Beste juridische experts, ik kreeg
een klacht binnen over een webshop die verzendingskosten ten laste van de klant legt voor het retourneren van een defect product onder garantie. De klager verwijst naar
deze site (van de overheid) ivm de garantiewet en haalt in het bijzonder aan:
U mag de consument geen kosten aanrekenen (verzendingskosten, kosten verbonden aan het werk en aan het materiaal dat door de hersteller gebruikt wordt, bestekkosten, enz.) om een defect goed dat gedekt is door een wettelijke waarborg in overeenstemming te brengen (herstelling, vervanging).
Mijn vraag: er zijn bij een herstelling meerdere verzendingskosten van toepassing, verzending van de consument naar de verkoper, van de verkoper naar de hersteller, terug naar de verkoper, terug naar de consument. Zijn
al deze verzendingskosten ten laste van de verkoper? Of slaat dit enkel op de verzendingskosten tussen verkoper/hersteller? Mag de verkoper weigeren de verzendingskost van de consument voor terugbezorging te betalen (in de veronderstelling dat die redelijk is uiteraard)?