenzeer dus ook voor hen.

edwindv
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 03 jul 2017 22:10

Ik heb net mijn bestelbon nog eens bekeken maar er staat hier bitterweinig op over de levering, enkel (in stylo) 'te leveren op 24/06' en 'voor akkoord' met mijn handtekening. Nergens voorwaarden of dergelijke. Daarnaast nog de bestelde goederen en de prijs.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 03 jul 2017 22:17

Ik zou het zo doen:
Een aangetekend schrijven richten aan hun, met de boodschap dat de levering, die volgens de bestelbon ten laatste op 24 juni 2017 (jaartal zeker vermelden) ging geleverd worden, wegens niet leveren ten hun nadele als geannuleerd beschouwt, zoals u ook telefonisch vermeld heeft (verwijs naar uw eerste telefoongesprek dus) en hierdoor de verzonden factuur voor niet-geleverd materiaal voor de volle 100% betwist.

Dan hebben zij de volgende opties:
-Niet bewijsbaar reageren: negeren die handel (gewone brieven, telefoontjes)
-Bewijsbaar reageren: hangt ervan af wat ze zeggen
-Jou negeren en toch leveren: levering weigeren, en desnoods nogmaals een AS sturen
-Jou voor de rechtbank slepen: met jouw aangetekend schrijven waarin je alles opgesomd hebt + de bestelbon zie ik geen enkele reden waarom de rechter zou meegaan in hun verhaal.
De enige reden dat ik nog zou kunnen bedenken, is dat je maatwerk besteld hebt, maar aangezien je bij een plaatselijke handelaar je materiaal gevonden hebt, zal dit niet het geval zijn...

edwindv
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 03 jul 2017 22:37

Dankuwel voor de wijze raad, ik ga morgen nog eens contact opnemen met de firma in kwestie en vriendelijk vragen of we niet tot een akkoord kunnen komen. En anders zullen uw tips zeker van pas komen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2017 22:53

Voor de leveringsplicht van goederen geldt - wat betreft het tijdstip van de levering - dat de koper de levering mag weigeren als de levering toegezegd is vóór een bepaalde datum en die datum is verstreken.
(Dit in tegenstelling tot het leveren van diensten, waar een ingebrekestelling moet gebeuren met het geven van een laatste redelijke termijn, mits nog relevant).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2017 13:07

Leveringstermijn (art. VI. 43 WER)

Art.VI.43. § 1. Tenzij de partijen een ander tijdstip voor de levering zijn overeengekomen, levert de onderneming de goederen door het fysieke bezit van of de controle over de goederen onverwijld, doch in ieder geval niet later dan 30 dagen na de sluiting van de overeenkomst over te dragen aan de consument.
§ 2. Indien de onderneming niet voldaan heeft aan zijn verplichting om de goederen op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bedoelde termijnen te leveren, verzoekt de consument hem de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien de onderneming de goederen niet binnen de aanvullende termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst te beëindigen.
Het eerste lid van deze paragraaf is niet van toepassing op verkoopovereenkomsten waarbij de onderneming heeft geweigerd de goederen te leveren, of waarbij de levering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen, dan wel waarbij de consument de onderneming vóór de sluiting van de overeenkomst ervan in kennis stelt dat levering uiterlijk op of op een bepaalde datum essentieel is. In deze gevallen, als de onderneming de goederen niet op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bepaalde termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst onverwijld te beëindigen.
§ 3. Bij beëindiging van de overeenkomst vergoedt de onderneming onverwijld alle uit hoofde van de overeenkomst betaalde bedragen.
§ 4. Dit artikel is van toepassing onverminderd de gemeenrechtelijke sancties

jef007
Berichten: 1679

#8 , 04 jul 2017 14:28

wie heeft nu gelijk ? Van Camp of Vissers?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2017 14:36

§ 2. Indien de onderneming niet voldaan heeft aan zijn verplichting om de goederen op het met de consument overeengekomen tijdstip of binnen de in paragraaf 1 bedoelde termijnen te leveren, verzoekt de consument hem de levering te verrichten binnen een aanvullende termijn die gezien de omstandigheden passend is. Indien de onderneming de goederen niet binnen de aanvullende termijn levert, heeft de consument het recht de overeenkomst te beëindigen.
Zoiets dacht ik ook: zomaar zeggen: "Je hebt niet op tijd geleverd, dus ik annuleer héél de boel." kan volgens mij niet. Je had de firma op zijn minst de kans moeten geven alsnog te leveren.
of waarbij de levering binnen de overeengekomen levertermijn essentieel is, alle omstandigheden rond de sluiting van de overeenkomst in aanmerking genomen, dan wel waarbij de consument de onderneming vóór de sluiting van de overeenkomst ervan in kennis stelt dat levering uiterlijk op of op een bepaalde datum essentieel is.
Ik denk niet dat je hier kan zeggen dat het leveren voor die datum "essentieel" is. Het materiaal is immers niet verloren of onbruikbaar na die datum. Je zou enkel de vrienden / familie op een latere datum opnieuw moeten optrommelen wat hooguit "vervelend" is.

