Aankoop namaak - boete

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

Aankoop namaak - boete

#1 , 26 apr 2017 20:41

Deze week ook een schrijven gekregen van deze vereninging 'React',met vraag om 85 euro onkostenvergoeding te betalen, om verdere gerechtelijke vervolging te vermijden.
Er zou een Ray Ban (namaak) zonnebril onderschept zijn met ons als bestemmeling.
Het gaat hier om iets dat we nooit bestelden (wel een ander item, handtas nl., dat nooit arriveerde)
Weet iemand hier hoe legitiem dit allemaal is, we gaven eerder al toelating het item te vernietigen (aan de Belgische douane)
Is het best gewoon te betalen, de brief kwam ook niet aangetekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 26 apr 2017 20:50

U kaapt wel een onderwerp dat al twee jaar oud is.
viewtopic.php?f=12&t=35428

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 27 apr 2017 06:42

Bedoeling was niet kapen, eerder bumpen, daar het toch om dezelfde eiser gaat. Soit, ik vond al wat info.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2017 10:23

Indien u nooit iets besteld hebt, meld dit dan aan de douane. Zij zullen moeten bewijzen dat u effectief deze namaakgoederen besteld hebt (betalingsbewijs of iets dergelijks).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 27 apr 2017 14:32

Indien u nooit iets besteld hebt, meld dit dan aan de douane. Zij zullen moeten bewijzen dat u effectief deze namaakgoederen besteld hebt (betalingsbewijs of iets dergelijks).
Dank voor je antwoord.
Het pakket was wel degelijk aan ons geadresseerd, er liep een andere bestelling van ons (die niet geleverd werd), de Ray-ban zonnebril waarover men valt werd nooit door ons besteld. Dit meldde ik eind maart ook aan de douane na een vraag van hun uit.
Nu deze week kwam bewuste brief van React (die ik niet onderteken want het is zo goed als een schuldbekentenis)
Ik mailde hen terug met hetzelfde antwoord, wacht nu op een reactie.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2017 14:40

Indien u nooit iets besteld hebt, meld dit dan aan de douane. Zij zullen moeten bewijzen dat u effectief deze namaakgoederen besteld hebt (betalingsbewijs of iets dergelijks).
Dank voor je antwoord.
Het pakket was wel degelijk aan ons geadresseerd, er liep een andere bestelling van ons (die niet geleverd werd), de Ray-ban zonnebril waarover men valt werd nooit door ons besteld. Dit meldde ik eind maart ook aan de douane na een vraag van hun uit.
Nu deze week kwam bewuste brief van React (die ik niet onderteken want het is zo goed als een schuldbekentenis)
Ik mailde hen terug met hetzelfde antwoord, wacht nu op een reactie.
Ik zou een AS aan react schrijven met een tekst in de zin van:

"Beste,

naar aanleiding van uw brief van dd/mm/jjj in verband met een naar ons toegestuurde namaak Ray-ban zonnebril, wens ik te benadrukken dat deze bril nooit door ons besteld werd. We hebben de douane ook al laten weten dat we deze zending niet wensten te ontvangen, en dat de douanediensten hiermee mochten doen wat ze nodig achtten. Mogelijk gaat het hier om een fout van de afzender. Wij hebben verder niets met deze zaak te maken, en wensen bijgevolg ook niet in te gaan op uw verzoek om enige schuld in deze zaak toe te geven.

Tenzij u ons het bewijs kan voorleggen dat deze namaak Ray-ban bril effectief door ons besteld werd, wensen wij verder geen contact meer.

Met vriendelijke groeten,"

Let wel, indien u op één of andere manier aan de douane wel blijk gegeven hebt van weet te hebben van deze zending, is bovenstaande brief GEEN goed idee... In dat geval kan u beter de boete betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 apr 2017 15:56

Een dergelijke brief is een al te gemakkelijke manier om onder die boete onderuit te komen. Dat gaan ze niet geloven. Als er uw adres opstaat, zal je moeten betalen. Uw bestelbon opsturen zal waarschijnlijk ook niet helpen, want zo'n bon kan je namaken. Daarbij is het mogelijk dat het bestelde goed ook namaak is (zelfde firma) en zou de boete nog hoger kunnen oplopen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 apr 2017 17:29

Een dergelijke brief is een al te gemakkelijke manier om onder die boete onderuit te komen. Dat gaan ze niet geloven. Als er uw adres opstaat, zal je moeten betalen.
Je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen. Het is aan de klagende partij om te bewijzen dat het goed ook effectief besteld werd door de partij die ze beschuldigen.

