Pagina 1 van 1

Garantietermijn verstreken

Geplaatst: 20 jun 2017 21:23
door Rolgordijn
Ikzelf ben student elektronica, en heb een (dure) labovoeding waarmee spanning en stroom te regelen.

Een eindje voor het verstrijken van de garantieperiode is het toestel echter gedeeltelijk defect geworden.... het toestel levert op een kanaal geen stromen meer hoger dan 1 Ampere, terwijl dat normaal drie ampere zou moeten zijn.

Na wat zoeken iemand op het internet gevonden die exact hetzelfde probleem had met hetzelfde type toestel. Die stelt dat het probleem ligt aan een belangrijke component in het toestel die niet bestand is tegen hoge spanningen en dat de fabrikant hem gemeld heeft dat in nieuwere versies een andere type gebruikt wordt..

Omdat het toestel nog altijd perfect bruikbaar is, afgezien van het feit dat er maar 30 Watt uit een van de drie kanalen komt, ben ik blijven het toestel gebruiken. (ik kon het niet echt lang missen). Nu het zomer is, is de garantieperiode ondertussen ergens in maart verstreken. Stel dat dit effectief blijkt een productie- of ontwerpfout blijkt te zijn, kan ik dan ook na het verstrijken van de garantieperiode aanspraak maken op twee jaar garantie voor een defect dat zich heeft voorgedaan ergens in oktober/november?

Re: Garantietermijn verstreken

Geplaatst: 20 jun 2017 21:38
door asperger
Wat was de datum van de aankoop?

Re: Garantietermijn verstreken

Geplaatst: 20 jun 2017 22:20
door Blaatpraat
Wettelijke garantie: nee, je hebt het defect pas gemeld na de periode van 2 jaar.

De verkoper (of de verdeler, of de fabrikant, of ...) mag altijd een commerciƫle geste doen, maar dit zijn ze niet verplicht.
Als je met het verhaal dat je gevonden hebt op internet naar de fabrikant stapt, zit de kans erin dat ze voor een kleine meerprijs je het nieuwe toestel meegeven. Slechte reclame kan ieder bedrijf immers missen.

Re: Garantietermijn verstreken

Geplaatst: 20 jun 2017 23:59
door Bart Vissers
In principe geldt de regeling van art. 1641 e.v. BW m.b.t. verborgen gebreken na afloop van de regeling van consumentenkoop (art. 1649bis e.v. BW).
Probleem is dat jij dan moet bewijzen dat het een verborgen gebrek was dat in de kiem aanwezig was bij levering, en dat je korte tijd na vaststelling (maatstaf: 3 tot 6 maanden) hebt gehandeld.
Een verkoper zal absoluut niet geneigd zijn hierop in te gaan en het bewijs kan wellicht maar met enige zekerheid geleverd worden via een gerechtelijke expertise. De kosten dien jij voor te schieten en je hebt het risico dat je niet kan bewijzen zodat je de kosten ook uiteindelijk moet dragen.
Een class action is nog niet gebruikelijk en kan ook maar door een beperkt aantal partijen aangespannen worden.
De voeding had wellicht niet de kostprijs van dit risico (van enkele duizenden euro).