auti verkocht

@losa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

auti verkocht

#1 , 03 jun 2017 14:07

Vorige week zaterdag heb ik mijn auto verkocht aan een andere particulier. Ik heb hem gemeld dat de wagen nog niet gekeurd is voor verkoop en dat er ook nog geen car pass is. Ik stelde hem voor om dit op maandag na mijn werk te doen. Hij wilde de auto echter direct hebben en wilde niet wachten op die documenten. Ik heb de auto dus onmiddellijk verkocht. Hij heeft een papier getekend dat hij da auto koopt in de staat waar die zich in bevindt en hij heeft een voorschot betaald. Mijn man is de auto dan bij hem thuis gaan afleveren. Maandagavond is hij dan het restbedrag komen betalen en vertelde hij dat hij die dag de auto had binnengebracht bij zijn garage voor een nieuwe accu (zoals ik hem had aangeraden). Woensdag belde hij om zijn geld terug te vragen want de motor zou volledig kapot zijn en de auto rijdt dus niet meer. Ik ben daar niet op ingegaan omdat ik nog nooit eerder iets aan de motor heb gehad en er, naar mijn mening, ook niets mis mee was toen hij de auto kocht. Ik weet nl. niet wat hij met de auto gedaan heeft. Vandaag, dus exact 1 week na de verkoop belt hij terug en eist hij zijn geld terug omdat er geen car pass is.
Kan dit zomaar? Ik verkoop een goed rijdende auto waarvik nog nooit geen kosten aan gehad heb en zou nu dat geld moeten teruggeven voor een auto die niet meer kan rijden.
Ik begrijp dat een koper rechten heeft en dat ik niet zo goedgelovig had mogen zijn. Maar ik veronderstel dat dit toch niet zomaar kan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 03 jun 2017 14:17

Een auto moet verkocht worden met keuring en carrpass tenzij je in de verkoopsovereenkomst expliciet opnam dat de auto ongekeurd verkocht,werd "voor onderdelen of voor opmaak". Als een dergelijke clausule niet opgenomen was neem je "best" de auto terug.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 jun 2017 15:12

Tweedehandskeuring en carpas zijn verplicht documenten als je hem aan een particulier verkoopt.

https://www.belfius.be/retail/nl/sleute ... ocumenten/

http://www.auto-verkoopgids.be/papieren ... digen.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

@losa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jun 2017 16:34

Ok, als dit in dezelfde staat zou zijn als toen hij verkocht werd. Ondertussen zitten er andere onderdelen in en werkt de motor totaal niet meer. Ik verkoop hem een auto van 2000€ maar zou nu meer dan 5000€ kosten eraan hebben. Daar zou hij toch aansprakelijk voor moeten zijn?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 03 jun 2017 17:22

Een wagen van €2000 verkopen zonder keuring of carpas is om moeilijkheden vragen.
Als koper dit voor de rechtbank brengt zal het u veel meer kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2017 23:44

Inderdaad, weinig tot geen mogelijkheden:
https://www.car-pass.be/nl/verkopen
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Sirkii
Berichten: 5417

#7 , 04 jun 2017 14:14

Inderdaad, weinig tot geen mogelijkheden:
https://www.car-pass.be/nl/verkopen
Zucht. Nogmaals. Dit is niet van toepassing als je een auto verkoopt "voor opmaak of voor onderdelen". Dit moet wel expliciet in de verkoopsovereenkomst staan. Als dit er niet instaat geef je t best toe (aankoopprijs terugbetalen) want dan verlies je geheid een proces.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jun 2017 14:17

Inderdaad, weinig tot geen mogelijkheden:
https://www.car-pass.be/nl/verkopen
Zucht. Nogmaals. Dit is niet van toepassing als je een auto verkoopt "voor opmaak of voor onderdelen". Dit moet wel expliciet in de verkoopsovereenkomst staan. Als dit er niet instaat geef je t best toe (aankoopprijs terugbetalen) want dan verlies je geheid een proces.
Waarom "zucht"?
Ik zie in verhaal TS geen enkele indicatie dat hij formeel zulke bestemming heeft gegeven aan de verkoop. Ik heb ook niet de indruk dat dit ook in de praktijk ooit de intentie was, gelet op de onderhoudsinstructie die bij verkoop meegegeven is.
Ik zie dus enkel redenen voor TS om te zuchten...

Je kan je bovendien afvragen of in zulk geval de werkelijke intentie voor de rechtbank niet zal primeren boven de contractvrijheid, als het de bedoeling was van de sterkere partij om de dwingende wetgeving te ontlopen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Mni
Berichten: 28

#9 , 12 jun 2017 19:44

Deze praktijk komt steeds meer voor en wordt een soort van nieuwe oplichting van het nigeriaanse type.
En dit bedoel ik letterlijk.

Particulieren worden gecontacteerd, koper biedt ongeveer de vraagprijs, wilt asap de auto, keuring carpass etc het hoef allemaal niet.
Nadien komen ze klagen over een defekt en dat ze hun geld terugwillen, maar ga je daar niet mee in begint het opbieden, zogezegd om de herstelkosten te dekken.
Deze mensen zijn geen particulieren, maar marchanden die exporteren naar afrika.
Ze weten dat ze je kunnen afdreigen omdat je de wagen niet gekeurd hebt voor verkoop of geen carpass hebt gegeven. En zo komen ze hun winst halen als,je toegeeft.
Dus idd nooit verkopen zonder jezelf in te dekken, maar dan nog, ze zoeken prooien buiten de stad , maken je bang, en ookal heeft iemand alle documenten correct afgeleverd , ik kan me inbeelden dat bange mensen toch nog zouden toegeven ookal is de kans zeer klein dat zulke mensen naar een rechter stappen.
Als ze beginnennover ik ken iemand mef een garage of takelwagen, denk twee keer na en pluis uit wat je kan! En als je teveel twijfelt, er komt wel n andere koper

Terug naar “Consumenten Koop”