aannemer stelt werken steeds uit.

171171
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

aannemer stelt werken steeds uit.

#1 , 26 apr 2017 13:45

Beste,

Vorig jaar in mei heb ik een overeenkomst afgesloten met een firma voor gevelrenovaties, er werd een bouwovereenkomst opgemaakt met als aanvang van de werken augustus 2016. Er werd toen ook al een voorschot betaald. De werkzaamheden zijn na veel over en weer gebel en gemail, gestart in november 2016, ze hadden steeds een excuus om niet te moeten beginnen. En ik was steeds geduldig wachtende :-(

Tijdens deze werken kreeg ik op 2 weken tijd al onmiddellijk 2 volgende tussentijdse facturen. Ik heb deze te goeder trouw betaald, omdat ik ervan overtuigd was dat de werken volledig voltooid werden. Maar na 3 weken werken zijn ze gestopt. Er werd weer heel veel gebeld, en uiteindelijk zijn ze opnieuw begonnen begin maart 2017. Voor de Paasvakantie kreeg ik te horen dat ze weer met vakantie gingen en dat ze 3 weken later gingen hervatten. Ze zouden vorige maandag terug moeten beginnen hebben, maar weer komt er niemand opdagen.

Ik heb nu een aangetekend schrijven opgemaakt (ingebreke stelling) met daarin de vermelding dat ik hen nog de tijd geef tot eind mei 2017 en dat ik anders een einde wil stellen aan deze bouwovereenkomst. Mijn vraag is nu of ik zelf op eigen initiatief deze bouwovereenkomst kan annuleren, of moet hierover een rechtbank beslissen? Als ik een einde stel aan deze bouwovereenkomst, gaan ze mij wel een terugbetaling van 12000 euro moeten doen, dit is ongeveer het saldo wat ik hen al teveel betaald heb :oops:

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 apr 2017 15:51

Staat er een einddatum in de overeenkomst? Dat had er zeker moeten staan. Nu kan aannemer dat rekken tot in het oneindige. Wat staat er in de algemene voorwaarden ivm verbreking? Mogelijks zal je nog een verbrekingsvergoding moeten betalen. Ook niet voorzichtig olm teveel vooraf te betalen.

171171
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2017 17:49

Neen er werd helaas geen einddatum vermeld in de overeenkomst, spijtig genoeg niet bij stilgestaan. In de bouwovereenkomst staat dat termijnen louter indicatief zijn en dat er in geen enkele situatie de klant het recht heeft op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
Ze hebben me dus goed zitten zeker, ik kan dus niks doen en kan wachten tot in het oneindige?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 26 apr 2017 20:35

Ik zou naar een advocaat gaan voor een advies op,basis van wat je ondertekend hebt en om hem een juridisch correcte brief te laten schrijven. Misschien zijn er andere gaatjes in het contract. Dit kost je een paar honderd euro maar t kan indruk maken. Zeker geen bijkomende voorschotten betalen want bij faissement ben je die de-facto kwijt.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 apr 2017 22:35

Een aannemer kan nooit hard maken dat hij compleet buiten de redelijke termijn treedt (art. 1134, derde lid BW).
Wat een redelijke termijn is, is een feitenkwestie - uiteindelijk beslist hierover de rechter - maar als er indicatieve data staan, dan kunnen die toch niet manifest met de voeten getreden worden. Ze hebben dus toch minstens een indicatieve waarde.
Als algemene voorwaarden volledige vrijheid laten aan de aannemer over de timing, dan leunt dat aan tegen een eenzijdige voorwaarde die de wezenlijke verplichting van de overeenkomst ongedaan maakt. Dergelijke clausules zijn nietig: als je geen enkele datum kan verwachten, dan heeft een overeenkomst niet langer zin.
Je zou het zelfs kunnen beschouwen als een potestatieve voorwaarde (art. 1174 BW).

De aannemer kan wel de bijkomende schadevergoeding wegbedingen; echter niet de resultaatsverbintenis zelf waartoe hij zich geëngageerd heeft. Als je dus meer betaald hebt dan de werken die werden uitgevoerd, dan moet je die m.i. kunnen terugvorderen (als je hem niet tot uitvoering kunt gedwongen krijgen).
Je kan (schriftelijk) aankondigen dat je na de gestelde datum via de rechter de betaalde voorschotten zal terugvorderen alsook de rechter verzoeken de uitvoering in natura op te leggen door een derde - op kosten en risico van de oorspronkelijke aannemer (art. 1143-1144 BW).

Ontbinden van de overeenkomst kan in principe enkel op minnelijke wijze (akkoord van beide partijen) of via de rechtbank. Je zou ook zonder de rechter kunnen werken, maar dan ga je nooit je voorschotten terug vastkrijgen.

PS: als je particulier bent en de algemene voorwaarden staan op de achterzijde, dan worden ze vaak voor niet tegenwerpelijk geacht door de rechter ten opzichte van een particulier, tenzij je ook de algemene voorwaarden zelf nog apart zou ondertekend hebben.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”