nieuwe wagen - is er nog een weg terug?

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

nieuwe wagen - is er nog een weg terug?

#1 , 18 mei 2017 09:57

In februari begin in rond te kijken voor een nieuw wagen (geen 2dehands). Vele garages werden bezocht, testritten werden gemaakt en uiteindelijk valt de beslissing om wagen Y aan te schaffen. Op dat moment had ik een goed gevoel bij zowel het Automerk (eerste keer dat ik dit automerk koop), de garage X, en de verkoper die geen enkele moeite spaarde om mij van informatie en testritten te voorzien.

Een nieuwe wagen kopen is voor mij steeds een kwestie van gevoel. Ik moet me niet alleen goed voelen in de wagen tijdens de testrit, ook het vertrouwen in de garage vind ik uiterst belangrijk. Een groot deel van mijn spaarcenten gaan naar een voertuig waar ik hopelijk jaren tevreden over zal zijn en waar ik kan rekenen op een garage die me een uitstekende service kan aanbieden.

Midden februari 2017 teken ik contract voor aankoop van wagen Y bij garage X. Levering was voorzien voor April. Op moment van ondertekening werd mij gezegd dat ze nog niet weten wanneer in April.

Begin April neem ik contact op met garage X en ik vraag de verkoper of ze al iets meer weten over de leveringstermijn.
Levering voorzien in de week van 17 April.

De week van 17 april gaat voorbij en ik had nog niets gehoord. Ik stap even binnen bij de garage. Op dat moment merk ik reeds verschil in aanpak/omgang door de verkoper tegenover mij. Het leek wel alsof ik iets abnormaals deed door te komen vragen wanneer mijn auto zou arriveren. Hij liet zich verstaan dat ik blijkbaar graag snel mijn auto zou gehad hebben, maar dan op een manier alsof dit ietwat vreemd is. De levering van de auto was uitgesteld en ik diende te wachten tot begin mei.

Begin mei ging ik opnieuw bij de verkoper van garage X langs. Van de verkoper die voor de verkoop geen enkele moeite spaarde bleef op dat moment niet meer over. Het leek wel alsof ze me liever niet over de vloer hadden. Er werd even op de computer gekeken om te zien wanneer de auto zou arriveren bij hen in de garage maar een duidelijk antwoord kwam er niet. Er werd wat gemompeld dat het voor de week daarop zou zijn maar uiteindelijk werd ik wandelen gestuurd met het antwoord "We gaan je bellen". Een lauwer manier van omgaan met je klanten had ik nog niet mogen meemaken.

Op het einde van de week daarna (12 mei) had ik nog niets van de garage gehoord en belde ik rechtstreeks met de hoofdzetel van het automerk.
"Goed nieuws" vertelde me de vriendelijke dame aan de telefoon. "uw wagen is geleverd bij garage X". Dat was inderdaad goed nieuws, ik wacht die dag af en wachtte op een telefoontje van de verkoper van garage X. Die dag niets gehoord. Maandag in de late namiddag nog steeds geen bericht dat de wagen in hun garage staat en dat de papiermolen op gang mag gezet worden. Dus belde ik maandagnamiddag zelf naar de garage.

Ik laat niets merken dat ik reeds weet dat de wagen in hun garage staat en vraag hoe het zit met mijn wagen. "We sturen de factuur op per post." was het plotselinge antwoord. In dit digitale tijdperk vind ik het vreemd dat dit per post moest gebeuren dus vraag ik of dit per e-mail kon. Ik ging nog dezelfde dag een mail krijgen met de factuur en dit ging ook per post morgen in mijn bus liggen.

Twee dagen later, op woensdag, nog steeds geen factuur gekregen. Niet per e-mail en niet per post. Ik stapte dan maar zelf de garage binnen. De factuur diende nog opgemaakt te worden, ik moest even wachten en kreeg uiteindelijk de factuur mee.

Ik vroeg ook wanneer ik uiteindelijk mijn nieuwe wagen zou kunnen krijgen. Ik diende eerst de factuur te betalen. Dit heb ik ook meteen gedaan bij ontvangst van de factuur via een online overschrijving.

Wanneer de betaling binnen is bij hen zullen de papieren bij het automerk aangevraagd worden en kan dan pas alles naar de verzekering gestuurd worden. Het komt erop neer dat ik pas dinsdag (23 mei) of woensdag (24 mei) de wagen zal kunnen gaan afhalen. Dat zijn twaalf dagen nadat de auto geleverd werd bij garage X. Vind ik wel heel lang duren.

