gekregen offerte

hansvan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

gekregen offerte

#1 , 18 jun 2017 14:58

Beste ,

Wij kregen van een brustor verdeler een offerte voor een terrasoverkapping .
deze offerte werd ons toegestuurd via e mail , wij antwoordden op deze offerte dat we akkoord zijn en de bestelling zouden doen binnen een paar weken .
De offerte was geldig tot september 2017 (staat ook vermeld op de offerte )
Nu wouden wij deze week de overkapping in productie laten gaan , maar de dealer liet ons weten dat brustor (hoofdzetel ) niet meer wou verkopen aan ons .

De reden was omdat wij bij 4 dealers een offerte lieten opmaken , dit kon brustor niet aanvaarden ??
Wij hadden uiteraard voor de goedkoopste gekozen maar nu was er onderling een vete tussen de verschillende dealers .
Blijkt dus dat je als consument niet mag vergelijken tussen verschillende dealers ?

Mijn vraag is nu of brustor zich wettelijk moet houden aan deze offerte ?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 18 jun 2017 15:29

Als die offerte volkomen geldig is (kleine lettertjes lezen) dan moeten ze die nakomen.
Richt u rechtstreeks tot Brustor.
Mijn buikgevoel zegt me dat dit de dealer zelf is die mogelijks een te goedkopen offerte heeft gemaakt en er vanaf wil.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hansvan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2017 21:08

er staan geen kleine lettertjes op de offerte .....heb me al gewend tot brustor maar die trekken zich er niets van aan ....

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2017 21:21

Dan moet je de aannemer (best aangetekend) in gebreke stellen en desnoods via de rechtbank de uitvoering in natura vragen. Desgevallend door een derde op kosten van de oorspronkelijke aannemer.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 18 jun 2017 21:48

"maar de dealer liet ons weten dat brustor (hoofdzetel ) niet meer wou verkopen aan ons ."

Maar dat is dus niet waar?
Confronteer de dealer met die leugen.
Ga na of het mogelijke prijsverschil bij een andere dealer de moeite loont om dit verder af te dwingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hansvan
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2017 15:29

jawel het klopt brustor wil niet meer verkopen (hoofdzetel )

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2017 15:48

Voor jou heeft Brustor hier - rechtstreeks - niets mee te maken - tenminste als de offerte door een (zelfstandige) handelaar/aannemer is opgemaakt.
Deze offerte kan niet zondermeer ingetrokken worden.
Bovendien is het het recht van de consument om te vergelijken - het omgekeerde zou in strijd met de vrije mededinging zijn. Brustor handelt m.i. in strijd met de vrije mededinging (art. IV.1, §1, 1º en 2º WER). Hiervoor zou je naar de voorzitter van de rechtbank van koophandel kunnen stappen met een verzoek tot bevel tot staking van deze inbreuk. Alvast kan hierdoor het argument niet opgaan dat de aannemer - buiten zijn wil - niet meer kan leveren.

Heb je een schriftelijke reactie? Streef eerst deze na - desnoods via een ingebrekestelling.

Een melding aan de economische inspectie lijkt ook raadzaam om dergelijke praktijken te beteugelen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 20 jun 2017 15:59

wij antwoordden op deze offerte dat we akkoord zijn en de bestelling zouden doen binnen een paar weken .

Aanvaarden offerte is een bestelling.........
Ik meen een subtiele woordspeling waar te nemen, ligt deze soms aan de oorsprong van uw probleem met Brustor?
Want zoals hier reeds werd geschreven: een correct geschreven offerte die bovendien op correcte wijze werd aanvaard is bindend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Consumenten Koop”