Nuttig laadvermogen camper blijkt niet correct

camper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Nuttig laadvermogen camper blijkt niet correct

#1 , 19 mei 2017 00:37

Beste,


Een tweetal weken geleden kocht ik, via een particuliere verkoper, een 5 jaar jonge Kampeerwagen.

Voor ik de wagen ging bekijken vroeg ik de verkoper naar het nuttige laadvermogen en vermelde ook dat ik dit zeer belangrijk vond.
(nuttig laadvermogen= het totale gewogen gewicht van de wagen met alle bijgeplaatste opties volle brandstoftank, watertank en gas en een forfaitair gewicht van 75kg voor de chauffeur).

Hij antwoordde met een foto van het laatste keuringsbewijs waarop te zien was dat het laadvermogen 305kg bedraagt.
Ik vermoed dat ik hiermee een bewijs heb van mijn onderzoeksplicht als koper?

Ik antwoordde de man dat ik, hoewel ik het gewicht erg nipt vond, ik toch interesse had en maakte een afspraak om de wagen te bekijken.
De wagen zag er prima uit en alles werkte naar behoren, ik vraag de man nogmaals naar het laadvermogen en hij bevestigd nogmaals dat dit 305kg is en toont dit ook op de het keuringsbewijs.

De verkoop gaat door voor een conforme marktprijs en de man brengt de wagen na keuring voor verkoop bij mij thuis.
Voor de nieuwe in verkeerstelling dien ik nog langs te gaan voor een administratieve keuring = weging.

Ik bied de wagen volledig leeggemaakt maar met volle watertank, brandstoftank en gas aan op het keuringsstation (zoals voorgeschreven) en blijk een nuttig laadvermogen te hebben van slechts 175kg.

Ik stuurde direct een e-mail naar de man, of hij een verklaring had voor dit abnormaal grote verschil waarop hij enkel antwoordde dat hij sinds de verkoop niet langer eigenaar is van het voertuig en ik een factuur accepteerde en tekende waarin stond dat ik de wagen kocht in de staat waarin hij zich bevind, gekend door de koper.

Vermits er geen enkele verklaring is voor het extra gewicht, kan ik alleen maar aannemen dat de verkoper de wagen bij zijn weging bewust heeft aangeboden met een lege watertank of iets dergelijks (de watertank bevat 130L =130kg) om zo een hoger laadvermogen te krijgen op papier.
Op het keuringsbewijs staat verder dat de eigenaar de verantwoordelijkheid heeft dat de weging gebeurt met volle tanks.

Ik beschik nog over alle e-mails met de man alsook de foto's van de wagen (en reeds gemonteerde opties) van voor de verkoop waardoor vast te stellen is dat ik niets veranderde of bijplaatste op de wagen.
Deze foto's staan ook op een website op naam van zijn zoon.

Gezien het sterk verminderde laadvermogen een grote impact heeft op het gebruik van de camper vroeg ik mij af of ik met deze gegevens de verkoop kan laten ontbinden of een schadevergoeding kan eisen als zijnde een verborgen gebrek en/of ter kwader trouw?

En zo ja, als ik dit zou doen, mag ik ondertussen nog rijden met de wagen?

Met vriendelijke groeten,

M

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 19 mei 2017 14:54

De verkoper bevestigde dat het laadvermogen bij de keuring 305 kg was. Waarschijnlijk zijn een aantal optirs achteraf bijgeplaatst. Dit is een gebruikelijke "truuk" in het camperwereldje. Een grote camper op B rijbewijs (mtm 3500kg) is nauwelijks haalbaar.

Nu zolang je m niet overlaadt is er geen probleem. Het aantal passagiers dat je mag meenemen wordt al een vijftal jaar niet meer gewichtsgebaseerd berekend. Je kan bv de watertank maar halfvol doen. Of overbodige opties weghalen, ...

Op basis van dit gewogen verschil langs gerechterlijke weg de koop ontbonden krijgen heeft mi weinig tot geen slaagkans. Je had immers makkelijk samen met de koper naar de keuring kunnen rijden voor een weging ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2017 15:42

Bij aankoop bij een particulier heb je geen enkel garantie, en gekocht is gekocht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

camper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2017 16:14

Allereerst bedankt voor u reactie,

Ik ben me bewust van het feit dat er geen garantie is bij particuliere verkoop.

Ik dacht me echter te kunnen beroepen op het zeer waarschijnlijke feit dat de man de wagen niet liet keuren zoals verplicht en dus bewust ter kwader trouw handelde. Ik ben er vrij zeker van dat zonder de opties (het zijn er slechts enkele) de wagen nog steeds niet de 305kg laadvermogen zal halen.
Ik ben me er ook van bewust dat dit dan zal moeten bewezen worden.

Daarom stelde ik ook letterlijk de vraag of de keuring conform gebeurde EN of de door hem genoemde opties reeds geplaatst waren bij deze keuring.
(Dit via e-mail, dus zwart op wit)
Hij antwoordde mij als volgt: het beschikbare laadgewicht volgens de keuring bedraagt 305kg, in bijlage een foto van het laatste schouwingsbewijs.

Ok, hij zegt hier niet dat alles conform gebeurde en sprak ook niet over de opties maar daar mocht ik toch van uit gaan? Hij dient dit nl. ook te verklaren bij de keuring.
Is dit dan geen inbreuk op zijn informatieplicht?

Als gedeeltelijke oplossing zal ik inderdaad hier en daar nog beperkt enkele kilo's kunnen weglaten maar ik zal de wagen helaas niet kunnen gebruiken waarvoor ik hem in de eerste plaats aankocht. (en waarvan de verkoper ook op de hoogte was)

Mvg,

M

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 19 mei 2017 19:26

Is een aanhangwagentje (bv voor de fietsen) geen oplossing. Met je B-rijbewijs mag je wel degelijk nog een aanhangwagen tot mtm 750 kg trekken. Achteruitrijden wordt natuurlijk extra lastig.

camper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2017 21:36

Ik waardeer u inzet om mee te denken over eventuele oplossingen maar ik vrees dat er geen geschikte oplossing is voor dit probleem.

Een trekhaak voor dit model van wagen heeft al een eigen gexicht van 75kg en daar komt dan nog het kogelgewicht van de aanhanger bij, waardoor de aslast op de achteras zou overschreden worden.

Ik heb voor de aankoop een degelijke berekening gemaakt over het minimum laadvermogen dat ik nodig had. Alleen had ik er wat langer moeten bij stilstaan dat ook een vriendelijk koppeltje op leeftijd wel eens hun eigenbelang boven eerlijkheid durft te stellen.
In volle besef dat ik hun camper niet zal kunnen gebruiken zoals voorzien en met hun kleinkinderen op de schoot waarschuwen voor de risico's van een overladen camper. Het blijft verbazend.

Nu goed, het zal dus niet lukken om de verkoop ongedaan te maken en het zal een wijze les zijn dat ook de officiele documenten wel eens onbetrouwbaar kunnen zijn.

Volgend weekend ga ik een tijdens het verlengde weekend een rondrit maken in frankrijk...noodgedwongen dan maar met twee.
Nadien zet ik de camper terug te koop op een eerlijke manier en nadien kan de zoektocht naar een geschikte camper herbeginnen.

Rest mij nog u te nogmaals te danken voor de reacties en hopelijk hebben sommige lezers ook nog wat aan dit verhaal.

Mvg

M

Terug naar “Consumenten Koop”