Belgacom

056nathalie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Belgacom

#1 , 29 mei 2017 11:44

Beste,

Mijn ouders hadden een GSM+abonnementje (van Belgacom) cadeau gedaan aan mijn tienerdochter.
Het contract ging over een total verbruik van 9,99 €/maand.
Bij het aangaan van het contract bij Belgacom moet al iets zijn fout gegaan, want de facturen kwamen toe op mijn voornaam + familienaam van mijn dochter. Geen probleem voor mij, ik betaalde maandelijks die 9,99 €.
In februari 2016 zijn wij verhuisd. Ik contacteerde telefonisch Belgacom om deze verhuis te melden en bracht hen ook op de hoogte van de verkeerde naam op de facturen. Gelukkig had ik ook een contract (van 6 maanden) afgesloten met de Post om brieven die op onze naam stonden door te sturen naar ons nieuw adres.
In de vakantieperiode van 2016 was de tienerdochter op kamp en was haar GSM stuk.
Ik ontving dan ook geen facturen meer. Toch ontbraken die laatste facturen van haar laatste verbruik (waarin de GSM nog werkte), waardoor ik terug contact opnam met Belgacom om nogmaals onze adreswijziging (+naamswijziging) door te geven; want dit was nog steeds niet gebeurd ! Het contract met de Post liep ook ten einde, waardoor ik geen facturen meer zou ontvangen.
Ik kreeg een bevestigingsmail van Belgacom met vermelding van ons nieuw adres en dat zij alle gegevens in orde hadden gebracht (ik heb deze mail nog steeds in mijn bezit!).
Eind September 2016 opened ik mijn brievenbus en ik viel haast van mijn stoel !!
Blijkbaar hadden ze bij Belgacom ondertussen de straat + gemeente juist, maar het huisnummer klopte niet (alsook de naam was nog steeds niet correct)!! Ze hadden enkele facturen opgespaard (periodes tot en met juli 2016) en gebundeld in een envelop met een voorblad waarop het juiste huisnummer stond, samen met enkele bijkomende facturen voor nalatigheidsintresten. (ik heb deze envelop+het voorblad en facturen op verkeerd huisnummer nog steeds ter beschikking).
Op 24/09 schreef ik dan ook een klacht naar Belgacom dat ik niet van plan ben deze intresten te betalen (aangezien ik de facturen niet had ontvangen) door fouten die zij hadden gemaakt (normaal toch ???).
De dag erop heb ik een brief ontvangen van een incassobureau met nogmaals 60 euro extra kosten erbovenop.
De facturen van 9,99 € voor de periodes dat de GSM nog in gebruik was heb ik ondertussen betaald (misschien dom van mij, maar ik wou niet nog hogere kosten). De laatste factuur echter weiger ik te betalen; ten eerste omdat het bedrag plots meer dan 70 € bedraagt (terwijl de GSM stuk was ??). Het enige wat ik heb gevraagd heb aan het incassobureau is de annulering van de intersten/incassobureau + één factuur op de juiste naam + juiste adres.
Hun antwoord is nu dat zij die kosten niet kunnen annuleren aangezien dit allemaal in de kleine lettertjes op de facturen van Belgacom vermeld stond en als ik niet vlug betaal, er bijkomende intresten zullen volgen.

Wat kan ik nu beginnen ? Ik heb nog geen enkele aangetekende zending ontvangen (alles van het incassobureau gebeurde via mail). Als er trouwens een aangetekend schrijven toekomt op naam van mijn voornaam + familienaam van de dochter hoef ik deze toch niet te aanvaarden aangezien deze persoon niet bestaat !?? Volgens mij ben ik al veel te braaf geweest en is hetgeen ik vraag toch echt niet onnozel ???

Heb ik een standpunt om een advocaat te raadplegen of betaal ik best alle kosten om er vanaf te zijn ?? (het gaat om ongeveer 250 euro ondertussen)


Alvast hartelijk dank voor uw reactie,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mei 2017 11:55

Wat staat er in de kleine lettertjes dat het bedrijf zou vrijpleiten voor zelf gemaakte fouten?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 29 mei 2017 12:10

Vrij eigenaardig verhaal, wat is er met die simkaart gebeurd. Een abo van €9.99 heeft die provider niet, ben je niet verkeerd.
Is niet omdat u gsm stuk is dat u contract zomaar stopt.
Heb nog nooit geweten dat die provider geen AS stuurt bij laattijdige betaling, Dat ze met een incasso werken zou me sterk verbazen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

056nathalie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2017 15:16

Dank voor reeds reactie's.
Ik werd idd niet gecontacteerd door een incassobureau, maar van Vesting Finance (?).
Zou ik deze dossierbeheerder durven te antwoorden dat ik blijf wachten op hun CN's aangezien het niet in de kleine lettertjes staat opgenomen dat zij gevrijwaard zijn van fouten ??

