Een Gentse firma levert en plaatst in ons huis goederen, (op maat gemaakt), die niet conform de bestelbon zijn : 2 onderdelen zijn in de foute kleur, en alle onderdelen hebben een andere afwerking dan de door ons gevraagde (duurdere) afwerking. Deze opmerkingen werden de dag van de plaatsing doorgegeven aan de leverancier. Totale prijs ongeveer 2700 €, waarop ik 1000 € voorschot betaal. De niet-conforme levering wordt niet betwist. Het zou, volgens de leverancier, niet mogelijk zijn de goederen in de door ons bestelde versie te leveren :" technisch onmogelijk, slechte kwaliteit, gaat niet voldoen". De foute kleur is een vergissing.
Hij stelt mij een compensatie voor van 250 € voor de foute kleur (= 25 % van de kostprijs van de fout gekleurde delen). Ik vind dit niet in verhouding, en ik stel een beduidend hogere compensatie voor (ongeveer 50 % van de bestelbonprijs).
Na 6 maanden discussies, beweert de leverancier toch de goederen te kunnen leveren, conform de bestelling. Hij meldt mij (via voicemail) dat de goederen klaar en afgewerkt zijn zoals besteld. Ik weiger de goederen te aanvaarden, ik ben alle vertrouwen in hen kwijt, en ik twijfel sterk een de kwaliteit van de oplossing.
Hij zend mij de factuur (saldofactuur) met de vraag dringend te betalen.(ongeveer 1.700 €)
Ik protesteer deze factuur (aangetekend) en ik verwijs naar de mails en telefoons.
Nu dreigt hij met de rechtbank.
Mijn vragen : op de factuur staat dat de rechtbank van Gent bevoegd is. Kan ik dit verwerpen en de rechtbank van Hasselt aanstellen ?
Welke rechtbank is bevoegd ? Vrederechter ?
Moet ik opnieuw via AS reageren ?
Mvg