Tweedehands wagen

sloeberken
Topic Starter
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Tweedehands wagen

#1 , 03 jul 2017 08:49

Indien de koper van een tweedehandswagen ontdekt via garagist dat er een verborgen gebrek was (koppakking lek) na 1 dag.
Wie moet dit bewijzen koper of verkoper en hoe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2017 09:48

De koper zal het moeten bewijzen !

Vroeger deden we dit met een compressie meter, ik heb nog zo een groot sun toestel staan thuis, werkt reeds op dos.3, waar men dit vroeger mee deed .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 03 jul 2017 13:24

Wat je zal moeten bewijzen als de wagen particulier gekocht werd is of de verkoper dit gebrek verborgen heeft (maw wist dat het gebrek er was en dit niet gemeld heeft). In de praktijk is dit meestal onbewijsbaar.

Was er een tweedehandskeuring?

De meeste lekke koppakkingen lekken van de verbrandingskamer naar de koelvloeistof en oververhitten de motor snel. Een lange proefrit of controle op overdruk in vloeustofvat had dit kunnen detecteren. Herstellen is niet goedkoop (1.000 euro en meer) maar meestal doenbaar. Een olie-waterlek is meestal de doodsreutel van een motor (bv barst in motorblok).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2017 15:23

Soms zie je dit aan de radiator dop dar er schuim op zit
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Topic Starter
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 jul 2017 16:54

Vriend meld dat de wagen verkocht is zonder keuring en geldige carpas ( 3 jaar oud ) hij heeft enkel een vodje papier waar opstaat wagen merk verkocht voor de prijs van €.... in de staat waarin hij zich bevind en zijn naam, dat is al geen jaartal geen chassis nr geen kilometers.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2017 23:22

(1) Ik veronderstel dat de verkoper geen handelaar was. In dat geval val je niet onder de consumentenkoop en kan je dus niet terugvallen op de regeling van art. 1649bis e.v. BW qua garantie en zit je dus met het probleem van bewijs van verborgen gebrek, want "in de staat waarin hij zich bevindt".
(2) Geen Carpass verandert de zaak. Een particuliere koper die geen Car-Pass heeft gekregen, kan de ontbinding van de koopovereenkomst eisen. Als de verkoper hier niet op ingaat, dan kan je dit via de rechter afdwingen. Tenzij het voertuig voor stukken en niet voor inverkeersstelling is verkocht.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”