Auto verkopen zonder keuring

autoverkopen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Auto verkopen zonder keuring

#1 , 08 mei 2017 15:14

Hallo allemaal

Ik heb mijn auto te koop gesteld enkel voor handelaren vermits ik deze niet meer wens te keuren.

Nu is er een handelaar geïnteresseerd maar deze wilt de auto voor privé gaan gebruiken.

Dien ik dan ook een keuring voor verkoop met carpass te hebben of is dit niet nodig vermits een handelaar deze auto aankoopt?

Ik wil later geen problemen met een koper die zich beroept op zijn recht om de verkoop te ontbinden.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2017 15:49

Stel hem te koop voor wisselstukken, en maak een briefje op verkoop voor wisselstukken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

autoverkopen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2017 16:37

@denlowie bedankt voor je reactie!

Hoe weet ik eigenlijk of de koper in kwestie wel een handelaar is? Hoe kan ik mij hier best tegen indekken? Ze kunnen wel zeggen dat ze handelaar zijn maar uiteindelijk weet je dit niet..

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 08 mei 2017 17:38

Bij verkoop aan handelaar moet er geen keuring zijn, je vraagt zijn BTW nr en vermeld deze op de factuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2017 20:05

Als je wilt weten of het een handelaar is dan vraag je zijjn BTW en die vul in op de link hier na

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... 6.worker4b

En dan ben je zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

autoverkopen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2017 22:00

Ok bedankt!

Krijg heel veel reactie van particulieren die zonder keuring willen kopen... Dit best niet doen neem ik aan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2017 09:57

Wettelijk mag het niet, hij moet gekeurd en een carpas hebben, zo niet kan men de verkoop ontbinden , en dan ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 09 mei 2017 11:43

Wettelijk mag het niet, hij moet gekeurd en een carpas hebben, zo niet kan men de verkoop ontbinden , en dan ?
Wettelijk mag dit wel mits opmaak van een duidelijke verkoopsovereenkomst "particulier verkocht voor opmaak of voor wisselstukken". t Zou maar erg zijn mocht ik als particulier bv geen oldtimer meer mogen kopen die ik als hobby opmaak en vervolgens in het verkeer breng.

PS Die idiote verplichting dat je als particulier niet meer zelf met een auto naar de autokeuring mocht met het oog op inschrijving op normale plaat (dus niet de oldtimerkeuring) is gelukkig vorig jaar of zo terug afgeschaft. Je mag als particulier weer zelf met op uw naam ingeschreven nummerplaten naar de keuring (wel verzekering voorafgaand verwittigen)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2017 11:54

voor wissel stukken mag je natuurlijk aan iedereen deze wagen verkopen, dit had ik reeds geschreven in #2
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

autoverkopen
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 mei 2017 12:47

Dus als ik overeen kan komen met de koper dat ik een overeenkomst opmaak voor wisselstukken dan ben ik safe ookal verkoop ik zonder keuring en carpass en gaat de wagen eigenlijk niet voor wisselstukken gebruikt worden maar gewoon om mee te rijden?

jo.
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jun 2017 16:06

je kan perfect verkopen zonder zelf keuring te doen, vermeld dit gewoon in het contract, de nieuwe eigenaar kan altijd met garage platen laten keuren of met zijn eigen nummerplaat zolang hij die wagen zal inschrijven met die nr-plaat. dit is een nieuwe regel omdat veel garagisten profiteerden met hun garage platen.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 07 jun 2017 21:14

Verkoop van een auto zonder keuring mag. Verkoop van een auto zonder car-pass mag enkel aan professionelen. Verkoop van onderdelen ("voor onderdelen of opmaak" in verkoopsovereenkomst vermelden) mag zonder car-pass.

Wat fout is is bv een auto verkopen met de clausule "wordt gekeurd door koper" als je geen car-pass meegeeft. Een overeenkomst mag nooit strijdig zijn met de wet.

Je kan een car-pass kopen zonder keuring maar de auto moet wel mee naar de keuring en dit gaat niet met een defecte (of onverzekerde) auto tenzij je als particulier een autotrailer hebt. In dat geval dus "voor onderdelen of opmaak" want op autoonderdelen in de car-pass wet niet van toepassing.

Ik heb nog geen jurisprudentie gevonden van een "verkoop voor onderdelen of opmaak" zonder car-pass dat de KOPER ongedaan heeft kunnen maken op basis van de car-pass wetgeving.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 jun 2017 21:48

Ik heb nog geen jurisprudentie gevonden van een "verkoop voor onderdelen of opmaak" zonder car-pass dat de KOPER ongedaan heeft kunnen maken op basis van de car-pass wetgeving.
Heb je tegenovergestelde rechtspraak wel al tegengekomen? Verkoop voor onderdelen of opmaak zonder car-pass, waarbij de particuliere koper die de nietigheid vraagt, in het ongelijk is gesteld?

Ik ben absoluut niet zeker dat je - als je uit de feiten kan opmaken dat het voertuig voor inschrijving bedoeld is - een wet van dwingend recht kan ontlopen door een omschrijving te geven aan de verkoop die niet strookt met de werkelijke situatie.
In extremis beslist de rechter naar mijn weten op basis van de feitelijke gegevens over de aard van de overeenkomst - of het maw over een verkoop van een voertuig voor inschrijving dan wel een verkoop voor onderdelen of opmaak betreft.

Tenzij het inderdaad een afgeleefd voertuig is, zou ik zelf niet gerust zijn als verkoper zonder car-pass.

Als de koper privé koopt, dan handelt hij niet als handelaar en lijkt mij een car-pass eveneens noodzakelijk. Belangrijk in dit geval is met wie de overeenkomst formeel wordt aangegaan.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Didierke89
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 jul 2017 11:12

Ik ga zelf mijn auto verkopen zonder keuring en carpass en hem verkopen als "voor opmaak en onderdelen".
Ik vroeg me af welke documenten ik dan eigenlijk nog nodig heb behalve gelijkvormigheidsattest..
Hoe verloopt de verkoopsprocedure in geval van verkoop voor opmaak en onderdelen?

Kan ik ook gewoon de auto zo verkopen, zonder enige verkoopovereenkomst, handje contantje?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#15 , 23 jul 2017 15:15

Je kan dat doen, maar het mag niet.
Verkopen zonder keuring (voor opmaak, onderdelen, export) is geen probleem.
Carpass is verplicht.

Dus: ga met die wagen naar de keuring, en vraag aan de kassa enkel een car-pass. Kost je 7 euro.

Als je verkoopt zonder car-pass, kan de koper de koop ongedaan maken, een schadevergoeding vragen, en jij krijgt er wellicht een boete bovenop dan.

Terug naar “Consumenten Koop”