Pakketdienst laten opdraaien voor verloren pakket?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Pakketdienst laten opdraaien voor verloren pakket?

#1 , 05 mei 2017 09:28

Ik kocht onlangs een item via een webshop in de UK, ter waarde van ongeveer €300. De verkoper verzend aangetekend via een pakketdienst. Deze pakketdienst "levert" het pakje echter op een moment dat niemand thuis is en legt het gewoon voor de deur (beweren ze). Pakket is echter weg als ik thuis arriveer. Er is ook niemand die getekend heeft voor ontvangst. Met andere woorden, de pakket dienst heeft geen enkel bewijs dat ze ook effectief geleverd hebben.

In praktijk is er voor mij niet echt een probleem. Verkoper erkent dat ik mijn item niet gekregen heb, en zal een vervanging opsturen (deze keer via Royal Mail, zodat ik het via B-post zal krijgen, niet via de pakketdienst), en het verder opnemen met de pakketdienst.

Nu stel ik me echter de vraag: stel dat de verkoper van België zou zijn (om het dus over Belgische wetgeving te kunnen hebben): kan hij (of ik) de volledige schade terugvorderen bij de pakketdienst? Zij hebben immers een aantoonbare zware fout gemaakt (niet geleverd op de manier zoals afgesproken met de verkoper) / contractbreuk gepleegd, met schade tot gevolg (= waarde van het pakket). Kan de pakketdienst er zich dan zomaar vanaf maken met een puntje in hun algemene voorwaarden dat bij niet-verzekerde verzending zijn niet verantwoordelijk zijn?

Het gaat hier immers niet om het gewoon "verloren" gaan van een pakket, maar om een flagrante fout van de bezorger: ze geven immers toe dat ze het pakket niet geleverd hebben zoals de verkoper dit gevraagd had, namelijk aangetekend. Ze hebben zich dus niet aan de overeenkomst gehouden, en dan lijken mij de algemene voorwaarden ook niet meer van toepassing?

Hoe zien jullie dit?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 05 mei 2017 10:28

U hebt recht op een nieuw pakket, verkoper gaat de schade moeten proberen te verhalen op de bezorgdienst.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mei 2017 10:46

U hebt recht op een nieuw pakket, verkoper gaat de schade moeten proberen te verhalen op de bezorgdienst.
Moest de verkoper nu in België gevestigd zijn, zou deze dan een redelijke kans maken om de waarde van de inhoud van het pakket te verhalen op de pakketdienst? Of kan de pakket dienst er zich vanaf maken door te verwijzen naar zijn algemene voorwaarden, ook al kan het aangetoond worden dat de pakketdienst zijn werk niet naar behoren gedaan heeft?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 05 mei 2017 10:57

U hebt recht op een nieuw pakket, verkoper gaat de schade moeten proberen te verhalen op de bezorgdienst.
Moest de verkoper nu in België gevestigd zijn, zou deze dan een redelijke kans maken om de waarde van de inhoud van het pakket te verhalen op de pakketdienst? Of kan de pakket dienst er zich vanaf maken door te verwijzen naar zijn algemene voorwaarden, ook al kan het aangetoond worden dat de pakketdienst zijn werk niet naar behoren gedaan heeft?
Dat zal ervan afhangen wat er juist in de algemene voorwaarden staat. Persoonlijk zou ik enkel werken met een koerierdienst die een duidelijke procedure heeft voor het bezorgen en de ontvangstbevestiging hiervan.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2017 11:01

Lijkt mij de wettelijke leveringsplicht van de verkoper.
Ik kan me wel voorstellen dat als je de keuze hebt en voor een (goedkoper) verzendsysteem kiest zonder tracking, dat je dan ook het risico neemt van de levering. Mits ook zo voorzien in algemene voorwaarden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mei 2017 11:03

Voor de duidelijkheid: de verkoper zal me inderdaad schadeloos stellen door een nieuw exemplaar te sturen, dus daar gaat het me niet om. Het gaat me er om of de pakketdienst op zo'n eenvoudige manier zijn verantwoordelijkheid kan ontlopen, zelfs als zij flagrante fouten maken. Het pakket was aangetekend verstuurd met trackingcode. De procedure is dus dat het afgeleverd wordt tegen een handtekening. Als er niemand thuis is, moet het pakket normaal gezien afgeleverd worden in een ophaalpunt van de pakketdienst in de buurt, waarna ik het daar, ook tegen handtekening zou kunnen oppikken. De procedures zijn dus totaal niet gevolgd, met verlies van het pakket tot gevolg. Ik weet dat het aan de verzender is om die schade op de pakketdienst te proberen verhalen, maar het ben benieuwd welke kans de verkoper zou maken.

