Foute levering, vertrouwen zoek

pauleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Hasselt

Foute levering, vertrouwen zoek

#1 , 29 mei 2017 13:40

Een Gentse firma levert en plaatst in ons huis goederen, (op maat gemaakt), die niet conform de bestelbon zijn : 2 onderdelen zijn in de foute kleur, en alle onderdelen hebben een andere afwerking dan de door ons gevraagde (duurdere) afwerking. Deze opmerkingen werden de dag van de plaatsing doorgegeven aan de leverancier. Totale prijs ongeveer 2700 €, waarop ik 1000 € voorschot betaal. De niet-conforme levering wordt niet betwist. Het zou, volgens de leverancier, niet mogelijk zijn de goederen in de door ons bestelde versie te leveren :" technisch onmogelijk, slechte kwaliteit, gaat niet voldoen". De foute kleur is een vergissing.
Hij stelt mij een compensatie voor van 250 € voor de foute kleur (= 25 % van de kostprijs van de fout gekleurde delen). Ik vind dit niet in verhouding, en ik stel een beduidend hogere compensatie voor (ongeveer 50 % van de bestelbonprijs).
Na 6 maanden discussies, beweert de leverancier toch de goederen te kunnen leveren, conform de bestelling. Hij meldt mij (via voicemail) dat de goederen klaar en afgewerkt zijn zoals besteld. Ik weiger de goederen te aanvaarden, ik ben alle vertrouwen in hen kwijt, en ik twijfel sterk een de kwaliteit van de oplossing.
Hij zend mij de factuur (saldofactuur) met de vraag dringend te betalen.(ongeveer 1.700 €)
Ik protesteer deze factuur (aangetekend) en ik verwijs naar de mails en telefoons.
Nu dreigt hij met de rechtbank.
Mijn vragen : op de factuur staat dat de rechtbank van Gent bevoegd is. Kan ik dit verwerpen en de rechtbank van Hasselt aanstellen ?
Welke rechtbank is bevoegd ? Vrederechter ?
Moet ik opnieuw via AS reageren ?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 29 mei 2017 13:48

U moet hem in de gelegenheid stellen de fout recht te zetten dus alvast de foute kleur laten aanpassen.
Blijft uiteraard dat de kwaliteit niet conform zou zijn ...
Ik vermoed dat u door een algemene weigering uzelf in de problemen hebt gebracht.
U hebt een contract getekend waar de bevoegde rechtbank contractueel wordt bepaald... dus u gaat dat ook betwisten?
Vrederechter is bevoegd tot €2500 en daar zit u met een bedrag van €2700 boven.

pauleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee
Locatie: Hasselt

#3 , 29 mei 2017 14:37

Bedankt voor de reaktie.
De foute kleur aanpassen lost niet het probleem van de verkeerde afwerking op. Mijn betoog slaat op het feit dat de leverancier bij hoog en laag volhield dat de door ons bestelde afwerking niet mogelijk was. Zij hebben, zonder ons te verwittigen, de goederen gemaakt en geleverd in de foute afwerking. En nu zou die afwerking opeens wel kunnen, moet ik dat zomaar accepteren ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 29 mei 2017 17:24

De foute afwerking is NU bij de toch kunnen leveren of was die al bij de geplaatste stukken?
Ik vermoed dat het bij de plaatsing was dat de afwerking niet ok was.
Dus de stukken die nu bij de leverancier staan zullen wel de juiste kleur en afwerking hebben....ben ik zo juist .... dan zal u moeten aanvaarden dat ze die komen plaatsen .
Staat in uw origineel contract dat u moet betalen voor de levering? Dan wijzigen ze volgens mij de overeenkomst zonder uw akkoord.

Terug naar “Consumenten Koop”