Op zich kan ik wachten, ik ben een geduldig iemand maar de je m'en fous nonchalance die de hele garage X (zowel verkoper als zaakvoeder) uitstralen is voor mij wat moeilijk te verteren. (Ook in de administratie kan ik die nonchalance terugvinden, de naam op de factuur is niet mijn naam.) De werkwijze en de manier waarop ze me tewoord staan begint aan mij te vreten. Ik heb geen enkele vertrouwen meer in de garage, het goed gevoel omtrent deze aankoop is weg. Waar het zo belangrijk is voor mij om dat vertrouwen te hebben krijg ik meer en meer een afkeer van garage X.

Als volgende week woensdag zou blijken dat de auto nog steeds niet kan afgehaald worden, hoe sterk/zwak sta ik dan om deze hele verkoop te laten ontbinden. Het geld is overgeschreven, de auto staat in de garage. Is er dan nog een weg terug?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2017 10:20

Ik denk niet dat er nog een weg terug is, tenzij de wagen nog onredelijk lang op zich zou laten wachten. Stel dat de wagen woensdag niet kan afgehaald worden, dan kan u best een aangetekend schrijven sturen waarin u meldt dat de wagen initieel in april zou geleverd worden, dit al X-aantal keren uitgesteld is, dat volgens de hoofdzetel de wagen reeds geleverd is in de garage, maar u deze nog altijd niet hebt mogen ontvangen. Geeft de garage nog een redelijke termijn om uw auto te leveren (twee weken, bijvoorbeeld) en indien u dan de auto niet mogen ontvangen hebt, u dit als verbreking van de verkoopsovereenkomst van hun kant beschouwd, en in dat geval de volledig betaalde som terugwenst en dit desnoods via gerechtelijke weg zal afdwingen.

Maar ik vermoed dat u de wagen wel zal ontvangen. Niets belet u echter om voor het onderhoud bij diezelfde garage te blijven. Zoek een andere dealer van hetzelfde merk in de buurt waar u wel vertrouwen in hebt, en ga daar langs voor het onderhoud. Meld hen dat je wel tevtreden bent over het merk, maar niet over de oude garage, en als ze een beetje commercieel ingesteld zijn, zullen ze u een uitstekende dienstverlening bieden, met het oog op uw volgende aankoop van een wagen in hun garage ;-). (Hoewel dealers leven van het onderhoud van wagens, niet van de kleine winstmarges die ze hebben op de verkoop).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis
Berichten: 3293

#3 , 18 mei 2017 11:06

Dus er stond geen exacte leveringsdatum op de bestelbon/verkoopsovereenkomst?
Wat staat er verder in de Algemene Voorwaarden mbt tot laattijdige levering?
Jammer dat u het geld overgeschreven hebt (want nu hebben ze het al). Gebruikelijker is denk ik te betalen met een bankcheque op het moment van de levering aan u. Zo hou je toch nog iets achter de hand.

Ik had een vergelijkbaar probleem 4 jaar geleden, misschien kan je wat uit het topic opsteken:
viewtopic.php?f=12&t=46232

En inderdaad, je kan nadien voor het onderhoud naar een andere dealer/officiele hersteller van het merk gaan (vraag een lijst aan de invoerder). Je bent zeker niet verplicht om bij deze garage te blijven.

Reclame

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

#4 , 18 mei 2017 11:15

Ik denk niet dat er nog een weg terug is, tenzij de wagen nog onredelijk lang op zich zou laten wachten. Stel dat de wagen woensdag niet kan afgehaald worden, dan kan u best een aangetekend schrijven sturen waarin u meldt dat de wagen initieel in april zou geleverd worden, dit al X-aantal keren uitgesteld is, dat volgens de hoofdzetel de wagen reeds geleverd is in de garage, maar u deze nog altijd niet hebt mogen ontvangen. Geeft de garage nog een redelijke termijn om uw auto te leveren (twee weken, bijvoorbeeld) en indien u dan de auto niet mogen ontvangen hebt, u dit als verbreking van de verkoopsovereenkomst van hun kant beschouwd, en in dat geval de volledig betaalde som terugwenst en dit desnoods via gerechtelijke weg zal afdwingen.

