Dagvaarding voor de vrederechter

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Re: Dagvaarding voor de vrederechter

#16 , 16 apr 2017 15:56

Ik wilde zeggen dat een dagvaarding uiteraard gelijk staat qua bewijswaarde als een AS.
Maar heb wat te vlug gelezen ... u schreef dat er in de dagvaarding niets stond dat u een AS hebt gekregen.

Mijn vergissing dus.
Geen probleem Franciscus :wink:
Nog 1 vraag : dus de dag van vandaag moeten we niet meer eerst iemand AS zenden maar onmiddellijk daagvaarding geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 apr 2017 16:01

Zonder duplicaat van de onbetaalde factuur zou ik persoonlijk sowieso niet betalen.
Je moet wel kunnen aantonen (aan de rechter) dat je een duplicaat hebt opgevraagd. Dat kan best via aangetekend schrijven, gelet op de betwistbare bewijskracht van een email.
De bewijslast dat ze dit duplicaat bezorgd hebben, ligt vervolgens bij de wederpartij.

De bewijslast dat je betaald hebt, ligt bij jou (art. 1315, tweede lid BW). Als de factuur aldus rechtmatig is, en je kan de betaling niet bewijzen, dan is de kans reëel dat je aan het kortste eind trekt.
Aangezien de betwisting onder de 375 EUR is, kan je trachten te bewijzen met alle middelen van recht (ook getuigen en vermoedens - art. 1341 BW).

De verjaring van één jaar op basis van art. 2272 BW verwijst naar kostgeld of leergeld.
Hangt er dan van af wat er gefactureerd werd (en dat we dat nu net niet weten).
De gemeenrechtelijke verjaringstermijn voor contractuele verbintenissen bedraagt 10 jaar. In dat geval is er dus geen verjaring.

Ok, maar moest ik dan geen aangetekend schrijven krijgen met uitleg over wat dit gaat en welke kosten dit zijn?
Of kan men zomaar elke factuur na 10 jaar terug opvorderen indien je deze facturen niet meer hebt?
Dan gaan we nog veel van deze praktijken kunnen bovenhalen, want wie zal al zijn facturen 10 jaar bijhouden?
Ik moet wel kunnen aantonen als eerste dat ik betaald heb, en indien dit gebeurde zoals ik zei met de Directrice die da agenda aftekende als voldaan en rapport meegaf is niet voldoende? (Hebben jullie dan alle agenda's nog van de laatste 10 jaar?).
En zelfs als ik daar een briefje van had, dan gaat dat na max 2 jaar ook de papierhoop op hoor, want zo kan je veel bijhouden!
En wat ik ook straf vind, is dat ik hier nooit ben over aangesproken via geen enkele weg buiten plots een dagvaarding met extra kosten?
Ongelooflijk wat voor een wereld we nu leven, en zeggen dat mijn dochter daar nog geen 3 maand op school was en we alle boeken en gerief op voorhand betaald hebben, en nu nog een rekening krijgen na 3 jaar van bijna 100€.
Een schande en ik begin meer en meer te begrijpen waarom ons land zo achteruit gaat.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#18 , 16 apr 2017 17:16

Ook de rechtspraak lijkt niet eenduidig:

Rb. Brugge 3 januari 2013, TGR-TWVR 2013, afl. 4, 252:
De schoolrekeningen hebben betrekking op verschafte maaltijden, schoolgerief, studie-uitstappen en administratiekosten, weze het de diensten die een kostschoolhouder verleent, benevens logement.

Het feit dat de dochter van verweerders niet insliep in de school doet hieraan geen afbreuk. Zij nam de maaltijden op school, wat onderdeel is van het verlenen van kost en inwoon.

