Verkoop tweedehandswagen verborgen gebreken

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

Verkoop tweedehandswagen verborgen gebreken

#1 , 06 jun 2017 17:12

Drie weken geleden verkocht ik mijn oude wagen aan een particulier.
Deze stond te koop voor export gezien ik niet naar de keuring wenste te gaan en er ook kosten dienden te gebeuren.

De wagen werd verkocht aan een particulier die zelf naar de keuring zou gaan, en de nodige reparaties ging doen die mij bekend waren (remmen)

Vandaag krijg ik telefoon dat de wagen plots alle vloeistof verloor , en de join de culasse kapot zou zijn.
De wagen werd 2 x bezocht door de koper en ook testrit werd gemaakt.
Een standaardcontract werd opgesteld van autoscout24, waarin het voertuig verkocht wordt in de staat waarin het zicht bevindt, zonder enige keuring en na de verkoop de verkoper uitgesloten is van aansprakelijkheid tenzij anders overeengekomen.

Koper zegt mij dat ik de wet moet volgen en dit een verborgen gebrek is en ik de wagen moet terugnemen.

Wat zijn mijn plichten en rechten?
Dank je

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 jun 2017 17:26

Tracht tot een vergelijk te komen met u koper, u mag geen wagen verkopen zonder keuring of carpas.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 06 jun 2017 17:49

Daar lees ik tegenstrijdigheden over, de auto had een keuring én carpass, maar geen keuring voor verkoop
Volgens de wetgeving zou enkel de carpass verplicht zijn ?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 06 jun 2017 20:31

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 06 jun 2017 20:53

Dank u wel

Maar de vraag blijft: ongeacht keuring carpass enz of niet.

Ben je als particuliere verkoper aansprakelijk als er zich een defekt voordoet aan de auto dat je als verkoper niet wist of het defekt was er nog niet.
Een auto die blanco gekeurd wordt kan m.i n maand later ook n panne hebben, draait de vorige eigenaar er dan voor op?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2017 21:06

Een particulier MAG GEEN WAGEN VERKOPEN ZONDER KEURING en RECENT CARPAS punt.

Al de rest is bijzaak en de koper kan de verkoop ontbinden !

Het gaat er hier niet om ben je aansprakelijk voor deze defecten of niet, dit is hier van geen enkel belang.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 06 jun 2017 21:11

Dus maw iemand die aandringt ik doe de keuring zelf want ik ben zelf amateur garagist, koopt een auto zonder keuring en komt dan janken als ie op een te groot defect stuit, en levert dan een half afgebroken wagen terug binnen voor een volledige refund?

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 06 jun 2017 21:25

Zucht; nogmaals ;-). Een auto kan wel degelijk particulier zonder keuring noch carpass verkocht worden mits op de verkoopsovereenkomst duidelijk vermeld werd "verkocht voor onderdelen of voor opmaak".

Je kan een carpass kopen zonder keuring doch je moet de wagen wel voorrijden op de keuring .... : een defecte (onverzekerde) wagen verkopen voor onderdelen/opmaak zou dan dus niet kunnen ...

Of je al dan niet beter toegeeft hangt dus af van wat ik je in de verkoopsovereenkomst geschreven hebt.

Als de verkoopsovereenkomst er een is "verkocht voor onderdelen of opmaak" - zelfs "verkocht zonder keuring" zou k daar bij rekenen - antwoordt dan dat je over de zaak niet meer wenst te discussiëren. Hij moet dan maar procederen ...
Laatst gewijzigd door Sirkii op 06 jun 2017 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Mni
Topic Starter
Berichten: 28

#9 , 06 jun 2017 21:29

Op het contract staat meermaals vermeld de keuring wordt door koper uitgevoerd en verkocht in de staat waarin hij zich bevindt zonder keuring voor opmaak, herstel of onderdelen.
Met vermelding van de gebreken tot zover die me bekend Waren.
De verkoper klaagt ook niet over keuring of carpass , maar simpelweg verborgen gebrek ik wil mijn geld terug.
Ondertussen is de wagen in veel slechtere staat dan ie was ..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 06 jun 2017 21:35

Ik denk dat dit duidelijk is:

Je hebt een car-pass, enkel geen keuring voor verkoop.
Dus je hebt aan je plicht voldaan.

Tenzij de koper kan bewijzen dat jij van kwade wil was, en bewust zaken hebt achtergehouden, ben jij tot niets verplicht.
Koper moet bewijzen en jou voor de rechter slepen.
Niet op reageren dus.

Terug naar “Consumenten Koop”