Je had op de bestelbon echt moeten laten zetten: "Indien de levering niet voor datum XXX gebeurd is, vervalt de bestelling, zonder dat hier enige verplichting tegenover staat van de kant van de koper." Nu staat er enkel dat je de levering graag voor een bepaalde dag gehad had, maar zonder enige consesuentie indien dit niet zo zou zijn.

Ik vrees dat je weinig kans maakt als dit voor een rechtbank zou komen. Je kan proberen voet bij stuk te houden en niet te betalen, en hopen dat de verkoper het te weinig vind om er een zaak van te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2017 14:39

Van Camp of Vissers?
Van Camp citeert de wetgeving. Veel correcter dan dat kan je niet zijn, denk ik. Daar staat duidelijk dat wanneer er niet op tijd geleverd wordt, de koper de verkoper nog een kans moet geven alsnog te leveren, tenzij het echt "essentiëel is" dat er op tijd geleverd werd. In mijn ogen is "essentiëel" niet "ik heb mensen gevraagd om te helpen die dag, dus het zou extreem vervelend zijn als het materiaal er dan niet is". "Essentiëel" kan wel zijn: "ik heb T-shirts bestel voor mijn evenement op datum XX die nutteloos worden eens het evenement gepasseerd is. Maar in het geval van de TS is het materiaal niet nutteloos geworden omdat het later geleverd is. Hij had de afsluiting alsnog later kunnen zetten.

TS heeft nu zelf ander materiaal besteld, maar dat is voor zijn rekening en maakt de zaak van de leverancier niet, in mijn ogen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jul 2017 14:58

Burgerlijk wetboek:
Art. 1610. Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.
Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.

Van Camp en Vissers zijn niet tegenstrijdig aan elkaar maar complementair.
Als er toegezegd is vóór een bepaalde datum te leveren dan mag de koper weigeren. Want dat heeft de koper aangegeven dat de datum essentieel is.
Is de datum echter bij wijze van inlichting verstrekt door de verkoper, dan geldt de redelijke termijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2017 15:37

Als er toegezegd is vóór een bepaalde datum te leveren dan mag de koper weigeren. Want dat heeft de koper aangegeven dat de datum essentieel is.
Kan de topic starter BEWIJZEN dat de datum ook effectief essentieel was, en geen "wens" in de zin van "Ik zou liefst hebben dat er voor die datum geleverd wordt"?

Kortom: kan de topic starter bewijzen dat hij afgesproken heeft met de leverancier dat de levering NA die bepaalde datum NIET meer zou kunnen doorgaan? Ik lees nergens iets in die zin. Als de topic starter niet kan bewijzen dat met de verkoper overeengekomen werd dat er niet meer geleverd zou mogen worden na de datum op de bestelbon, staat hij nergens...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2017 15:41

Als er toegezegd is vóór een bepaalde datum te leveren dan mag de koper weigeren. Want dat heeft de koper aangegeven dat de datum essentieel is.
Kan de topic starter BEWIJZEN dat de datum ook effectief essentieel was, en geen "wens" in de zin van "Ik zou liefst hebben dat er voor die datum geleverd wordt"?

Kortom: kan de topic starter bewijzen dat hij afgesproken heeft met de leverancier dat de levering NA die bepaalde datum NIET meer zou kunnen doorgaan? Ik lees nergens iets in die zin. Als de topic starter niet kan bewijzen dat met de verkoper overeengekomen werd dat er niet meer geleverd zou mogen worden na de datum op de bestelbon, staat hij nergens...
(1) Dat is inderdaad door TS te oordelen, hoe expliciet dit gevraagd is, hoe definitief de datum van levering is toegezegd, of de verkoper zich bewust was van het belang van het respecteren van de datum.
(2) Verkoper kan ook al dan niet in zijn voorwaarden of beschrijving aangegeven hebben dat de datum bij benadering was. Of - bij gebreke hieraan - misschien net aangegeven hebben dat de datum een formele toezegging was.
(3) In fine oordeelt de feitenrechter hierover autonoom.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2017 15:58

(3) In fine oordeelt de feitenrechter hierover autonoom.
Amen to that, zou ik zeggen... Het is idd aan de TS om te beoordelen hoe sterk hij denkt te staan moest dit voor de rechtbank komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 jul 2017 18:35

Als er toegezegd is vóór een bepaalde datum te leveren dan mag de koper weigeren. Want dat heeft de koper aangegeven dat de datum essentieel is.
Kan de topic starter BEWIJZEN dat de datum ook effectief essentieel was, en geen "wens" in de zin van "Ik zou liefst hebben dat er voor die datum geleverd wordt"?

Kortom: kan de topic starter bewijzen dat hij afgesproken heeft met de leverancier dat de levering NA die bepaalde datum NIET meer zou kunnen doorgaan? Ik lees nergens iets in die zin. Als de topic starter niet kan bewijzen dat met de verkoper overeengekomen werd dat er niet meer geleverd zou mogen worden na de datum op de bestelbon, staat hij nergens...
TS had een clausule op de bestelbon moeten laten opnemen dat bij niet tijdige levering (in casu uiterlijk op 24 juni 2017) de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling wordt ontbonden.

Terug naar “Consumenten Koop”