De verjaringstermijn loopt vanaf de dag waarop de schuldeiser het recht heeft om de rechtsvordering in te stellen, zijnde de dag waarop ze opeisbaar is geworden. (Art. 2272 BW).
Vred. Genk 26 januari 2016, T.Vred. 2016, afl. 9-10, 482:
Schoolrekeningen verjaren na verloop van 5 jaar ex artikel 2277 BW omdat zij mettertijd toenemen en trimestrieel betaalbaar zijn. Zij zijn geen kostgelden en vallen dus niet onder de verjaring van art. 2272, derde lid BW. Schoolgelden zijn solidaire schulden van de twee ouders ten overstaan van de onderwijsinstellingen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 apr 2017 17:36

Zonder duplicaat van de onbetaalde factuur zou ik persoonlijk sowieso niet betalen.
Je moet wel kunnen aantonen (aan de rechter) dat je een duplicaat hebt opgevraagd. Dat kan best via aangetekend schrijven, gelet op de betwistbare bewijskracht van een email.
De bewijslast dat ze dit duplicaat bezorgd hebben, ligt vervolgens bij de wederpartij.

Ok, maar moest ik dan geen aangetekend schrijven krijgen met uitleg over wat dit gaat en welke kosten dit zijn?
Of kan men zomaar elke factuur na 10 jaar terug opvorderen indien je deze facturen niet meer hebt?


Dat is ook wat ik schreef in mijn eerste alinea: je moet het duplicaat opvragen (niet via telefoon, niet via email, maar via aangetekend schrijven. Alle rest heeft het risico van tafel geveegd te worden).
Dan kan je zien over welke factuur en welke goederen/diensten het gaat.

Bezorgen ze je die factuur niet, dan kunnen ze hun vordering niet bewijzen en kunnen ze je weinig maken.
Als het correct is dat ze nooit een aangetekende ingebrekestelling hebben gestuurd, en nog minder, dat je nooit een schrijven hebt gehad - laat staan beloftes tot betaling - dan is de dagvaarding alvast ten dele onjuist. Als men niet kan bewijzen dat men vooraf een ingebrekestelling heeft gestuurd (zie een hogere post), dan kan men jou alvast moeilijk de gerechtskosten aanrekenen.
Er staat echter een datum in de dagvaarding van een laatste schrijven: 10/01/2017. Dat is vreemd. Je kan de school toch moeilijk verdenken van oneerlijke handelspraktijken. Heeft men zich niet vergist qua persoon?
Of kan een ander persoon op jouw adres deze post verwerkt hebben?

Als men de factuur/aanrekening bezorgt, dan is het inderdaad aan jou te bewijzen dat je betaald hebt.
De termijnen zijn hier standaard 10 jaar - in deze thread heerst nog altijd de onzekerheid: is het 1, 5 of 10 jaar?
In de praktijk betekent dit inderdaad: alle bewijzen van betaling gedurende 10 jaar bijhouden.
(Zakelijke rechtsvorderingen verjaren zelfs maar na 30 jaar).

Ik heb dit artikel: http://www.standaard.be/cnt/382e6ur0
niet dadelijk bevestigd gevonden in de rechtspraak.
Mogelijke hebben andere leden van het forum relevante rechtsleer (of rechtspraak).
Het artikel van De Standaard (of ook Het Nieuwsblad met dezelfde inhoud) heeft als enige referentie "fdc". Dat is volgens mij geen gezaghebbende rechtsbron.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#20 , 16 apr 2017 17:44

Zonder duplicaat van de onbetaalde factuur zou ik persoonlijk sowieso niet betalen.
Je moet wel kunnen aantonen (aan de rechter) dat je een duplicaat hebt opgevraagd. Dat kan best via aangetekend schrijven, gelet op de betwistbare bewijskracht van een email.
De bewijslast dat ze dit duplicaat bezorgd hebben, ligt vervolgens bij de wederpartij.

De bewijslast dat je betaald hebt, ligt bij jou (art. 1315, tweede lid BW). Als de factuur aldus rechtmatig is, en je kan de betaling niet bewijzen, dan is de kans reëel dat je aan het kortste eind trekt.
Aangezien de betwisting onder de 375 EUR is, kan je trachten te bewijzen met alle middelen van recht (ook getuigen en vermoedens - art. 1341 BW).

