Online bestelling - geen bevestigingsmail

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

Online bestelling - geen bevestigingsmail

#1 , 01 jun 2017 16:53

Hallo allen,

Ik heb vorige week maandag (22/05/2017) op "oneupyou.com" een ijskast besteld en betaald per VISA kaart.
Vermits ik geen enkele bevestiging van mijn bestelling ontvagen had, heb ik de volgende dag per mail gevraagd of mijn bestelling doorgekomen was en wanneer deze geleverd zou worden. Na enkele uren kreeg ik een mail terug met een bestelnummer en de bevestiging dat ze mijn geld ontvangen hadden. Over een levertermijn werd met geen woord gesproken. Het op de website geafficheerde telefoonnr werkt op dat moment niet.

Op dinsdag 30/05/2017 heb ik nog steeds geen verdere info bekomen. Het telefonnumer op de website is nu veranderd, dus ik probeer opnieuw te bellen, deze keer, na enkele pogingen, met succes: volgens de telefoniste van dienst is de bestelling bij de leverancier en ontvangen we binnenkort een tracking nummer van DHL. Oop dat moment heb ik van hun kant enkel een bestelnummer en bevestiging dat ze geld van mij hebben ontvangen, zonder enig detail van het gekochte product.

Ik vind deze manier van werken niet kunnen en beslis nog dezelfde dag af te zien van de koop. Ik meld dit per mail, met de vraag het betaalde bedrag terug te boeken.

Op donderdag 01/06/2017 had ik nog geen reactie op mijn mail en nog geen teruggeboekt geld, dus ik besluit wordline te contacteren om een charge-back procedure op te starten. Ik stuur tegelijkertijd nog even een herrinering naar de webshop met exact dezelfde mail als dinsdag.

Wonder boven wonder wordt deze tweede mail een uurtje later beantwoord:
Beste klant, we hebben het artikel aan de verzenddienst gegeven, binnekort krijg je je trackingnummer. De koop annuleren is momenteel niet mogelijk, maar na ontvangst kan je het terugsturen.

Ik heb niet geantwoord op hun mail en ben niet van plan om de charge-back procedure te herroepen voordat ik zeker ben van de leveringsdatum van het toestel.

Heb ik juist gehandeld?
Kan ik nog iets anders doen?
Hoeveel tijd neemt een charge-back procedure in beslag?

het betreft de onlineshop waarvan sprake op dit forum: (ik ben dus niet alleen met mijn argwaan)

(In het Duits)

https://www.mydealz.de/diskussion/oneup ... op-1003903

ter info, Ik woon in Duitsland, alle communicatie is in het Duits verlopen, dus wat ik hierboven heb beschreven is de verkorte NL vertaling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 01 jun 2017 17:00

Een bestelling van en naar Duitsland valt onder de Duitse wetgeving, dus ik denk dat een Duits forum u hier beter kan helpen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 01 jun 2017 19:58

Het ziet er niet goed uit, dien alvast klacht in bij visa.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jun 2017 20:22

Hebben ze in ons land geen koelkasten te koop? Of waren ze uitzonderlijk goedkoop. Is 100 % zeker oplichting

JDW
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 02 jun 2017 09:00

Bedankt alvast voor de reacties!
Visa is ingelicht, heb de charge-back procedure opgestart.
Zoals eerder vermeld, ik woon in Duitsland, vandaar dat ik ze hier besteld heb. De koelkast was hier het goedkoopst, maar niet zo goedkoop dat het achterdochtig leek (ong. 5% goedkoper dan de meeste concurrenten).
Op het andere forum wordt gezegd dat paypal betalingen worden teruggestort, dus ik heb nog een beetje hoop dat het een bonafide beginnende online-shop betreft die eigenlijk nog niet klaar waren om online te gaan en daardoor momenteel in de problemen zitten.

In geval dat het toch om oplichting zou gaan, dacht ik dat creditcard betaling verzekerd zijn, klopt dat in alle gevallen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 jun 2017 11:08

Als je in D woont en er hebt besteld, moet je op een Duits form gaan vragen. Het is in ieder geval de Duitser wetgeving die van tel is.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 02 jun 2017 12:56

Verkoop op afstand (B2C) is Europees geregeld. Er zouden dus geen wezenlijke verschillen mogen zijn.

Als je opgelicht bent, dan zal de kredietkaartmaatschappij je normaal gezien vergoeden.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”