Hoe lang voor niet werkend contract op te zeggen

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Hoe lang voor niet werkend contract op te zeggen

#1 , 02 mei 2017 12:54

Iemand die hierover zijn goede raad wil geven aub?

Een tijdje terug werd mijn moeder op een markt benaderd door mensen van een provider.

Ze overtuigen haar om met alles over te stappen. (gsm, tv, vast internet)

Zij gingen voor alles zorgen ivm opzegging huidige provider.
Ze krijgt een nieuw simkaartje mee om haar huidig te vervangen wanneer dit uitvalt.
Dit was 3 dagen later.
Echter werkte het nieuwe nog niet.

Een dag later komt er iemand thuis om de decoder en modem te plaatsen.
Diezelfde dag gaat ze naar een verkooppunt voor haar niet werkende simkaart.

Het enige wat ze kunnen vertellen is: nog een paar dagen geduld mevrouw.

Een paar dagen later gaat ze nog een horen en krijgt ze te horen: "ze hebben in Brussel een fout gemaakt mevrouw, we lossen het zo snel mogelijk op"

Nu zit ze al bijna 5 weken zonder werkende sim.
Ze gaat terug om te vragen om het contract te annuleren zodat ze naar een werkende provider kan gaan.

Antwoord is dat ze minstens 6 maand moet blijven betalen.
Het feit dat hun product niet werkt, zou er niets mee te maken hebben.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 mei 2017 13:53

Zeker zelf niet opzeggen of je moet die 6 maand ineens betalen.
Stel hun in gebreken met een AS, dat je verlangt dat de simkaart zo snel mogelijk geactiveerd wordt.
Of dien een klacht in bij de ombudsdienst.

.http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... catie/FAQ/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2017 13:59

Ook het reeds betaalde bedrag voor die sim kaart (of voor de moviele diensten) zou ik betwisten en er een credit nota van eisen. Je moet niet betalen voor een dienst die niet werkt! Je kan ook even uw verhaal op het userbase forum (https://userbase.be/). Daar volgen mensen van de providers zelf ook mee en lossen daar al eens een probleem op, zonder dat de ombudsman er moet tussenkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2017 17:35

En "zo snel mogelijk" laat héél veel ruimte voor interpretatie.
Dit moet binnen de 2 werkdagen kunnen opgelost zijn, lijkt mij.
In het andere geval kan je m.i. van het eenzijdig niet nakomen van de verbintenis door de operator spreken, wat een rechtsgrond is van eenzijdige ontbinding (art. 1184 BW).
NB: moet in principe via de rechter gebeuren. Maar als je je ingebrekestelling zo formuleert dat je nog een ultieme redelijke termijn van 2 werkdagen toestaat, ingaand de dag na verzending van het aangetekend schrijven, dan kan je verantwoorden dat je dringend een oplossing moest vinden.
Vermeld hierbij dat je niet enkel de vergoeding van de voorbije weken terugvordert, maar eveneens de schade zal verhalen die geleden is door het niet-nakomen van de verbintenis.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 02 mei 2017 19:09

Als je schadevergoeding gaat eisen, zal je ook moeten bewijzen dat je schade geleden hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2017 23:27

Als je schadevergoeding gaat eisen, zal je ook moeten bewijzen dat je schade geleden hebt.
Niet in deze fase.
Als je naar de rechter zou moeten stappen uiteindelijk wel. Op dit moment gaat het over extra kracht bijzetten bij de eisctot uitvoering overeenkomst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2017 09:52

Als je schadevergoeding gaat eisen, zal je ook moeten bewijzen dat je schade geleden hebt.
Niet in deze fase.
Neen, in de fase van "loze bedreigingen uiten" moet je inderdaad niets bewijzen. :roll:
Als je naar de rechter zou moeten stappen uiteindelijk wel. Op dit moment gaat het over extra kracht bijzetten bij de eisctot uitvoering overeenkomst.
Men weet bij die operator ook heus wel dat dergelijke "bedreigingen" voor een rechter moeilijk hard gemaakt kunnen worden... Je kan dit dus inderdaad in die brief zetten, maar of het echt indruk gaat maken, durf ik te betwijfelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 04 mei 2017 23:25

Op zich is de regelgeving duidelijk:
Vanaf het sluiten van een telecom-contract voor particulieren, moet dit binnen 1 werkdag werkend zijn, tenzij je zelf een andere datum opgeeft.
Per dag dat het niet werkt, hoef je het abonnement hiervoor niet te betalen + heb je recht op een schadevergoeding.

Maar zoals aangeraden: de experts op dat vlak zitten op userbase, hier moet je komen als het niet zou lukken in rechtstreekse bemiddeling met de provider.
Pro-tip: als je op sociale media zou zitten:
De klantendiensten zijn vaak meer meewerkend op facebook of twitter dan via telefoon of mail.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2017 08:50

De klantendiensten zijn vaak meer meewerkend op facebook of twitter dan via telefoon of mail.
Zeer goede tip. Een twitterberichtje met de hashtag van de provider erin, kan inderdaad wonderen doen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”