De verjaring van één jaar op basis van art. 2272 BW verwijst naar kostgeld of leergeld.
Hangt er dan van af wat er gefactureerd werd (en dat we dat nu net niet weten).
De gemeenrechtelijke verjaringstermijn voor contractuele verbintenissen bedraagt 10 jaar. In dat geval is er dus geen verjaring.
Vreemd, want hier staan andere dingen dan weer geschtreven? -> viewtopic.php?f=14&t=67911

De normale betalingstermijn voor facturen bedraagt tien jaar, maar voor school- en kostschoolrekeningen geldt een uitzondering. Daarvoor treedt al na één jaar de zogenoemde 'kwijtende verjaring' in (art. 2272 van het Burgerlijk Wetboek). Die gaat ervan uit dat schoolrekeningen na een jaar sowieso betaald zijn, tenzij de school kan aantonen dat dit niet het geval is. Kan de school bewijzen dat er niet werd betaald, dan wordt de gewone vervaltermijn van tien jaar van toepassing.
Maar: Heeft de school geregeld aanmaningen gestuurd voor de openstaande schoolrekening, dan liggen de kaarten anders. De kwijtende verjaring wordt dan door elke rappel gestuit en de eenjarige verjaringstermijn begint telkens opnieuw te lopen. Dateert de laatste rappel van minder dan een jaar geleden, dan zal je de rekening dus toch nog moeten betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#21 , 16 apr 2017 18:02

Dan zal de school het bewijs moeten leveren, dat ze telkens op tijd een aanmaning verstuurd hebben, dit kunnen ze enkel bewijzen als ze met een AS verstuurd zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#22 , 16 apr 2017 18:17

Ook de rechtspraak lijkt niet eenduidig:

Rb. Brugge 3 januari 2013, TGR-TWVR 2013, afl. 4, 252:
De schoolrekeningen hebben betrekking op verschafte maaltijden, schoolgerief, studie-uitstappen en administratiekosten, weze het de diensten die een kostschoolhouder verleent, benevens logement.

Het feit dat de dochter van verweerders niet insliep in de school doet hieraan geen afbreuk. Zij nam de maaltijden op school, wat onderdeel is van het verlenen van kost en inwoon.

De verjaringstermijn loopt vanaf de dag waarop de schuldeiser het recht heeft om de rechtsvordering in te stellen, zijnde de dag waarop ze opeisbaar is geworden. (Art. 2272 BW).
Vred. Genk 26 januari 2016, T.Vred. 2016, afl. 9-10, 482:
Schoolrekeningen verjaren na verloop van 5 jaar ex artikel 2277 BW omdat zij mettertijd toenemen en trimestrieel betaalbaar zijn. Zij zijn geen kostgelden en vallen dus niet onder de verjaring van art. 2272, derde lid BW. Schoolgelden zijn solidaire schulden van de twee ouders ten overstaan van de onderwijsinstellingen.
Dag Bart, bedankt voor uw antwoorden, maar mijn dochter heeft nooit op school gegeten buiten haar boterhammen.
En zoals ik al zei, de rest van haar gerief is op voorhand betaald geweest bij inschrijving, en van de 3 maand heeft ze de laatste maand zelfs geen les gevolgd, waarvan eerst 2 weken in een afgesloten lokaal helemaal alleen wegens schorsing om daarna verwijdert te worden van school.
Dus heel vreemd deze factuur van 100€ zonder ooit een brief of AS te krijgen? Niet?
En als ik zo zie, doet elke rechtbank en rechter wel zijn eigen uitspraak in deze zaken!!!

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 apr 2017 18:27

Dat is ook wat ik schreef in mijn eerste alinea: je moet het duplicaat opvragen (niet via telefoon, niet via email, maar via aangetekend schrijven. Alle rest heeft het risico van tafel geveegd te worden).
Dan kan je zien over welke factuur en welke goederen/diensten het gaat.

Bezorgen ze je die factuur niet, dan kunnen ze hun vordering niet bewijzen en kunnen ze je weinig maken.
Als het correct is dat ze nooit een aangetekende ingebrekestelling hebben gestuurd, en nog minder, dat je nooit een schrijven hebt gehad - laat staan beloftes tot betaling - dan is de dagvaarding alvast ten dele onjuist. Als men niet kan bewijzen dat men vooraf een ingebrekestelling heeft gestuurd (zie een hogere post), dan kan men jou alvast moeilijk de gerechtskosten aanrekenen.
Er staat echter een datum in de dagvaarding van een laatste schrijven: 10/01/2017. Dat is vreemd. Je kan de school toch moeilijk verdenken van oneerlijke handelspraktijken. Heeft men zich niet vergist qua persoon?
Of kan een ander persoon op jouw adres deze post verwerkt hebben?

