Bestelling auto afzeggen wegens overmacht

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

Bestelling auto afzeggen wegens overmacht

#1 , 30 mei 2017 10:26

Mijn schoonvader van 81 jaar heeft een Opel van ongeveer 10000 euro in januari van dit jaar besteld bij een officiele Opel garage.
Vlak voor de levering (eind mei) heeft hij echter een hersenbloeding gekregen en nu ligt hij op intensieve in het ziekenhuis en 'reageert nog maar matig'.
We vinden het daarom niet meer oppurtuun om hem nog met die wagen te laten rijden en waarschijnlijk kan hij dat ook niet meer.
Op een verkoopsite zei iemand dat we de bestelling kunnen annuleren wegens overmacht en betaling van een schadevergoeding van 15%.
Is dit correct en zo ja op basis van welke rechtsartikelen ?
DE wagen staat nu nog bij de dealer (ingepakt). Enkel een voorschot van 2000 euro is reeds betaald.

Graag reacties of tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mei 2017 10:34

Heb je al de voorwaarden die op de bestelbon staat gelezen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#3 , 30 mei 2017 11:30

Ben bijna 100% zeker dat er geen voorwaarden op de bestelbon staan, want de 'bestelbon' die ik terugvind is trouwens een 'offerte' met op de achterkant geen tekst.
Heb wel algemene voorwaarden teruggevonden op een factuur voor een ANDERE Opel-auto (heb zelf ook een Opel die onderhouden wordt in die garage). Daar staat op: 'De klant aanvaardt dat iedere niet-uitvoering van betaling, overeenkomstig de bepalingen hoger vermeld, aanzien wordt als contractuele fout volgens art 1147 van het burgerlijke wetboek ...dat de leverancier gemachtigd is een vergoeding te eisen bij 1 stemmig akkoord door partijen vastgesteld op 15% van de verkoopprijs..."
Maar dit gaat over een extra schadevergoeding denk ik....het oorspronkelijke bedrag lijkt mij nog steeds te betalen...zou ook logisch zijn denk ik...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2017 11:38

Heb je al contact opgenomen met de dealer en de situatie uitgelegd? Mogelijk doen zij wel een "commerciële geste" en annuleren ze de bestelling mits een kleine schadevergoeding.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lucas123
Topic Starter
Berichten: 483

#5 , 30 mei 2017 11:52

Ik heb de situatie al meegedeeld aan de dealer en gevraagd of zij een bod willen uitbrengen. Morgen heb ik daarover een gesprek met de dealer.
Heb hem ook al 'te koop' gesteld via internet (via vraag om biedingen) om te zien wat ik ervoor nog zou kunnen krijgen...

Terug naar “Consumenten Koop”