Verkoop tweedehandsauto

daley
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop tweedehandsauto

#1 , 30 mei 2017 20:01

Hey Iedereen,

Ben nieuw hier, heb net m'n account aangemaakt omdat ik met een probleempje zit.

Het zit als volgt in elkaar;

Twee weken geleden heb ik m'n Ford Fiesta verkocht.(gekeurd voor verkoop + car pass)
De verkopers gingen akkoord met alles, hebben de auto bekeken, eventjes mee gereden.
We waren akkoord om het totale bedrag bij oplevering van de auto te betalen(€700)

Een contract is getekend, waarin zij dus verklaren op de hoogte te zijn van de gebreken(kapot slot, kras op de rechterflank), iedereen content dacht ik.

Nu bleek een week later, de vrouw van de koper bleef me maar facebook berichten sturen dat ze de auto niet verzekerd kreeg, dat het haar allesinds niet lukte om de online formulieren bij Corona Direct in te vullen.
Ik was in m'n goeie doen en heb het haar stap voor stap uitgelegd(kopers zijn afrikaans) om uiteindelijk op het probleem te stuiten.
I.e. zij heeft nog geen rijbewijs!!(ze beweerde van wel bij koop auto)

DUS logisch gevolg, geen rijbewijs, geen verzekering tiens. :roll:
Nu is ze wel bezig met haar rijbewijs, ze volgt 20u les bij de rijschool, en dus zou ze eind Juni klaar zijn en haar voorlopig rijbewijs ontvangen.

Allemaal goed en wel, de auto kan hier bij mij blijven staan tot die periode, het enige probleem is dat het Roze formulier(aanvraag tot inschrijving) vervalt op 12 juni.

Nu zit ze al moeilijk te doen, dat dat opnieuw in orde gebracht moet worden, maar ik wees haar erop , dat ze een contract heeft getekend,
dat toen ze dat deed het Roze formulier nog een kleine maand geldig was en dus mij geen enkele schuld treft.

Dus nu luid mijn vraag; Aangezien de auto nog op mijn naam staat, maar het contract is wel al getekend toen het roze formulier nog geldig was, moet ik dan een nieuwe Aanvraag tot inschrijving voorzien(i.e. moet ik terug naar de keuring) of is dit hun probleem?

extra vraag ; Kan ik een nieuw formulier bekomen zonder een herkeuring? i.e. dat ze gewoon een nieuw papier aanmaken, daar auto stil heeft gestaan sinds laatste keuring en er dus eigenlijk niets veranderd is?

Alvast bedankt voor de reacties,

mvg,
Daley

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 30 mei 2017 22:17

Als ik het goed lees, is de auto dus nog niet opgeleverd (dus ook nog geen geld ontvangen)?
In dat geval is de auto nog steeds van jou, maar je kunt hem aan niemand anders verkopen dan de tegenpartij.

Ik zie vooral een ander probleem:
Jouw inschrijvingsbewijs is geperforeerd bij de keuring, en is vanaf 12 juni niet meer geldig.
Ook kun je hem niet meer laten herkeuren met dit bewijs.
(Al zijn er keuringscentra die niet zo moeilijk doen hierover, maar vanaf 12 juni mag jij ook niet meer rijden met die wagen in feite)

Dus er blijven 2 opties over:
Keuren met Z-platen, of keuren met de platen van de volgende eigenaar.
Deze laatste zal geen optie zijn, daar ze nog geen rijbewijs hebben...

Ik vrees dat het dus via een garagist zal worden.
Herkeuren is sowieso nodig, daar kun je niet onder uit.
En dit zal op jouw schouders terecht komen, aangezien de wagen nog niet opgeleverd is.
Als ze nu al betaald hadden, was het een ander verhaal, maar de wagen is nog steeds van jou.
Tenzij jij je hiertegen zou ingedekt hebben bij het opstellen van het contract? Ik heb bijvoorbeeld indertijd in het contract de datum vermeld waarop de papieren klaar zouden zijn, zodat de koper wist dat hij vanaf dan maximaal 2 maanden tijd had. Ook heb ik gewacht met de keuring tot ik een koper had.

daley
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2017 17:29

Hey merci voor reactie,

inderdaad via garagist dan,
het spijtige is dat als ze hier waren lieten ze uitschijnen dat ze een rijbewijs hadden, alleen de dag erna kwam het aan het licht.

Dus eigenlijk hebben ze mij goed bij mijn pietje..
enfin..
ze hebben wel een voorschot betaald ondertussen, miezerige €50 , ondanks het feit dat ze bij ondertekening contract beloofde alles binnen de week te storten,
de dag erna(toen uitkwam dat ze ook geen rijbewijs heeft) wou ze dan plots toch in 2 keer betalen, wat dus dan uiteindelijk een voorschot van €50 geworden is.

Anyway, ze houden zich langs geen kanten aan wat afgesproken is en getekend, maar langs de andere kant moet ik wel al hun eisen inwilligen..

kan ik hier nog onderuit?

Reclame

djorkaef
Berichten: 138

#4 , 05 jun 2017 23:59

Wat een bizarre situatie

- je laat de mensen een contract ondertekenen
- je laat ze niet betalen
- je geeft ze wel je roze formulier en alle benodige documenten voor de verzekering mee
- je geeft ze niet de auto mee

Tweedehandsverkoop is een jungle je kan maar beter niets speciaals doen, voor je het weet hebben ze u liggen.

Vorige week nog een auto verkocht met 5500 euro cash in bijna 200 briefkes niet gesorteerd, maar toen ik de koper direct meenam naar de bank werd hij nogal stil. Bij de bank zegt de automaat '5325'. Ik hield me al klaar voor een discussie van jewelste maar hij heeft het toch mooi nog bijgepast, voor hetzelfde geld blijft hij erbij dat hij me 5500 gegeven had en had ik hier mijn eigen toppic. In het vervolg toch maar bankcheque maar dan moet je al verlof nemen opdat de bank geopend zou zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”