Advies ivbm retourneren - Aankoop webshop

Apocalips123
Topic Starter
Berichten: 15

Advies ivbm retourneren - Aankoop webshop

#1 , 28 jun 2017 18:24

Beste forumleden,

Ik kocht onlangs via een Belgische online shop (met Nederlandse hoofdzetel) een airco. (betaald met Paypal )
Aangezien de specificaties van het toestel in de realiteit sterk afwijken met de vermelde specs op de website
(geluidsniveau ligt ca. 20 tot 30 db hoger dan vermeld) wil ik het toestel retourneren. (verkoper werd hiervan

op de hoogte gebracht, reeds enkele dagen na levering)
De retourvoorwaarden van de verkoper zijn echter nogal streng :
vb: bij beschadiging van de kartonnen doos of van de isomo-onderdelen, wordt er niet terugbetaald. In geval
van vlekken in de handleiding evenmin, enz,....

Ik stelde telefonisch voor aan de verkoper om op mijn kosten de airco via een koerierdienst af te laten
leveren in hun "vestiging" in Lommel. (wat een gewoon rijhuis in en geen winkel).
Dit bleek niet mogelijk omdat er niet permanent iemand aanwezig is in hun "kantoor" in België¨, hij dreigde
ermee dat ik moest opdraaien bij eventuele transportschade.
Merk op dat onder transportschade bijvoorbeeld ook het indrukken of insnijden van de kartonnen doos wordt
verstaan ! (zijn letterlijke woorden)

Na veel aandringen was het uiteindelijk mogelijk om persoonlijk de airco in Lommel af te leveren, maar een

eventuele terugbetaling zou pas na grondige technische inspectie in de hoofdzetel in Nederland gebeuren.
De verkoper wil me echter geen document ("in goede staat ontvangen etc. ) bezorgen indien ik de airco in

goede staat aflever in hun kantoor te Lommel.
Hij verplicht me dus om met het ding naar Nederland te rijden - dit zal me een halve dag kosten.

U zal begrijpen dat mijn vertrouwen in deze firma nogal zoek is.

Wat zijn mijn rechten als consument, maar vooral : hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast dank voor jullie advies !

mvg,

Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2017 22:13

Beste,

Vooreerst de onderneming (bijv. via e-mail) laten weten dat u aan de overeenkomst wenst te verzaken, aangezien u moet kunnen bewijzen dat u binnen de 14 dagen de overeenkomst hebt herroepen. Dat is dus de eerste stap.

Voorts is het zo dat wanneer de webwinkel u niet heeft geinformeerd over de kosten voor terugzenden van de goederen, deze kosten ten laste komen van de onderneming (art. VI. 51, par. 1 WER).

Ook bent u niet aansprakelijk voor de waardevermindering van het goed indien de webshop u nagelaten heeft te informeren over de bedenktermijn, alsook over het modelformulier voor herroeping (art.VI. 51, par. 2 WER).

Vervolgens bent u mijns inziens evenmin aansprakelijk voor beschadiging aan het toestel zelf én de verpakking tijdens het retourneren van de goederen, aangezien art. VI.51 WER daarover niets zegt.

Tenslotte: verstuur het product aangetekend terug, bewaar het bewijs van verzending en verzoek om terugbetaling van deze kosten als de verkoper u hierover vooraf niet heeft geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Van Camp

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 jun 2017 01:33

Niet vergeten aan toe te voegen dat u FOD economie eveneens in kennis zal stellen van de niet conforme praktijken.
http://economie.fgov.be/nl/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”