aankoop internet

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

aankoop internet

#1 , 01 mei 2017 14:54

Beste forum,

Graag jullie advies over het volgende. Via internet hebben we een op maat gemaakte lounge gekocht. We hadden in de mail gevraagd om een omgekeerde L (zoals op de afbeelding op de website). Vooraf hebben we 500 euro betaald. Zaterdag kwamen ze leveren. Voordat er geleverd moesten we het resterende bedrag van 1500 euro overschrijven. Dit hebben we dan ook gedaan. Toen er geleverd werd, bleek de lounge een L vorm te zijn en geen omgekeerde L. Hij kon niet op ons terras staan. De transporteur, zoon van de schrijnwerker, zag onmiddellijk de fout en nam de lounge terug mee. Maandag zou de onderneming ons contacteren. Nu hebben ze ons gecontacteerd en begrijpen ze hun fout niet. Een omgekeerde L was voor hen niet duidelijk. Zij vinden dat wij onduidelijk waren. Na overleg hebben ze beslist dat we 300 euro bij moeten betalen als we alsnog de lounge willen. Wij gaan hier uiteraard niet mee akkoord.
Ik heb gevraagd of we ons geld terug kunnen krijgen, maar dat gingen ze nog overleggen.
Wat kan ik doen? Wie is er nu eigenlijk in de fout? Ik vind het vooral jammer dat indien ze niet echt wisten wat een omgekeerde L was, ze mij niet gecontacteerd hebben. Graag wat info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 01 mei 2017 15:50

We hadden in de mail gevraagd om een omgekeerde L (zoals op de afbeelding op de website).

Als het zo op de website stond dan viel er toch niets "te begrijpen"?
Persoonlijk weet ik niet wat ik me bij een "omgekeerde L" moet voorstellen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 01 mei 2017 15:54

Ik denk dat TS spiegelbeeld bedoelt.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 01 mei 2017 16:02

Ik denk dat TS spiegelbeeld bedoelt.


TS schreef: "Ik vind het vooral jammer dat indien ze niet echt wisten wat een omgekeerde L was"

Een omgekeerde L is een L op zijn kop (draaiing van 180 graden in het vlak) en geen spiegelbeeld.
Een L op zijn kop zetten vereist geen constructieve wijziging, want het is enkel
een verschuiving en geen symmetrische projectie. Enkel een uitvoering in de vorm van
een symmetrische projectie om een as vereist een constructieve aanpassing.
TS heeft zich bijgevolg foutief uitgedrukt bij zijn bestelling waardoor hijzelf in de fout is gegaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2017 17:32

Ik verwees wel naar een foto op internet. Als ik bovendien kijk op andere websites komt de term omgekeerde l wel vaak voor hoor.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mei 2017 17:39

Ik verwees wel naar een foto op internet. Als ik bovendien kijk op andere websites komt de term omgekeerde l wel vaak voor hoor

.
Inderdaad in de elektro wat connectoren aangaat
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alainsch
Berichten: 104

#7 , 02 mei 2017 13:35

TS heeft zich bijgevolg foutief uitgedrukt bij zijn bestelling waardoor hijzelf in de fout is gegaan.
Niet helemaal mee eens...

http://tuinsteigerhout.nl/index.php?rou ... duct_id=69

"L-Vorm" en "omgekeerde L-Vorm" lijkt mij een gekende omschrijving...

Alain

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mei 2017 13:55

Omgekeerde L-Vorm lijkt me idd ook om het spiegelbeeld te gaan, en niet om de L-vorm op zijn kop. Inderdaad puur wiskundig niet correct, maar zoals de link hierboven aangeeft, wel een gekende "uitdrukking" in de (tuin-)meubel wereld.

Als er bewijs is dat een omgekeerde L gevraagd werd (mail), dan moet het bedrijf dit ook zo leveren. Als ze dit niet kunnen / willen leveren, moeten ze het geld van de topic starter terugstorten, en het voorschotbedrag dubbel terugstorten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mei 2017 15:50

Omgekeerde L-Vorm lijkt me idd ook om het spiegelbeeld te gaan, en niet om de L-vorm op zijn kop. Inderdaad puur wiskundig niet correct, maar zoals de link hierboven aangeeft, wel een gekende "uitdrukking" in de (tuin-)meubel wereld.

