weigering van betalen

Marc S.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

weigering van betalen

#1 , 09 mei 2017 18:38

Een drietal weken terug kocht ik bij een autohandelaar een tweedehandsvoertuig. Ik betaalde deze via overschrijving voor het totaal bedrag en ontving hiervoor een factuur. Omwille van een vergissing bij het overschrijven werd het bedrag twee maal van mijn rekening overgeschreven. Ik haalde het voertuig op en melde mondeling alsook schriftelijk met een aangetekend schrijven dat ik dubbel betaald heb en het teveel betaald bedrag terug wil.
Tot op heden weigert de handelaar mij het bedrag terug te storten. Elke dag heeft hij een andere reden
Wat kan ik doen om mijn teveel betaald bedrag terug te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 10 mei 2017 09:31

Je kan
1. nog een aangetekend schrijven sturen, met een uiterste datum en een duidelijke melding dat u bij niet betaling verdere stappen zal zetten (en alle bijkomende kosten terugvorderen)
2. een brief laten schrijven door je advokaat
3. dagvaarden, afhankelijk van 't bedrag bij het vredegerecht of rechtbank eerste aanleg.

Als in je eerste aangetekend schrijven een duidelijke uiterste datum stond die ondertussen overschreden is, kan je stap 1 overslaan.

Je kan verwijzen naar:
Art. 1376. Burgerlijk Wetboek: Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
en eventueel (bij weigering terug te betalen)
Art. 1378. Burgerlijk Wetboek: Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2017 09:33

Vanaf je aangetekende ingebrekestelling beginnen ook de wettelijke interesten te lopen. Je kan dat mee opnemen in je schrijven.
5 bankwerkdagen is een redelijke termijn om te kunnen terugstorten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 10 mei 2017 10:33

Strafbaar feit, dus die verkoper melden dat U klacht zal neerleggen bij de politie en hem zal dagvaarden, met alle gevolgen zoals hierboven werd beschreven.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mei 2017 19:30

Welk misdrijf wordt hier gepleegd? Ik zie geen misdrijf.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 10 mei 2017 19:33

Strafbaar feit, dus die verkoper melden dat U klacht zal neerleggen bij de politie en hem zal dagvaarden, met alle gevolgen zoals hierboven werd beschreven.
Geen strafbaar feit. Dit is een burgerlijk geschil dus politie heeft hier niet in tussen te komen.

Terug naar “Consumenten Koop”