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 29 mei 2017 17:18

Mogelijk zal Belgacom de 'facturen' verkocht hebben aan het incassobureau.
Kijk eens na in de algemene voorwaarden van Belgacom ...heten die nu niet Proximus?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 29 mei 2017 17:24

Belgacom verkoopt geen onbetaalde facturen, hun advocaten gaan zelf naar de rechtbank.
In dit verhaal klopt er iets niet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 30 mei 2017 10:59

Vrij eigenaardig verhaal, wat is er met die simkaart gebeurd. Een abo van €9.99 heeft die provider niet, ben je niet verkeerd.
Vroeger wel, en als zo'n abonnement éénmaal loopt, wordt het nog tegen de voorwaarden van destijds gefactureerd.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 30 mei 2017 11:23

Vrij eigenaardig verhaal, wat is er met die simkaart gebeurd. Een abo van €9.99 heeft die provider niet, ben je niet verkeerd.
Vroeger wel, en als zo'n abonnement éénmaal loopt, wordt het nog tegen de voorwaarden van destijds gefactureerd.
Maar zeker al heel lang geleden, reeds van 2012 is min abo €15, hier spreekt men van 2016.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

056nathalie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2017 11:36

Het abonnement gaat inderdaad al van lang terug.
In 2016 zijn wij verhuisd, ik heb niet gezegd dat het abonnement begon in 2016.
Ik zou gewoon graag op de hoogte worden gebracht of ik verplicht ben alles wat zij factureren aan een verkeerde naam/adres (huisnummer) verplicht ben te betalen.
Of het nu tegen Belgacom/Proximus is ?

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 30 mei 2017 12:02

“Art.2.§ 1. Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :1° minnelijke invordering van schulden : iedere handeling of praktijk die tot doel heeft de schuldenaar ertoe aan te zetten een onbetaalde schuld te betalen, buiten iedere invordering op grond van een uitvoerbare titel om...
Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument. Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn. § 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor : 1° de identiteit, het adres, het telefoonnummer en de hoedanigheid van de oorspronkelijke schuldeiser; 2° de naam of benaming, het adres, het inschrijvingsnummer in het handelsregister en het BTW-identificatienummer, alsmede het inschrijvingsnummer bij het Ministerie van Economische Zaken van de persoon die tot de minnelijke invordering overgaat; 3° een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan; 4° een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van de schuldenaar geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten; 5° de vermelding dat, bij afwezigheid van reactie van de schuldenaar binnen de in § 3 gestelde termijn, de schuldenaar tot andere maatregelen tot invordering kan overgaan.; 6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering dagvaarding voor de rechtbank of beslag.§ 3. De ingebrekestelling vermeldt een termijn waarbinnen de schuldenaar aan de vordering kan voldoen zonder dat er bijkomende maatregelen ter invordering mogen worden genomen. Deze termijn bedraagt ten minste vijftien dagen, en vangt aan op de datum waarop de schriftelijke aanmaning wordt opgestuurd.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Is hieraan niet voldaan, betaal dan aan BELGACOM wat u meent eraan verschuldigd te zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 30 mei 2017 12:41

De niet-betwiste kosten dien je te betalen.
Dit is dus die 9,99 (+ eventuele buiten bundel kosten) per maand.
De rest kunnen ze inderdaad niet hardmaken, daar zij fouten gemaakt hebben.

Communicatie van jou dient enkel met proximus zelf te gebeuren, niet met het incassobedrijf.
Deze zullen je toch niet helpen.

Stuur een schriftelijke brief (ofwel via de post, ofwel via de site; je krijgt van deze laatste ook nog een kopie terug, ter bevestiging), waarin je alles vermeldt:
Adreswijziging (refereer naar de meerdere telefoongesprekken, en naar de bevestigingsmail), maar dat door een fout van hun kant de facturen nooit zijn aangekomen.
Hierdoor weiger je alle extra kosten te betalen, enkel maar het kapitaal.
Vraag de kwijtschelding van deze kosten, en anders zul je je conclusies moeten trekken.

Met conclusies trekken kun je bijvoorbeeld naar een andere provider gaan.
Bij wet moet de overdracht op 1 werkdag voltooid zijn, en ze mogen geen afsluitkosten aanrekenen (je hebt het abonnement al langer dan 6 maanden in bezit, en vermoedelijk zelfs al langer dan 2 jaar).

Als proximus echt het geld wilt, zullen ze de rechter moeten passeren.
In tussentijd kunnen ze wel de toegang tot het netwerk schrappen (zodat jij naar de rechter zou moeten in plaats van hun), daarom mijn voorstel: verander van provider als het niet lukt met schriftelijk contact.
Moest het zover komen: met het bewijs van adreswijziging, en de gespaarde facturen met een verkeerd adres, zul je dit op 1 been winnen.

WP002
Berichten: 1479

#12 , 30 mei 2017 13:02

Maar zeker al heel lang geleden, reeds van 2012 is min abo €15, hier spreekt men van 2016.
Ik heb er zelfs nog lang één van 5 euro gehad. Totdat ik drie jaar geleden een smartphone kocht is dat blijven lopen.

056nathalie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 mei 2017 17:32

Hartelijk dank voor de reactie.
Ik heb inderdaad telkens de CN's aangevraagd aan het incassobureau, vandaar misschien dat de CN's er nooit kwamen.
Ik zal eens schriftelijk contact opnemen met Belgacom zelf met de vraag om de CN's.
Volgens mij heb ik alles betaald wat moest betaald zijn.
Het contract werd ondertussen ook een tijdje geleden al afgesloten, dus nog bijkomende facturen kunnen normaal gezien niet meer volgen.
Als zij een gerechtelijke procedure willen starten, hebben ze volgens mij ook geen been om op te staan.
Ik heb alle opgespaarde bewijzen netjes bij de hand.

Nogmaals dank voor de goede raad,

Terug naar “Consumenten Koop”