Als er bewijs is dat een omgekeerde L gevraagd werd (mail), dan moet het bedrijf dit ook zo leveren. Als ze dit niet kunnen / willen leveren, moeten ze het geld van de topic starter terugstorten, en het voorschotbedrag dubbel terugstorten.
Voorschotbedrag dubbel terugstorten is omstreden - is maar één van de drie benaderingen van een voorschot en NIET de gebruikelijke.
Maar TS volstaat wellicht door een (aangetekende) ingebrekestelling te sturen om de levering alsnog binnen een redelijke termijn ter uitvoering van de leveringsplicht zonder bijkomende kosten.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mei 2017 16:59

is maar één van de drie benaderingen van een voorschot
Verklaar u nader? (ter info, ik beroep mij op artikel 1950 van het burgerlijk wetboek om te stellen dat de verkoper het voorschot dubbel moet terugbetalen indien hij afziet van de verkoop.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mei 2017 17:10

is maar één van de drie benaderingen van een voorschot
Verklaar u nader? (ter info, ik beroep mij op artikel 1950 van het burgerlijk wetboek om te stellen dat de verkoper het voorschot dubbel moet terugbetalen indien hij afziet van de verkoop.)
Van Oevelen hanteert drie betekenissen voor afgifte van handgeld (A. VAN OEVELEN, Bijzondere overeenkomsten, Antwerpen, Universitas, 2017, 37-38):
- als voorschot op de prijs
- als bewijs van contract (desgevallend in combinatie met voorschot op de prijs)
- als rouwgeld/rouwkoop (art. 1590 BW).

De interpretatie van art. 1590 als rouwgeld is de minst gebruikelijke. De courante interpretatie is dat dit bedrag als voorschot wordt beschouwd. Hoofdvraag in die interpretatie is: wat was de gemeenschappelijke bedoeling van de partijen?
Dat is maw een feiten- en interpretatiekwestie.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2017 17:18

Met alle respect voor mijnheer Van Oevelen, maar zijn er ook wetteksten die zijn mening ondersteunen? Voor zover ik weet is mijnheer Van Oevelen geen wetgever, of mis ik iets?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 02 mei 2017 17:28

In dit geval is het meer dan duidelijk een voorschot op de te betalen prijs.
Niet te moeilijk maken!
Het zal zo ook op de bestelbon staan: Voorschot.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 mei 2017 17:57

Met alle respect voor mijnheer Van Oevelen, maar zijn er ook wetteksten die zijn mening ondersteunen? Voor zover ik weet is mijnheer Van Oevelen geen wetgever, of mis ik iets?
Euhmm, de (vaste) rechtspraak en (gezaghebbende) rechtsleer als rechtsbronnen misschien?
Als auteurs deskundig zijn en gezag hebben, dan wordt rechtsleer een zelfstandige maar niet bindende rechtsbron.

Vermeld als bronnen:
H. DE PAGE, Traité IV, p. 291, nr. 272, en p. 293, nr. 271.
J. LIMPENS, La vente en droit belge, Brussel, Bruylant, en Parijs, p. 375-376, nr. 1113 en p. 378, nr. 1119.
L. en S. FREDERICQ, Handboek van Belgisch Handelsrecht, III, bBrussel, Bruylant, 1980, p. 33, nr. 1420.
R. VANDEPUTTE, Overeenkomsten. Bijzondere overeenkomsten: verkoop, bewaargeving, borgstelling, in Beginselen van Belgisch Privaatrecht, X-2, Antwerpen, Standaard Wetenschappelijke Uitgeverij, 1981, 18-19.
Brussel 22 december 1961, Pas., 1963, II, 17.
Rb. Nijvel 10 juni 1981, Rec. Gén. Enr. Not., 1982, 378, met noot.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 02 mei 2017 19:01


Ik heb gevraagd of we ons geld terug kunnen krijgen, maar dat gingen ze nog overleggen.
Is de koper die aankoop wil ontbinden, dan is hij zijn voorschot kwijt,
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”