Dit staat in hun algemene voorwaarden: [quote]6.1 XYZ’s aansprakelijkheid ten aanzien van elke Zending vervoerd door de lucht (inclusief bijkomend wegvervoer of stops op de route) is beperkt door het Verdrag van Montreal of het Verdrag van Warschau, al naar gelang hun toepasselijkheid, tot de laagste uitkomst van (i) de huidige markt- of aangegeven waarde, of (ii) 19 Special Drawing Rights per kilogram (ongeveer US $26.00 per kilogram). Dergelijke limieten zijn ook van toepassing op alle andere vormen van vervoer, behalve indien de Zending uitsluitend over de weg is vervoerd, in welk geval onderstaande limieten van toepassing zijn.
Voor grensoverschrijdende Zendingen uitsluitend vervoerd over de weg, is XYZ’s aansprakelijkheid beperkt of wordt geacht te zijn beperkt door de Convention for the International Carriage of Goods by Road (CMR) tot de laagste uitkomst van (i) de huidige markt- of aangegeven waarde, of (ii) 8,33 Special Drawing Rights per kilogram (ongeveer US $14.00 per kilogram). Dergelijke limieten zijn ook van toepassing op nationaal wegvervoer bij afwezigheid van verplichte of lagere aansprakelijkheidslimieten in de toepasselijke nationale vervoerswetgeving.
Indien de Afzender deze limieten ontoereikend acht dient hij een speciale aangifte van de waarde te doen en zal hij een verzekering zoals beschreven in artikel 8 moeten aanvragen of zijn eigen verzekeringsmaatregelen moeten nemen.
De aansprakelijkheid van XYZ is beperkt tot uitsluitend directe schade aan en verlies van een Zending en tot de per kilogram limieten als neergelegd in dit artikel 6. Alle andere soorten verliezen en schades zijn uitgesloten (daaronder begrepen, maar niet beperkt tot, winstderving, inkomstenderving, renteverlies en verlies van toekomstige omzet), ongeacht of die verliezen of schades speciaal zijn of indirect, en zelfs indien het risico van dat verlies of die schade ter kennis van XYZ werd gebracht.
6.2 XYZ zal alle redelijke inspanningen leveren om de zending volgens haar normale afleveringsschema’s af te leveren; deze schema’s zijn echter niet bindend en vormen geen onderdeel van de overeenkomst. XYZ is niet aansprakelijk voor enige schade of verlies veroorzaakt door vertraging, voor sommige zendingen kan de Afzender echter gelimiteerde vertragingscompensatie claimen onder de zogenaamde Money Back Guarantee terms & conditions.[/quote]
Maar kunnen ze er zich zo makkelijk van af maken? Ik ga er van uit dat de algemene voorwaarden niet van toepassing zijn indien de pakketdienst zich niet aan de afspraak houdt om het pakket te leveren. Kan de pakketdienst zich bij contractbreuk nog steeds beroepen op hun algemene voorwaarden? Deze voorwaarden zijn toch enkel van toepassing binnen het kader van de contractuele overeenkomst van de twee partijen? Door deze overeenkomst te verbreken, zorgt de pakketdienst voor schade.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Duralexia
Berichten: 41

#7 , 16 mei 2017 18:19

Dat krijg je met die onderaannemers.
"Uit de verkenning van de Inspectie blijkt dat vooral koeriers zonder vast dienstverband het moeilijk hebben. Deze subcontractors, die als zelfstandig ondernemers worden ingehuurd door de vervoerders, werken doorgaans tussen de vijftig en zestig uur per week. Ze hebben nauwelijks tijd voor pauzes, moeten zelf vervanging regelen bij ziekte en/of missen ruimte om te onderhandelen over loon. Omdat ze vaak een langlopend leasecontract hebben afgesloten of een bezorgbusje hebben gekocht, is overstappen naar een andere werkgever of naar andersoortig werk voor veel van deze ‘schijnzelfstandigen’ geen optie."
Pakjes worden overal bij de buren geleverd en/of voor de deur gelegd en getekend met mijn naam

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mei 2017 09:27

Tja, hoe de pakketdiensten hun zaken regelen, maakt mijn zaak niet. Pakketdienst moet dan maar met hun "onderaannemers" regelen, maar feit is dat ik mijn pakket niet gehad heb, en de pakketdienst niet kan bewijzen dat ze het wel zouden afgeleverd hebben... Ze hebben zich dus totaal niet aan "het contract" gehouden dat ze hadden met de verkoper, die betaald heeft om het pakket aangetekend te bezorgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”