telenet : dubbel overschrijving

vleesgeest
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

telenet : dubbel overschrijving

#1 , 26 jun 2017 13:57

situatie:

wegens laattijdige betaling krijg ik bericht dat ik op 20/5 niet meer over internettoegang zal beschikken indien niet tijdig betaald;
Het gaat om een bedrag van 170 euro

Op 19/05 schrijf ik over maar om 00.00 uur valt mijn internet weg; Aangezien ik een zaak heb en internet hiervoor essentieel is, betaal ik nog eens het bedrag, want dan krijg ik onmiddellijk terug toegang; dit werkt maar ik heb dus dubbel overgeschreven

21/06 bel ik naar telenet om dit te melden en vraag een terugstorting. Dit wordt in eerste instantie geweigerd en ze stellen voor om dit van mijn volgende rekeningen over te houden.
Dit weiger ik, aangezien het bedrag veel te hoog is voor mij om als voorschot te beschouwen. Daarbijkomt dat het einde van de maand is, en ik heb de 170 euro broodnodig.

Hier gaat telenet mee akkoord, dus alsnog geen probleem


Vanaf die dinsdag sta ik elke dag in contact met telenet met de vraag wanneer mijn geld overgeschreven zal worden. Hierbij vertellen ze donderdag dat het geld is overgeschreven. Ik controleer tot en met vrijdag en zie dat het geld er nog niet op staat. Toch is het overgeschreven, verzekert men mij.
Maandag 26/6 staat het er nog niet op en neem ik opnieuw contact. Hier wordt mij verteld dat het pas die maandag overgeschreven is.

Gevolg : ik zit al sinds vrijdag in de problemen daar ik geen geld meer heb, behalve de ' virtuele ' 170 die telenet me nog moet. Dus ik zit eigenlijk als sinds vorige week zonder geld en nu moet ik nog waarschijnelijk 3 tot 5 dagen wachten tot het geld gestort is.


Ik merk op dat toen ik de tweede storting deed, ik onmiddellijk terug toegang had. En heel de week verzekert telenet mij dat ze niet kunnen zien wanneer het geld effectief op hun rekening is gekomen, noch kunnen ze me aantonen als ik vraag voor een bewijs of het geld effectief is overgeschreven door hun. Ze zeggen dat ze hier geen bewijs van kunnen leveren. Volgens mij is dit larie

Gaat telenet hier niet wettelijk in de fout ?

Alle hulp is welkom

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 jun 2017 14:12

on topic, juridisch antwoord:

voor dergelijk bedrag waarvan men weet dat men het terugkrijgt loont het niet om enige verdere juridische actie te ondernemen;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 jun 2017 14:27

Daar kan u niets juridisch tegenover zetten, even geduld hebben is de boodschap.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2017 16:29

Gaat telenet hier niet wettelijk in de fout ?
In welke zin zou Telenet in de fout gaan? Even op een rijtje:

1. U hebt een openstaande rekening bij Telenet.
2. U betaalt per ongeluk twee keer.
3. U meldt dit aan Telenet, en telenet stelt voor dit van uw volgende rekening te houden.
4. U weigert dit.
5. Telenet begrijpt u en zal dit terugboeken.
6. De terugboeking duurt net iets langer dan jij zou wensen. U hebt op 21 / 6 de melding gekregen dat men zou terugboeken. Dit was vorige week woensdag. We zijn nu maandag, dus amper 4 werkdagen verder!

Ik denk dat puntje 6 het enige puntje is waar Telenet "in de fout" zou kunnen gaan, niet? Naar mijn mening gaat Telenet in de fout indien deze terugboeking onredelijk lang op zich zou laten wachten. Een week, zelfs twee weken, is in mijn ogen niet onredelijk. Om maar iets te zeggen: als ik een terugbetaling van de mutualiteit moet krijgen, zit er ook langer dan een week tussen het briefje binnenbrengen, en het geld op mijn rekening ontvangen.

Dus neen, als je in de loop van deze week (of eventueel volgende week) uw geld terug hebt, denk ik niet dat je Telenet iets ten laste kan leggen. Zo'n terugbetaling verwerken kost nu éénmaal tijd (creditnota moet aangemaakt worden, moet boekhoudkundig verwerkt worden, etc, etc...). Dus volgende keer zorgen dat je geen dubbele overschrijving meer uitvoert, zeker niet indien dit met geld is dat je broodnodig hebt!

Deze opmerking vind ik dan ook volkomen onterecht:
Gevolg : ik zit al sinds vrijdag in de problemen daar ik geen geld meer heb, behalve de ' virtuele ' 170 die telenet me nog moet.
Uw huidige situatie is absoluut niet de verantwoordelijkheid van Telenet! Had u uw factuur binnen de vooropgestelde termijn betaalt, had zich dit niet voorgedaan. Had u niet dubbel overgeschreven, had zich dit niet voorgedaan. Had u iets meer reserve gehad op het einde van de maand, had zich dit niet voorgedaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 jun 2017 22:37

Is een firma geen consumentencontract.

Terug naar “Consumenten Koop”