Verkoopovereenkomst ontbinden als koper

f47h0m
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoopovereenkomst ontbinden als koper

#1 , 15 apr 2017 18:27

Hallo,

Ik heb op 18/02 een motor verkocht aan iemand die hem wilt exporteren naar Czech republiek, hij heeft me een voorschot gegeven van 500€.
Hij zou na 2 weken en binnen de maand het resterend bedrag betalen en de motor komen halen, ondertussen is hij vertrokken naar Czech en kreeg ik een Whatsapp bericht waar hij op vraagt of het ok is dat de motor nog tot ongeveer 20 april bij mij mag blijven staan.
Heb hem beantwoord dat het ok was voor mij, echter heb ik hem voorbije donderdag gevraagd of het mogelijk is de verkoop te ontbinden,
en mij de papieren en sleutels terug te bezorgen waarna ik hem zijn voorschot zal terug geven.
Hij wel gelezen maar heeft er niet op geantwoord.

Mag ik de overeenkomst ontbinden ?

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 apr 2017 18:53

Ja, tegen betaling van het voorschot aan de verkoper.

Voorschot van 500 euro: 1000 euro aan de verkoper te geven dus (het voorschot + de betaling).
(Artikel 1590 BW)

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 15 apr 2017 19:21

TS is de verkoper.. (titel klopt niet)

Reclame

f47h0m
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2017 20:51

Bedankt voor je informatie Blaatpraat.

klopt het als ik zeg, dat een verkoopovereenkomst maar 4 maand geldig is ?

En inderdaad de titel klopt niet, weet niet hoe ik deze kan aanpassen.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 15 apr 2017 21:09

Neen of er moet een beperkte voorwaarde staan in de overeenkomst.
Volgende regels zijn van toepassing.
U zegt al zelf dat u overeengekomen was - ook al verliep de de periode al eind maart ...en nu dus tot 20 april.
Als verkoper zal u tweemaal het voorschot dienen terug te betalen

Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Mogelijk scenario:
Stel hij reageert helemaal niet meer dan hebt u een onverkoopbare moto want u zal tegenpartij dan eerst in gebreke moeten stellen - contract bij vonnis laten ontbinden en vonnis laten betekenen.

En dan hebt u uw papieren nog steeds niet terug dus dan aangifte bij politie wegens .... misbruik van vertrouwen en dan nieuwe papieren aanvragen o.a. bij invoerder en nplt enz alles laten seinen bij politie.
Met uw papieren kunnen ze dan een ander voertuig omkatten en 'legaal' gebruiken ( nu ja).
Uiteraard dient u ook een andere nplt aan te vragen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2017 21:42

Franciscus, de interpretatie van art. 1590 als rouwgeld is de minst gebruikelijke. De courante interpretatie is dat dit bedrag als voorschot wordt beschouwd. Hoofdvraag in die interpretatie is: wat was de gemeenschappelijke bedoeling van de partijen?
Dat is maw een feiten- en interpretatiekwestie. Het gebruik in het document van het woord "voorschot' zou wel eens als louter voorschot kunnen gelden (en de dubbele teruggave niet opleggen). Een rouwgeld dat 5/7 van de prijs uitmaakt, lijkt mij ook erg hoog.

Een voorschot is verworven voor de verkoper (in tegenstelling tot een waarborg) zolang de verkoper zijn verplichtingen vervult.

Het woord "afhaling" bevestigt de toepassing van de algemene regel voor een specieszaak zoals in deze: dat de eigendomsoverdracht gebeurd is op het ogenblik van de ondertekening van de onderhandse akte wat de koop-verkoopovereenkomst uitmaakt. In de onderhandse overeenkomst vind ik geen sporen van eigendomsvoorbehoud.

De koper is m.i. nu reeds eigenaar van het voertuig.
De juridische waarde van de termijn lijkt een opschortende termijn voor de inbezitstelling van het voertuig tegenover de betaling van het saldo.
Door de onvoorwaardelijke instemming van de verkoper met de uitbreiding van de termijn tot 20 april, is deze termijn rechtsgeldig verlengd en kan hier niet eenzijdig op teruggekomen worden.

De koper heeft (ondermeer) de verplichting de gekochte zaak in ontvangst te nemen en de koopprijs te betalen. Tot nog toe heeft hij deze verplichting (nog) niet geschonden.

Na de datum van 20/04 kan de verkoper ofwel de gedwongen uitvoering van de afdalingsverplichting nastreven (koper aanmanen; in bewaring geven via rechter) of ontbinding vorderen met eventuele schadevergoeding (oa. stalgeld).

Als de termijn niet gerespecteerd wordt door de koper, dan is een ingebrekestelling niet verplicht.
De aanmaning tot betaling is wel relevant om de interesten op het saldo te laten lopen - is echter een riante 2 %.

Een minnelijke verbreking (met akkoord van beide partijen) is altijd mogelijk. Eenzijdig is in deze fase en met de huidige toezeggingen niet mogelijk zonder het reële risico de koper te moeten vergoeden voor geleden schade.

Na 20/04 is het een andere situatie.

Je zou in dat geval ook kunnen overwegen een verdere uitbreiding van de termijn te koppelen aan een standplaats-/stalvergoeding voor het voertuig, dat in mindering van het voorschot gaat.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 15 apr 2017 22:17

Hier ook nog uitleg:
Ben ik dan zo fout in mijn uitleg? In het document staat trouwens het woord voorschot.

http://elfri.be/juridische-informatie/handgeld.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... n3-MJEFkyQ
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... fQAK55yLHA

Voor de rest volg ik wel hoor.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 apr 2017 22:37

Dag Franciscus

Van Oevelen hanteert drie betekenissen voor afgifte van handgeld (A. VAN OEVELEN, Bijzondere overeenkomsten, Antwerpen, Universitas, 2017, 37-38):
- als voorschot op de prijs
- als bewijs van contract (desgevallend in combinatie met voorschot op de prijs)
- als rouwgeld/rouwkoop (art. 1590 BW).

De laatste is de minst gebruikelijke (maar is natuurlijk een mogelijkheid).
Door het gebruik van het woord voorschot, én het betaald voorschot in verhouding tot het totaalbedrag, lijkt me interpretatie (1) of (2) meer plausibel dan (3).
Maar is op zich een feitenkwestie.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

f47h0m
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 apr 2017 17:20

Bedankt voor jullie reacties , het is een hele boterham vol als je niet op de hoogte bent van zulke zaken.
Ik weet in ieder geval wat mijn mogelijkheden zijn, en wat mijn plichten zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”