Huiselijk nestje wilt voorschot niet terugbetalen na vaststelling dat de pup ziek is

p.vk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huiselijk nestje wilt voorschot niet terugbetalen na vaststelling dat de pup ziek is

#1 , 04 mei 2017 20:49

Hallo iedereen

Ik zit met een nare situatie, 14 april 2017 ging ik op zoek naar een nieuwe pup voor in een het gezin en ik vond op facebook een huiselijk nestje van het ras dat ik wou zonder stamboom. De vraagprijs van €650. Ik nam contact op met de persoon in kwestie en een paar dagen later gingen we kijken naar de pups. De persoon vertelde dat haar teef in 2 dagen bevallen was en het 1ste pupje op straat was bevallen en er was er eentje doodgeboren. Ze heeft voor de moederhond geen dierenarts gebeld. We hadden een pupje gekozen en ze vroeg €75 voor de reservatie van de pup al, dit is schriftelijk opgesteld met haar naam, adres en handtekening een paar dagen later vraagt ze of het mogelijk is de pup te komen halen op 6 weken waarop ik repliceerde dat het bij de moeder moet blijven tot minstens 8 weken. Een week later gingen we nog eens kijken en zagen we dat het beestje vol wormen steekt, we geven haar nog een voorschot van €200 (bijgenoteerd op het blad) zodat ze naar de dierenarts kan gaan. Dag later vroeg ik of ze gegaan was en ze zei dat ze het financieel niet kon, we hebben haar een beetje gedwongen en ze is uiteindelijk naar de dierenarts geweest. Kostprijs €71 en ze wilt dat wij dit betalen. De resultaten zijn binnen van het pupje, blijkt dat het bloedarmoede heeft en is weggehaald van bij de moeder (hij is nu 5 weken), we hebben beslist dat wij geen zieke pup in huis willen halen dus vragen ons geld terug waarop zij twoord gegeven is gegeven. Wat kunnen wij doen om ons geld terug te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2017 05:19

Was er een contract? Stond daar iets in bepaald m.b.t. ziekte?
In het andere geval kan je weigeren op basis van het leveren van ene niet-conforme (welbepaalde) zaak (in de staat waarin de zaak zich bevond op het ogenblik van de verkoop) - art. 1614, eerste lid BW.
De verkoper zou dat kunnen bestrijden (omdat de waardevermindering optrad tussen koop en levering, innig verbonden is met de zaak en hij/zij de bewakingsplicht normaal vervuld heeft).

Je hebt twee mogelijkheden:
- Tot een minnelijke schikking komen (bv. dierenartskosten laten houden, rest van voorschot terugkrijgen - mij echter niet duidelijk of jullie ook ingestemd hebben met die 71 EUR en deze extra betaald hebben).
- Naar de rechtbank stappen. Het resultaat daar is m.i. niet zeker. Je dreigt bovendien (een deel of alle) gerechtskosten te moeten dragen als je niet volledig in het gelijk gesteld wordt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”