Garantietermijn verstreken

Rolgordijn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Garantietermijn verstreken

#1 , 20 jun 2017 21:23

Ikzelf ben student elektronica, en heb een (dure) labovoeding waarmee spanning en stroom te regelen.

Een eindje voor het verstrijken van de garantieperiode is het toestel echter gedeeltelijk defect geworden.... het toestel levert op een kanaal geen stromen meer hoger dan 1 Ampere, terwijl dat normaal drie ampere zou moeten zijn.

Na wat zoeken iemand op het internet gevonden die exact hetzelfde probleem had met hetzelfde type toestel. Die stelt dat het probleem ligt aan een belangrijke component in het toestel die niet bestand is tegen hoge spanningen en dat de fabrikant hem gemeld heeft dat in nieuwere versies een andere type gebruikt wordt..

Omdat het toestel nog altijd perfect bruikbaar is, afgezien van het feit dat er maar 30 Watt uit een van de drie kanalen komt, ben ik blijven het toestel gebruiken. (ik kon het niet echt lang missen). Nu het zomer is, is de garantieperiode ondertussen ergens in maart verstreken. Stel dat dit effectief blijkt een productie- of ontwerpfout blijkt te zijn, kan ik dan ook na het verstrijken van de garantieperiode aanspraak maken op twee jaar garantie voor een defect dat zich heeft voorgedaan ergens in oktober/november?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 jun 2017 21:38

Wat was de datum van de aankoop?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 20 jun 2017 22:20

Wettelijke garantie: nee, je hebt het defect pas gemeld na de periode van 2 jaar.

De verkoper (of de verdeler, of de fabrikant, of ...) mag altijd een commerciële geste doen, maar dit zijn ze niet verplicht.
Als je met het verhaal dat je gevonden hebt op internet naar de fabrikant stapt, zit de kans erin dat ze voor een kleine meerprijs je het nieuwe toestel meegeven. Slechte reclame kan ieder bedrijf immers missen.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2017 23:59

In principe geldt de regeling van art. 1641 e.v. BW m.b.t. verborgen gebreken na afloop van de regeling van consumentenkoop (art. 1649bis e.v. BW).
Probleem is dat jij dan moet bewijzen dat het een verborgen gebrek was dat in de kiem aanwezig was bij levering, en dat je korte tijd na vaststelling (maatstaf: 3 tot 6 maanden) hebt gehandeld.
Een verkoper zal absoluut niet geneigd zijn hierop in te gaan en het bewijs kan wellicht maar met enige zekerheid geleverd worden via een gerechtelijke expertise. De kosten dien jij voor te schieten en je hebt het risico dat je niet kan bewijzen zodat je de kosten ook uiteindelijk moet dragen.
Een class action is nog niet gebruikelijk en kan ook maar door een beperkt aantal partijen aangespannen worden.
De voeding had wellicht niet de kostprijs van dit risico (van enkele duizenden euro).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”