Maar ik vermoed dat u de wagen wel zal ontvangen. Niets belet u echter om voor het onderhoud bij diezelfde garage te blijven. Zoek een andere dealer van hetzelfde merk in de buurt waar u wel vertrouwen in hebt, en ga daar langs voor het onderhoud. Meld hen dat je wel tevtreden bent over het merk, maar niet over de oude garage, en als ze een beetje commercieel ingesteld zijn, zullen ze u een uitstekende dienstverlening bieden, met het oog op uw volgende aankoop van een wagen in hun garage ;-). (Hoewel dealers leven van het onderhoud van wagens, niet van de kleine winstmarges die ze hebben op de verkoop).
T is jammer want de garage is 500 m van mijn deur... voor de volgende garage van dat merk is het 20 km rijden en ik heb daar ook een offerte aangevraagd op het moment dat ik voor de beslissing stond de wagen aan te schaffen. Gaan ze me daar wel graag zien komen als ze zien dat ik daar prijs gevraagd heb en toch op een ander gekocht heb maar het onderhoud dan toch maar bij hen wil laten uitvoeren?

Frogger
Topic Starter
Berichten: 32

#5 , 18 mei 2017 11:23

Dus er stond geen exacte leveringsdatum op de bestelbon/verkoopsovereenkomst?
Wat staat er verder in de Algemene Voorwaarden mbt tot laattijdige levering?
Jammer dat u het geld overgeschreven hebt (want nu hebben ze het al). Gebruikelijker is denk ik te betalen met een bankcheque op het moment van de levering aan u. Zo hou je toch nog iets achter de hand.

Ik had een vergelijkbaar probleem 4 jaar geleden, misschien kan je wat uit het topic opsteken:
viewtopic.php?f=12&t=46232

En inderdaad, je kan nadien voor het onderhoud naar een andere dealer/officiele hersteller van het merk gaan (vraag een lijst aan de invoerder). Je bent zeker niet verplicht om bij deze garage te blijven.
Op verkoopovereenkomst staat levering april (zonder specifieke datum). Kleine lettertjes vertellen me dat de verkoop kan ontbonden worden indien niet binnen de termijn van 4 maand geleverd werd.

Ik heb tweemaal aangedrongen om te betalen met bankcheque. Maar ze werken enkel met overschrijving. In het verleden kocht ik reeds auto met bankcheque. Toen kon ik met de auto wegrijden TWEE dagen nadat hij bij de garage geleverd werd. Dat was pas service. Goeie tijden toen.

Ik ga dat voorgestelde topic van jou eens nakijken. Bedankt.

Veranderen van garage : zie mijn antwoord op bericht van tom.

Ik besef dat ik maar weinig in handen heb om enige druk uit te voeren.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 18 mei 2017 11:37

Waarom niet?
Ik ben wel van garage moeten veranderen omdat die waar ik gekocht heb nadien gestopt is met mijn merk. De huidige garage is ook een eind verder en daar werd ik met open armen ontvangen. Al bij al ben ik blij dat het zo gegaan is want de huidige garage is veel serieuzer en levert veel beter werk (en ik zit door een servicecontract nog steeds in verlengde garantie, alle facturen ook van onderhoud worden door de invoerder betaald).

4 jaar geleden had ik mijn auto ook heel snel na levering in de garage, mede dankzij vlotte verzekeraar (en betaald met bankcheque).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 18 mei 2017 11:55

Als ik alles zo lees, is er toch iets mis met die garage.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2017 14:09

Gaan ze me daar wel graag zien komen als ze zien dat ik daar prijs gevraagd heb en toch op een ander gekocht heb maar het onderhoud dan toch maar bij hen wil laten uitvoeren?
Tuurlijk. Niet dat ze er zaken mee hebben, maar je kan hen altijd het verhaal doen: zeggen dat je voor de garage op wandelafstand gekozen hebt voor de aankoop van uw wagen, aangezien dit later zeer praktisch zou zijn voor onderhoud en dergelijke, maar dat je, eens de aankoop bevestigd werd, enkel maar een slechte dienstverlening hebt mogen ondervinden en je daarom van dealer veranderd. Voor de nieuwe dealer ben jij gewoon een nieuwe klant, die hoogst waarschijnlijk zijn volgende wagen WEL bij hen zal kopen als ze een goede service verlenen. Normaal gezien zouden ze u graag moeten zien komen...

Net zoals artemis, ben ik onlangs ook van dealer moeten veranderen, aangezien de officiële dealer in de buurt, waar ik altijd zeer tevreden van was, is overgenomen door een autoketen die geen officiële dealer meer is van het merk. Dan maar naar een dealer gegaan een paar km verder, en deze heeft er absoluut niets van gezegd. De service die ik daar krijg is vergelijkbaar met die van de oude dealer, dus ze hebben een nieuwe teverden klant bij (met twee wagens in het gezin die voortaan daar op onderhoud gaan + binnen een paar jaar een nieuwe wagen die daar zal aangekocht worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”