Indien niet, zou ik een namaak iets in china kunnen bestellen op naam van mijn buur waar ik mee in ruzie lig, zodat de buur problemen krijgt met de douane en React. Zo'n namaak rayban kost me een paar dollar, waarschijnlijk zelfs gratis verzending vanuit china, en voor die paar dollar lap ik mijn buur héél die rompslomp + een fikse boete aan zijn laars. Enkel omdat het pakje aan hem gericht was. Zou leuk worden.
Uw bestelbon opsturen zal waarschijnlijk ook niet helpen, want zo'n bon kan je namaken.
Heu, als je beweert niets besteld te hebben, kan je niet met een bestelbon afkomen, hé.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 apr 2017 19:47

[
Uw bestelbon opsturen zal waarschijnlijk ook niet helpen, want zo'n bon kan je namaken.
Heu, als je beweert niets besteld te hebben, kan je niet met een bestelbon afkomen, hé.
Hieronder letterlijk uit het aanvangstopic van TS
Het gaat hier om iets dat we nooit bestelden (wel een ander item, handtas nl., dat nooit arriveerde)

Hieruit maak ik op dat ze er wel iets bestelde, en dan waarschijnlijk een namaak handtas, gezien bij dezelfde firma.

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#10 , 27 apr 2017 20:14

Er is inderdaad een handtas besteld, maar niet met de intentie namaak te kopen (de prijs was goedkoper dan gewoonlijk, maar niet zoveel), het in beslag genomen pakje bevatte een zonnebril, die nooit is besteld.
Het zou kunnen gaan om een vergissing van de webshop die het opstuurde, maar vooralsnog werd ook nog niet meegedeeld wie de afzender is (buiten dat het uit Hong Kong komt)
Het zou misschien best zijn de gevraagde 85 euro te betalen, om verdere perikelen te vermijden, maar daarbij komt nog dat je een brief moet invullen die neerkomt op een schuldbekentenis (waarop je aangeeft de goederen te hebben besteld en dat ze mogen vernietigd worden)
Ik wacht nog steeds op een antwoord op mijn mail naar React.
Voor mijn part mag handel in namaak streng worden aangepakt, maar schuld moet dan wel ontegensprekelijk vast staan, en op deze manier vind ik het eerder onfrisse praktijken.

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#11 , 02 mei 2017 20:38

Update : Na mijn mail naar React werd de vraag tot minnelijke schikking ingetrokken.
Er wordt dus geluisterd naar valabele argumenten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mei 2017 09:53

Goed om te horen. Mag ik vragen wat je precies gemaild hebt naar React?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

savantas
Topic Starter
Berichten: 27

#13 , 03 mei 2017 17:42

Mijn mail aan hen :


Geachte,

Wij ontvingen deze week uw schrijven omtrent een namaakproduct, ik kopieer
en plak hieronder mijn antwoord van 30 maart aan de douane op hun vraag :

aan ecustoms
Geachte,

Wij ontvingen zopas een schrijven van uw diensten omtrent een pakket met
zonnebril Ray Ban.
Dit is een artikel dat wij nooit besteld hebben (er is wel een ander
besteld item, dat nooit gearriveerd is


Ik ben dan ook verwonderd door uw schrijven, en wil bij deze nogmaals benadrukken dat door ons nooit een zonnebril werd besteld. Het moet hier echt om een vergissing gaan, en we gaan dan ook liever geen verklaringen hieromtrent tekenen.
Het -niet door ons bestelde- item waarover U het hebt mag uiteraard vernietigd worden indien dit nog niet is gebeurd.


Ik heb mijn vriendin nu aangeraden op te letten met bestellingen via internet.

Met vriendelijke groet,

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 mei 2017 09:47

Goede mail. Persoonlijk had ik het "er is wel een ander artikel besteld" gedeelte er zelfs nog uitgelaten, maar in principe is uw uitgangspunt wel goed: u ontkent ooit namaak besteld te hebben. Het is niet omdat iets aan u opgestuurd wordt, dat u er ook naar gevraagd hebt. Tenzij de douane kan bewijzen dat u effectief de bestelling ook gedaan hebt, kan men u niet verantwoordelijk stellen voor het feit dat iemand anders iets naar u opgestuurt.

De douane en React zullen dit ook wel weten, vermoed ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”