Verkoop aan familie

Kurt1969
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop aan familie

#1 , 14 jun 2017 12:10

Hallo,

Kan een aannemer zijn producten verkopen aan famlie (broer, zus, ouders,..) en dezelfde korting geven als hijzelf kreeg bij de aankoop van dit product bij de groothandel? Stel persoon 'A' wil een bad aankopen en de broer, persoon 'B', is aannemer. 'A' gaat naar de groothandel waar 'B' zijn producten aankoopt en vraagt dezelfde korting; krijgt die en betaald deze direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' en kent dus dezelfde korting toe als aan 'B'. Is dit legaal te verantwoorden?

Bedankt voor enige info!

Mvg,
Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 jun 2017 12:56

Geen probleem voor zover de eigenaar van waar het bed geplaatst werd een factuur MET btw betaalde en de tussenpersoon de aankoop NIET als kost inboekte.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 14 jun 2017 16:41

B heeft in het geheel gaan deel in deze transactie!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2017 16:46

B heeft in het geheel gaan deel in deze transactie!!
Dat denk ik ook. Wat heeft B in godsnaam met héél deze zaak te maken? Groothandel beslist een bepaalde korting aan A te geven. A koopt een product van de groothandel, de groothandel stelt een correcte factuur op voor A, en A betaalt vervolgens cash. Ik zie het probleem niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2017 17:03

Eigenlijk heeft B er toch iets mee te maken, want volgend jaar zal B wel op aankoop listing staan van de groothandel voor den BTW, en hij kan in het slechtste geval er belastingen moeten op betalen, want de BTW kan ervan uitgaan dat dit in het zwart is verkocht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 14 jun 2017 17:06

Waarom zou B op de aankooplisting staan?
Hij heeft niets verkocht noch gekocht.
Hij is toevallig enkel de broer van A, meer niet.

Hij heeft NIETS met de aankoop te maken, hoe kan hij dan ermee in verband worden gebracht???????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jun 2017 20:03


Hij heeft NIETS met de aankoop te maken, hoe kan hij dan ermee in verband worden gebracht???????
Dit schreef TS

A' gaat naar de groothandel waar 'B' zijn producten aankoopt en vraagt dezelfde korting; krijgt die en betaald deze direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' en kent dus dezelfde korting toe als aan 'B'

Dus hij heeft er wel iets mee te maken want de factuur staat op naam van B !!! en niet op A zijn naam de koper!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 14 jun 2017 20:07

Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A'

Dus B komt er niet aan te pas.
Welke factuur zou er op B staan????????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 jun 2017 20:09

Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A'

Dus B komt er niet aan te pas.
Welke factuur zou er op B staan????????
Juist u heeft gelijk !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”