Annulatie reservatie bij B&B - geen voorschot betaald maar wel overeenkomst?

Archytas
Topic Starter
Berichten: 29

Annulatie reservatie bij B&B - geen voorschot betaald maar wel overeenkomst?

#1 , 13 mei 2017 21:30

Forumgangers,

Mijn vriendin en ik reserveerden een tijd geleden een plaats bij een B&B (waar we al eerder geweest waren) voor augustus 2017, binnen drie maanden dus. Door omstandigheden (onverwachte kosten) moeten we deze vakantie echter annuleren. De eigenaar van de B&B doet moeilijk hierover en vroeg of we een reisannuleringsverzekering hebben. Zij speelt op ons gemoed door aan te halen dat de meeste reservaties in de winter gebeuren en dit nu stil valt. M.a.w.: zij hebben schade en wij moeten hiervoor opdraaien.

We hebben nog niets betaald. In de mailberichten die uitgewisseld werden, antwoordden wij 'ja' op de vraag of we willen reserveren voor periode x in augustus. De eigenaar maakt melding dat we een voorschot van x€ mochten overmaken ter bevestiging. Hoe zit dit juridisch? We hebben immers bevestigend geantwoord op de vraag of we graag voor die periode in augustus wilden reserveren. Echter hebben we geen voorschot gestort en in de mail staat letterlijk: Voor de bevestiging mag je een voorschot van €x overmaken op rekeningnummer x

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 mei 2017 11:19

Je hebt inderdaad een overeenkomst met de B&B nu.
Doorgaans hebben de meeste B&B wel een schadeloosstelling dat indien je op tijd verwittigt, je niets hoeft te betalen (meestal 2-3 weken).
Ook is dit hier in het hoogseizoen, dus is de kans groot dat deze kamer wel nog verhuurd zal geraken.
Desalniettemin zal de eigenaar hier relatief verlies hebben (jij hebt dit gekocht aan volle prijs, nu zal dit met last-minute korting verkocht moeten worden).

Hoeveel procent van het bedrag vraagt de eigenaar?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2017 11:46

Zijn er algemene voorwaarden? Wat zeggen deze over de betekenis van het voorschot en over annulaties?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2017 13:24

Echter hebben we geen voorschot gestort en in de mail staat letterlijk: Voor de bevestiging mag je een voorschot van €x overmaken op rekeningnummer x
In dit geval was enkel uw "ja" niet voldoende om te bevestigen. De B&B stelt zelf de voorwaarde dat een voorschot moet betaald worden om de overeenkomst te finaliseren. Als jullie met die bijkomende voorwaarde niet akkoord gegaan zijn (met andere woorden, jullie waren niet akkoord om een voorschot te betalen, maar wilden alles betalen bij het inchecken, bijvoorbeeld), dan heb je in principe geen overeenkomst met die B&B.

Langs de andere kant kan de B&B wel zeggen: "Jamaar, dan laten we die voorwaarde voor het voorschot wel vallen, en hebben we nu dus wel een overeenkomst."

Ik denk dat het hier een dubbeltje op zijn kant is moest dit voor de rechtbank komen. Vraag is of die B&B het voor de rechtbank zal trekken. Wat is het bedrag dat de B&B voorstelt als schadevergoeding? Mogelijk kan je de B&B voorstellen op de reservatie te verschuiven naar een andere periode, en laten ze in dat geval de schadevergoeding vallen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”