Teruggedraaide kilometers ingevoerde wagen

benny.s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Teruggedraaide kilometers ingevoerde wagen

#1 , 08 jun 2017 14:39

Ik heb in 2014 een wagen gekocht via autoscout24. Deze was door verkoper in België geïmporteerd (was een schildersbedrijf). Ik kreeg van hun een CARPASS en keuringsbewijs op naam van dat schildersbedrijf. Na 1.5 jaar verkoop ik deze wagen aan een 2de handsgarage, waar ik ook een andere wagen heb gekocht. Nu na 10 maand krijg ik een telefoon dat er klaarblijkelijk met km stand is geknoeid (-70.000 km). De garage moet de auto terugnemen en BIV terugbetalen aan koper. Garage stelt mij hiervoor verantwoordelijk. Ik heb alle papieren van mijn verkoper die aantonen dat ik niet heb terug gedraaid. Toch verwacht dat ik de schade (deels) betaal. Het schildersbedrijf is ondertussen failliet, en één van de zaakvoerders overleden. Kan ik hiervoor opdraaien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jun 2017 15:40

Tenzij de carpass werd vervalst, kan dit niet. Hopelijk heb je nog een kopie van de CP om uw gelijk te bewijzen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 08 jun 2017 16:58

Tenzij de carpass werd vervalst, kan dit niet. Hopelijk heb je nog een kopie van de CP om uw gelijk te bewijzen
Je kan een copy van de carpas bekomen op de keuring, daar staat alles op vanaf eerste inschrijving in Belgie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

benny.s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2017 17:17

Historie van de wagen: wordt in 2014 verkocht in Duitsland aan Schildersbedrijf. Deze importeert de wagen in België. Stelt hem dan te koop in België via Autoscout24. Ik koop de auto met de belofte dat hij keurt en Carpass bezorgt. Hij gaat naar keuring en krijgt Carpass met de kilometerstand die op de teller staat 107.000 km. ik koop een auto met carpass en keuring die OK is. ik verkoop 1.5 jaar later. Schildersbedrijf is ondertussen failliet en zaakvoerder overleden. blijkt nu dat de auto in 2014 in Duitsland reeds 177.000 km had. Heeft die Duitser of het schildersbedrijf geknoeid, is niet te achterhalen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 08 jun 2017 19:21

Dankzij die car-pass kun jij bewijzen dat jij niet geknoeid hebt.
Die garage zal moeten procederen om hun gelijk te halen, maar de kans dat ze dit halen is miniem.

Voorlopig dien je maar 1 iets te doen:
Moest die garage je schriftelijk contacteren, zou ik hun aangetekend antwoorden dat je niets met deze zaak te maken hebt, en vanaf nu geen contact meer wenst of u zal hun vervolgen wegens belaging.
Daarna negeert u alles van communicatie van hun kant.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 08 jun 2017 19:44

Een vergelijkbare zaak is hier al eerder aan bod gekomen: viewtopic.php?f=12&t=78709

U hebt ter goeder trouw gehandeld en vertrouwd op de informatie waarover u kon beschikken. De garage die de wagen van u heeft gekocht heeft het als professionele handelaar ook niet opgemerkt. Dat ze dat nu op de zwakste schakel in het verhaal (u dus) proberen te verhalen is moreel bijzonder laakbaar.

Terugdraaien is waarschijnlijk net voor het importeren (de administratieve handeling, niet noodzakelijk de fysieke) gebeurd; het is evenmin gezegd dat het door dat bewuste schildersbedrijf is gebeurd.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”