verzendingskosten bij garantie

deklaagmuur.be
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verzendingskosten bij garantie

#1 , 16 mei 2017 07:41

Beste juridische experts, ik kreeg een klacht binnen over een webshop die verzendingskosten ten laste van de klant legt voor het retourneren van een defect product onder garantie. De klager verwijst naar deze site (van de overheid) ivm de garantiewet en haalt in het bijzonder aan:
U mag de consument geen kosten aanrekenen (verzendingskosten, kosten verbonden aan het werk en aan het materiaal dat door de hersteller gebruikt wordt, bestekkosten, enz.) om een defect goed dat gedekt is door een wettelijke waarborg in overeenstemming te brengen (herstelling, vervanging).
Mijn vraag: er zijn bij een herstelling meerdere verzendingskosten van toepassing, verzending van de consument naar de verkoper, van de verkoper naar de hersteller, terug naar de verkoper, terug naar de consument. Zijn al deze verzendingskosten ten laste van de verkoper? Of slaat dit enkel op de verzendingskosten tussen verkoper/hersteller? Mag de verkoper weigeren de verzendingskost van de consument voor terugbezorging te betalen (in de veronderstelling dat die redelijk is uiteraard)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 16 mei 2017 09:39

De verkoper kan uiteraard (proberen) de kosten (verzending naar producent, ...) te verhalen op de producent / groothandel / ... m.a.w. de "verkoper" vanuit zijn standpunt. Hier gelden natuurlijk wel andere regels (B2B, dus geen consumentenrecht - veel zal afhangen van de contracten, algemene voorwaarden, etc.)
Verzendkosten doorrekenen naar de klant / consument kan niet. M.a.w., het antwoord op uw vraag is: ja, bij herstelling/vervanging onder garantie zijn alle verzendkosten ten laste van de verkoper.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”