Pagina 1 van 1
Garantie
Geplaatst: 30 mei 2017 15:41
door Booke
6 weken geleden hebben we een opblaasbare jacuzzi gekocht. Ondertussen is er een probleem met de heater. De stroom valt weg bij gebruik hiervan. Ik heb dadelijk contact opgenomen met de verkoper. Deze verwijst ons door naar de leverancier. Deze laat ons weten dat we controlepaneel en motor moeten demonteren en opsturen naar Frankrijk. Ze zeggen er dan ook nog eens bij dat de garantie vervalt als er bij het versturen hiervan iets misloopt. Ze voegen een filmpje bij hoe we moeten demonteren.
Kosten van verzending zijn voor ons.
Ik ben hier niet echt tevreden mee dus mail het antwoord van de leverancier terug naar de vekoper. Ik zeg erbij dat ik eigenlijk geen zaken heb met de leverancier dat ik het product bij hen heb gekocht. Ze sturen terug dat wanneer ik de motor en controlepaneel heel goed verpak er wel geen probleem zal zijn.
Is dit normaal en zo niet, wat raden jullie aan?
Re: Garantie
Geplaatst: 30 mei 2017 15:56
door sloeberken
Stuur de verkoper een AS dat hij verplicht is de garantie te geven, niet de leverancier. Dat u niet zal nalaten naar de rechtbank te trekken, en klacht zal indienen bij de fod indien er geen gevolg word gegeven.
Doe het zeker niet zelf uit elkaar, of de kans bestaat dat u garantie vervalt
Verwijs hem naar de consumenten wetgeving:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... S15q2jyiUk
Re: Garantie
Geplaatst: 30 mei 2017 18:30
door Booke
Bedankt voor de info.
Het FOD is hier een beetje dubbel in :
U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heeft u het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract te eisen.
Wat is redelijk? Is het redelijk al ze bv. vragen om het toch op te sturen maar dan op hun kosten en zonder garantieverlies?
Re: Garantie
Geplaatst: 30 mei 2017 20:01
door sloeberken
Wat is redelijk? Is het redelijk al ze bv. vragen om het toch op te sturen maar dan op hun kosten en zonder garantieverlies?
Redelijk betekend op een normale tijdspannen (max 1 maand is al heel redelijk), opsturen kan maar niet demonteren.
Re: Garantie
Geplaatst: 31 mei 2017 16:00
door Booke
Gisteren AS via mail en vandaag antwoord :
31 mei 09:13 CEST
Beste,
Zoals eerder aangegeven zal de garantie niet vervallen indien u de onderdelen van uw spa demonteert en goed verpakt opstuurt naar de leverancier voor reparatie danwel vervanging. Wij zijn op geen enkele wijze voornemens uw garantie opzettelijk te laten vervallen.
Wij vinden het vervelend dat wij u niet op een andere wijze kunnen helpen maar wij hebben geen mogelijkheid om zelf voor reparatie van de spa zorg te dragen. Wij hebben niet de onderdelen noch de expertise om dit te doen
Contact opnemen met het FOD?
Re: Garantie
Geplaatst: 31 mei 2017 18:44
door sloeberken
Zoals eerder aangegeven zal de garantie niet vervallen indien u de onderdelen van uw spa demonteert en goed verpakt opstuurt naar de leverancier voor reparatie danwel vervanging.
Dit is niet volgens de wet, de verkoper kan de garantie niet van zich afschuiven.
Re: Garantie
Geplaatst: 31 mei 2017 21:58
door Booke
Bedankt sloeberken. Ik had nog contact gehad met FOD maar omdat de maatschappelijk zetel van het bedrijf in Frankrijk zit konden ze me niet helpen. Ik moet het ECC contacteren. Ben benieuwd of ze me gaan helpen.