Als men de factuur/aanrekening bezorgt, dan is het inderdaad aan jou te bewijzen dat je betaald hebt.
De termijnen zijn hier standaard 10 jaar - in deze thread heerst nog altijd de onzekerheid: is het 1, 5 of 10 jaar?
In de praktijk betekent dit inderdaad: alle bewijzen van betaling gedurende 10 jaar bijhouden.
(Zakelijke rechtsvorderingen verjaren zelfs maar na 30 jaar).

Ik heb dit artikel: http://www.standaard.be/cnt/382e6ur0
niet dadelijk bevestigd gevonden in de rechtspraak.
Mogelijke hebben andere leden van het forum relevante rechtsleer (of rechtspraak).
Het artikel van De Standaard (of ook Het Nieuwsblad met dezelfde inhoud) heeft als enige referentie "fdc". Dat is volgens mij geen gezaghebbende rechtsbron.
Ok Bart, dus als ik goed lees dan moet ik AS sturen voor bewijs te vragen. Ik lees ook dat ze schrijven : laatste schrijven: 10/01/2017. (Maar heb ik nooit gehad en waarom nergens een AS dan, want daar zeggen ze niets van?

Ik print mijn 2de mail af en zal deze als AS verzenden eind volgende week (Hieronder te lezen)

Beste heer ..................,

Vermits u niet reageerde op mijn eerste e-mail, herhaal ik mijn vraag, en vraag u ook mij onmiddellijk de stukken over te maken als bewijs.

Ik weet totaal niet waarover dit gaat, en weet dat mijn dochter al sinds 2014 niet meer op deze school was, daar ze uitgesloten was door de school zelf.

Indien er een rekening open stond, vermoed ik dat ze me al lang zouden gecontacteerd hebben en zou ik deze ook betaald hebben als het terecht is dat er nog iets open stond, wat ik ten zeerste betwijfel. (Ik wil u ook meegeven dat ik sinds 2014 nooit ben gevraagd geweest per telefoon of brief naar een betaling).

Ik verwacht dan ook een totale medewerking en alle stukken om te kunnen oordelen of deze terecht zijn om eventueel te betalen onder voorbehoud.

Gelieve mij alles te bezorgen, als ook het rekeningnummer en mededeling voor overschrijving naar de tegenpartij. (Alles onder voorbehoud en om aan te tonen dat wij onze verantwoordelijkheid nooit hebben ontlopen als ouders, en om te laten zien wie hier van goede wil is ondanks de valse verklaringen aan ons adres.)

Indien u weer niet reageert binnen de 5 dagen zal ik deze ook nog aangetekend naar u kantoor verzenden als bewijs, en kan ik niet anders dan concluderen van totaal geen medewerking te willen geven aan deze zaak.

Met vriendelijke groeten,

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#24 , 16 apr 2017 18:30

Zonder duplicaat van de onbetaalde factuur zou ik persoonlijk sowieso niet betalen.
Je moet wel kunnen aantonen (aan de rechter) dat je een duplicaat hebt opgevraagd. Dat kan best via aangetekend schrijven, gelet op de betwistbare bewijskracht van een email.
De bewijslast dat ze dit duplicaat bezorgd hebben, ligt vervolgens bij de wederpartij.

De bewijslast dat je betaald hebt, ligt bij jou (art. 1315, tweede lid BW). Als de factuur aldus rechtmatig is, en je kan de betaling niet bewijzen, dan is de kans reëel dat je aan het kortste eind trekt.
Aangezien de betwisting onder de 375 EUR is, kan je trachten te bewijzen met alle middelen van recht (ook getuigen en vermoedens - art. 1341 BW).

