Verbreken getekende offerte

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verbreken getekende offerte

#1 , 18 apr 2017 11:55

Hallo,

1 juli 2016 tekende ik een offerte voor het plaatsen van een nieuw dak en een offerte voor het plaatsten van zonnepanelen (bij 2 aparte offertes bij dezelfde firma). Het dak zou geplaatst worden begin september, uiteindelijk hebben we hierop moeten wachten tot half oktober. Bij de oplevering van het dak werd gezegd dat ze binnen enkele weken de zonnepanelen kwamen plaatsen. Tot op heden zijn deze nog niet geplaatst, ik heb 3 maal een ruwe schatting gekregen van wanneer ze geplaatst gingen worden, december, begin februari en april. Na lang "zeuren" kreeg ik telkens ook een aantal keer de belofte vandaag of ten laatste morgen krijg je een datum, maar ik heb nog nooit een datum gekregen.
In de offerte van de zonnepanelen staat volgende regel duidelijk vermeld bij onder de rubriek levertijd: "De verwachte doorlooptijd vanaf schriftelijke opdrachtbevestiging tot en met oplevering bedraagt ongeveer 6 a 8 weken."

Nu vroeg ik mij af of ik deze offerte ineens kan opzeggen of moet ik de firma toch nog aangetekend verwittigen dat ik ze nog bijvoorbeeld twee weken de tijd geef? Volgens mij is de redelijke termijn in deze al lang gepasseerd. Vorige week heb ik ze nog gemaild met de vraag voor een datum en of we anders onderling overeen kunnen komen om de offerte te annuleren. Er werd mij toen ten laatste vrijdag een datum beloofd, maar wederom heb ik er geen gekregen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2017 12:28

Werd er bij de ondertekening van de offerte een einddatum op papier gezet? Indien nee, sta je niet sterk. Deze werken zijn sterk afhankelijk van het weer, en er kunnen dus weerverletdagen geteld worden, ook als er in de bestelling een einddatum is vastgelegd. Bij opzegging zal je steeds een schadevergoeding moeten betalen (10 % van de bestelling)

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2017 16:30

Hallo, bedankt voor uw antwoord. Buiten de regel: "De verwachte doorlooptijd vanaf schriftelijke opdrachtbevestiging tot en met oplevering bedraagt ongeveer 6 a 8 weken." onder de rubriek "Levertijd" werd er op de offerte geen expliciete datum vermeld. Ik sta natuurlijk niet te popelen om 10% van de bestelling als schadevergoeding te betalen, maar mij lijkt me dat de redelijke termijn toch wel bijna verstreken is. Getekend 01/07/2016 beloofde oplevering begin september 2016. Als consument moet je toch iets kunnen doen/ondernemen hier tegen? Anders kan elke zelfstandige toch gewoon lage offertes maken, laten tekenen, nooit gaan uitvoeren en dan schadevergoeding vragen als dan klant iemand anders de werken wilt laten uitvoeren?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 18 apr 2017 23:22

Aangetekende brief sturen waarin je stelt dat de overeenkomst opgoudt te bestaan indien niet binnen bv 4 weken de panelen geplaatst zijn. Zonder deze AS riskeer je inderdaad een wchadeclaim. Om de procedure te versnellen stuur je de AScin kopie per gewone brief met wederzijdse verwijzing. Dit dekt je in tegen tijdsverlies wegens niet afhalwn AS.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2017 00:32

Eerste vraag is of dit over een verkoop- of aannemingsovereenkomst handelt.
De meerderheid in rechtsleer en rechtspraak hanteert de regels van het aannemingscontract, hoewel de combinatietheorie - mee in rekening brengend dat de installateur ook het "plan" van het leggen ontwerpt - niet uit te sluiten is.
Ik ga hier verder in detail in op de regels voor de aannemingsovereenkomst (maar de conclusies in geval van combinatie aannemingsovereenkomst met koop-verkoop-overeenkomst zijn eigenlijk gelijkaardig). Er zijn wel verschillen in de rechtsgevolgen, maar dat zou ons hier te ver leiden.

Je kan hier niet van een vaste datum, of van aantal nuttige/werkbare arbeidsdagen gewagen. Dan geldt de regel "binnen redelijke tijdsspanne, gelet op aard, omvang en omstandigheden" (ifv. art. 1134, derde lid BW).

In de eerste plaats is de ingebrekestelling vereist (art. 1139 BW). Rechtspraak en rechtsleer leggen geen strikte wijze van ingebrekestelling op. Dit kan in principe zelfs mondeling (maar moeilijk bewijsbaar). Ideaal is aangetekend schrijven met antwoordkaart (of deurwaardersexploot, maar dat is stukken duurder).
De bewijskracht van een email is recent meer betwist dan voordien; anderzijds handel je tegenover een handelaar (art. 2, vijfde streepje W.Kh.) waarbij het bewijs via geschrift geen strikte verplichting is (art. 25 W.Kh.). Het feit dat je op de email een antwoord kreeg (en de deadline daar niet gerespecteerd werd) kan je positie versterken.

Mijn interpretatie is dat je hiermee aan de verplichting van ingebrekestelling redelijkerwijze voldaan hebt.

Eenzijdige ontbinding (art. 1183 BW) dient - in principe - via de rechter te verlopen.
Uitzondering (via de rechtspraak) op dit principe is als aan volgende drie vereisten voldaan is:
- voldoende ernstige contractbreuk (en termijnen waarvan we hier spreken, beginnen toch wel te tellen).
- rechterlijke machtiging doelloos vanwege het wegvallen van vertrouwen
- Ingebrekestelling gestuurd met een redelijke respijttermijn, waarin je ook je voornemen tot ontbinding hebt gemeld en dit gemotiveerd hebt.
Risico hier bestaat altijd dat de aannemer dit aanvecht (en dus ook zou kunnen gelijk krijgen van de rechter).

