Opgelicht op vapewinkel

Nbadi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opgelicht op vapewinkel

#1 , 18 jun 2017 13:13

Hallo,

Ik heb onlangs een elektronische sigaret gekocht in een winkel in mijn buurt. Ik heb daar informatie gevraagd en het toestel gekocht die ze hadden aangeraden. Ik kam tuis dolgelukkig. Pas een maand later besef ik dat ze me gefactureerd hebben voor een duurder toestel en ze me een goedkopere (ze zien er gelijkaardig ertuit, maar hebben andere namen) hebben gegeven. Ik ben naar de winkel gegaan en ze weigeren on me het juiste toestel of een terugbetaling te geven. Ik vroeg me af of er iets is dat ik nu kan doen? Ben ik in de fout geweest of zijn zij in de fout?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2017 13:54

Kan je het bewijzen?
Had je het kunnen vaststellen bij levering?
Strikt juridisch vrees ik dat je niet veel meer gaat kunnen doen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Nbadi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jun 2017 14:14

Kan je het bewijzen?
Had je het kunnen vaststellen bij levering?
Strikt juridisch vrees ik dat je niet veel meer gaat kunnen doen.
Ik had twee vrinden bij mij toen ik het toestel kocht en ik heb een ticket van de aankoop met de naam van het product de datum van de aankoop. Ik heb ook de foute sigaret die ik gekregen hem met zijn oorspronkelijke doos.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 19 jun 2017 08:11

een maand na datum is wel laat om zoiets op te merken. vijgen na pasen. Bij verkopen op afstand heb je 14 dagen tijd om een goed terug te sturen maar bij aankoop in de winkel geldt deze regel niet.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 19 jun 2017 08:52

Als u kunt bewijzen dat dit effectief het foute toestel is (voor hetzelfde geld ben je terug gegaan, heb je dat duurder toestel gekocht, en probeer je nu aan te tonen dat dit goedkoper toestel een verkeerde factuur had), kun je spreken van een non-conformiteit.
Als u dit dus kunt bewijzen, hebt u juridisch een sterke zaak alvast.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2017 18:41

Hallo,

Ik heb onlangs een elektronische sigaret gekocht in een winkel in mijn buurt. Ik heb daar informatie gevraagd en het toestel gekocht die ze hadden aangeraden. Ik kam tuis dolgelukkig. Pas een maand later besef ik dat ze me gefactureerd hebben voor een duurder toestel en ze me een goedkopere (ze zien er gelijkaardig ertuit, maar hebben andere namen) hebben gegeven. Ik ben naar de winkel gegaan en ze weigeren on me het juiste toestel of een terugbetaling te geven. Ik vroeg me af of er iets is dat ik nu kan doen? Ben ik in de fout geweest of zijn zij in de fout?
Beste,

U hebt een meldingstermijn van 2 maanden, zie: art. 1649quater, paragraaf 2 B.W.

Mvg,

Van Camp

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 19 jun 2017 19:28

Helaas kan TS niets bewijzen.
Hij heeft dus niets aan art.1649quater, voor zover dat al van toepassing zou zijn voor wat betreft de betaalde prijs.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 jun 2017 14:30

Ik zie ook niet in hou de TS gaat bewijzen dat de goedkopere sigaret effectief diegene is die men hem in de winkel gegeven heeft? Dit scenario heb ik persoonlijk al meegemaakt:

1. Persoon koopt (duur) product A en krijgt ook product A
2. Persoon koopt ergens anders (goedkoop) product B dat erg lijkt op product A
3. Persoon gaat met product B en de factuur van product A naar de eerste winkel en beweert dat de winkel hem product A gefactureerd heeft, maar product B gegeven.

Als de winkel nu meegaat in dit verhaal en B omruilt voor A, dan heeft de persoon 2 dure producten voor de prijs van 1 duur en 1 goedkoop product. Het geval waar ik over spreek ging over een SSD harde schijf van 1 TB (product A) en diezelfde SSD van 500 GB (product B). Doosje ziet er exact hetzelfde uit, enkel de vermelding van de capaciteit verschilt. Klant wist echter niet dat de winkel in kwestie de serienummers van al hun verkochte SSD schijven in hun systeem stonden. Ze konden dus perfect zeggen welk serienummer de verkochte SSD had van deze klant, en dit was niet het serienummer van de SSD die de klant meehad.

Ik zeg niet dat de topic starter niet ter goeder trouw is, maar bovenstaand scneario komt jammer genoeg meer dan eens voor. Het zal dus zaak zijn om te bewijzen dat hij ook effectief de goedkopere sigaret gekregen heeft op moment van aankoop. Geen idee hoe hij dit denkt te doen? Getuigenverklaring van vrienden? Als hij zelf op dat moment het verschil al niet zag, hoe gaan die vrienden dan kunnen verklaren of hij al dan niet het goede product kreeg op dat moment?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”