De verjaring van één jaar op basis van art. 2272 BW verwijst naar kostgeld of leergeld.
Hangt er dan van af wat er gefactureerd werd (en dat we dat nu net niet weten).
De gemeenrechtelijke verjaringstermijn voor contractuele verbintenissen bedraagt 10 jaar. In dat geval is er dus geen verjaring.
Vreemd, want hier staan andere dingen dan weer geschtreven? -> viewtopic.php?f=14&t=67911

De normale betalingstermijn voor facturen bedraagt tien jaar, maar voor school- en kostschoolrekeningen geldt een uitzondering. Daarvoor treedt al na één jaar de zogenoemde 'kwijtende verjaring' in (art. 2272 van het Burgerlijk Wetboek). Die gaat ervan uit dat schoolrekeningen na een jaar sowieso betaald zijn, tenzij de school kan aantonen dat dit niet het geval is. Kan de school bewijzen dat er niet werd betaald, dan wordt de gewone vervaltermijn van tien jaar van toepassing.
Maar: Heeft de school geregeld aanmaningen gestuurd voor de openstaande schoolrekening, dan liggen de kaarten anders. De kwijtende verjaring wordt dan door elke rappel gestuit en de eenjarige verjaringstermijn begint telkens opnieuw te lopen. Dateert de laatste rappel van minder dan een jaar geleden, dan zal je de rekening dus toch nog moeten betalen.
Maar: Heeft de school geregeld aanmaningen gestuurd voor de openstaande schoolrekening, (Wil je dan zeggen met AS of zogezegde brieven?)
Want ik heb zowel de zogezegde brieven nooit ontvangen en nog minder een AS ! Dus waar is dat bewijs?????

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 apr 2017 18:32

Dan zal de school het bewijs moeten leveren, dat ze telkens op tijd een aanmaning verstuurd hebben, dit kunnen ze enkel bewijzen als ze met een AS verstuurd zijn.
Voilà, dit is nu volledig wat ik denk en wat ook in de dagvaarding had moeten staan van een AS !

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 16 apr 2017 20:02

[een mail is zeker een bewijs voor de rechtbank, want heb dit al gehoord.
]
Van horen zeggen moet je het hebben, maar dat is dan nog geen wet.
Een AS heeft nog steeds meer gewicht dan een mail voor een rechtbank.

http://www.elfri.be/juridische-informat ... ren-e-mail

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#27 , 16 apr 2017 21:03

een mail is zeker een bewijs voor de rechtbank, want heb dit al gehoord.
Van horen zeggen moet je het hebben, maar dat is dan nog geen wet.
Een AS heeft nog steeds meer gewicht dan een mail voor een rechtbank.

http://www.elfri.be/juridische-informat ... ren-e-mail
@ mava : een aangetekende email is dat wel ! Dus niet enkel horen zeggen, of lees je niet?
Trouwens heb zelf nooit een AS ontvangen, dus waar is dan het probleem dan?

DSRacing
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#28 , 17 apr 2017 16:14

Dan zal de school het bewijs moeten leveren, dat ze telkens op tijd een aanmaning verstuurd hebben, dit kunnen ze enkel bewijzen als ze met een AS verstuurd zijn.
Zodus als ik het goed begrepen heb, ze hebben mij nooit een AS gedaan, en kunnen dus ook geen factuur opeisen daardoor?
En de dagvaarding is onterecht bij deze dus, want er is geen AS.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#29 , 17 apr 2017 17:37

Zodus als ik het goed begrepen heb, ze hebben mij nooit een AS gedaan, en kunnen dus ook geen factuur opeisen daardoor?
En de dagvaarding is onterecht bij deze dus, want er is geen AS.
Om betaling van een factuur te eisen is het niet nodig eerst een aangetekend schrijven te sturen. Dat kan wel zijn belang hebben voor de gerechtskosten.

R. Steennot schrijft hierover in T. Vred. 2012, afl. 5-6, 275 :
De sanctie die bij een onzorgvuldige invordering kan worden toegepast, moet noodzakelijkerwijze beperkt zijn tot de schade die de consument lijdt.
In casu oordeelt de vrederechter dat de gerechtskosten ten laste zijn van het ziekenhuis en dat het ziekenhuis geen aanspraak kan maken op een rechtsplegingsvergoeding.
[...]
De consument kan in geen geval vrijgesteld worden van de verplichting het verschuldigde bedrag te betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 17 apr 2017 19:08

Als er nooit een aanmaning is verstuurd met een AS, kan TS de verjaring inroepen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”