Je zou - in plaats van ontbinding - ook toelating kunnen vragen om het werk door een derde te laten uitvoeren op kosten en risico van de oorspronkelijke aannemer (art. 1144 BW). Hiermee "dreigen" kan misschien relevant zijn als je toch nog beweging wil krijgen in het dossier.

Daarnaast heb je ook schade geleden: het onredelijke deel van de termijn om te wachten heb je geen elektriciteitsreductie kunnen realiseren, en die kost kan je inbrengen. Alsook evt. de meerkost als je een andere aannemer - na het bekomen van een drietal offertes van concurrenten - hebt moeten aanstellen, telefoontjes, tijd voor nieuwe offerten, .... Hiermee kan je ook extra druk op de ketel zetten om een en ander toch nog op korte termijn in beweging te krijgen.

Conclusie: als je het vertrouwen volledig verloren hebt in deze aannemer (je wil maw niet dat deze aannemer nog zonnepanelen op je dak legt), dan heb je een aantal argumenten (maar geen zekerheid). Ik zag geen voorschot, dus je hebt op dit moment - veronderstel ik - geen rechtstreekse schade.
Je kan dan opteren om een aangetekend schrijven te sturen dat je het stilzitten van de aannemer en het ruimschoots en onredelijk overschrijden van de overeengekomen installatietermijn, ondanks bijkomende beloftes, beschouwt als het niet nakomen van de verbintenis door de aannemer (art. 1184 BW) waarbij de stilzwijgende ontbindende voorwaarde op deze overeenkomst van toepassing is, en je dan ook de samenwerking wenst te beëindigen en geen verplichtingen meer meent te hebben jegens de aannemer. Maar dat je hierbij niet afziet van je rechten op schadevergoeding voor alle gevolgschade zijnde (zie opsomming hierboven). Als je die keuze maakt, dan kan je wel moeilijker terug.
En weet dat de aannemer dit zou kunnen aanvechten via gerechtelijke weg omdat een eenzijdige ontbinding - zoals hierboven reeds gesteld - in principe via de rechter moet verlopen.

Als je toch nog een ultieme kans wil geven, dan kan je (eveneens) een aangetekend schrijven sturen waarbij je een ultieme termijn geeft waarop de panelen moeten gelegd, aangesloten en gekeurd zijn (bv. 3 weken), zoniet dat je vanaf de dag nadien (keuze) (1) de gerechtelijke ontbinding van de overeenkomst zal vorderen; (2) de rechterlijke toelating zal vragen om het werk en de zaak door een derde te laten uitvoeren op kosten en risico van deze aannemer.
Dit omwille van het manifest overschrijden van de redelijke termijn en het feit dat je hierdoor het voordeel van het lagere elektriciteitsverbruik al x maanden moet ontberen, alsook de administratieve last. Waarbij je je het recht voorbehoudt om ook de geleden schade (zie eerder) vergoed te zien.
Als alternatief kan je hier nog een minnelijke ontbinding voorstellen in wederzijds akkoord (want naar de rechter stappen genereert ook kosten. Die je evt. kan recupereren als je de zaak wint, met uitzondering van een deel van je evt. advocaatkosten. En via gerechtelijke weg verlies je ook wel een deel tijd.)

Veiligheidshalve kan je nog toevoegen "Dit bericht is gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis."
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2017 08:26

Hallo Bart, Sirkii bedankt voor jullie (uitgebreide) antwoorden. Nu weet ik tenminste dat ik inderdaad nog de nodige stappen kan ondernemen om hopelijk de situatie te deblokkeren.

pproost
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mei 2017 11:12

Hallo, ondertussen zijn we weer 3 weken en 1 belofte verder. De panelen gingen gegarandeerd de week van 24/28 april geplaatst worden en vorige week aangesloten (mail gehad waarin dit duidelijk vermeld staat). Maar zoals te verwachten tot op heden hebben heb ik nog niks gehoord. Ik wil nu volgende brief aangetekend versturen, op zich ben ik niet geïnteresseerd in een mogelijk schadevergoeding, ik wil gewoon de overeenkomst verbreken en een andere aannemer kunnen zoeken. Dit is de brief die ik wil versturen, als ik geen schadevergoeding wil, kan ik dan best dit stuk gewoon weglaten? (Ik zie hierbij niet af van...):

Geachte,

Betreffend onze offerte getekend op 01/07/2016 voor het plaatsen van zonnepanelen. Wegens het stilzitten van jullie en het ruimschoots en onredelijk overschrijden van de overeengekomen installatietermijn (begin september 2016) en ondanks bijkomende beloftes (plaatsing december, februari, gegarandeerde plaatsing 2 weken geleden, mail van 21/04/2017), beschouw ik dit als het niet nakomen van de verbintenis door de aannemer (art. 1184 BW) waarbij de stilzwijgende ontbindende voorwaarde op deze overeenkomst van toepassing is. Bij deze wens ik dus de samenwerking te beëindigen en meen ik geen verplichtingen meer te hebben jegens jullie. Ik zie hierbij niet af van mijn rechten op een schadevergoeding voor alle gevolgschade zijnde:
8 maanden geen stroom van zonnepanelen kunnen krijgen aan 65,38 per maand = €523.04
Dit bericht is gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.

Met vriendelijke groeten,

Terug naar “Consumenten Koop”