Beste,
Een tweetal weken geleden kocht ik, via een particuliere verkoper, een 5 jaar jonge Kampeerwagen.
Voor ik de wagen ging bekijken vroeg ik de verkoper naar het nuttige laadvermogen en vermelde ook dat ik dit zeer belangrijk vond.
(nuttig laadvermogen= het totale gewogen gewicht van de wagen met alle bijgeplaatste opties volle brandstoftank, watertank en gas en een forfaitair gewicht van 75kg voor de chauffeur).
Hij antwoordde met een foto van het laatste keuringsbewijs waarop te zien was dat het laadvermogen 305kg bedraagt.
Ik vermoed dat ik hiermee een bewijs heb van mijn onderzoeksplicht als koper?
Ik antwoordde de man dat ik, hoewel ik het gewicht erg nipt vond, ik toch interesse had en maakte een afspraak om de wagen te bekijken.
De wagen zag er prima uit en alles werkte naar behoren, ik vraag de man nogmaals naar het laadvermogen en hij bevestigd nogmaals dat dit 305kg is en toont dit ook op de het keuringsbewijs.
De verkoop gaat door voor een conforme marktprijs en de man brengt de wagen na keuring voor verkoop bij mij thuis.
Voor de nieuwe in verkeerstelling dien ik nog langs te gaan voor een administratieve keuring = weging.
Ik bied de wagen volledig leeggemaakt maar met volle watertank, brandstoftank en gas aan op het keuringsstation (zoals voorgeschreven) en blijk een nuttig laadvermogen te hebben van slechts 175kg.
Ik stuurde direct een e-mail naar de man, of hij een verklaring had voor dit abnormaal grote verschil waarop hij enkel antwoordde dat hij sinds de verkoop niet langer eigenaar is van het voertuig en ik een factuur accepteerde en tekende waarin stond dat ik de wagen kocht in de staat waarin hij zich bevind, gekend door de koper.
Vermits er geen enkele verklaring is voor het extra gewicht, kan ik alleen maar aannemen dat de verkoper de wagen bij zijn weging bewust heeft aangeboden met een lege watertank of iets dergelijks (de watertank bevat 130L =130kg) om zo een hoger laadvermogen te krijgen op papier.
Op het keuringsbewijs staat verder dat de eigenaar de verantwoordelijkheid heeft dat de weging gebeurt met volle tanks.
Ik beschik nog over alle e-mails met de man alsook de foto's van de wagen (en reeds gemonteerde opties) van voor de verkoop waardoor vast te stellen is dat ik niets veranderde of bijplaatste op de wagen.
Deze foto's staan ook op een website op naam van zijn zoon.
Gezien het sterk verminderde laadvermogen een grote impact heeft op het gebruik van de camper vroeg ik mij af of ik met deze gegevens de verkoop kan laten ontbinden of een schadevergoeding kan eisen als zijnde een verborgen gebrek en/of ter kwader trouw?
En zo ja, als ik dit zou doen, mag ik ondertussen nog rijden met de wagen?
Met vriendelijke groeten,
M