Plots gewijzigde overnameprijs wagen

Baboontje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Plots gewijzigde overnameprijs wagen

#1 , 13 apr 2017 12:59

Hallo allen,

Op het autosalon van 2017 heb ik een nieuwe wagen gekocht, een Fiat 500L.
Er werd ook een overnameprijs afgesproken om men huidige wagen over te nemen.

Er werd een bestelbon opgemaakt met daarop de aankoopprijs van de nieuwe wagen + de afgesproken overnameprijs.

Vandaag belt de garage mij op met de mededeling dat men nieuwe wagen binnen is en wanneer ik kan langskomen met men huidige wagen om die te controleren op schade en dergelijke.

Toen ik hen meedeelde dat de huidige wagen in perfecte staat is (2 jaar oud) en dat ik onder het maximum aan aantal kilometers zit, met de afgesproken overname prijs, kreeg ik de melding dat die overnameprijs op papier louter een richtprijs is en dus geen definitieve vastgestelde prijs.

Bij mijn weten is wat op een bestelbon staat met handtekening dan ook rechtsgeldig, maar aan de telefoon kreeg ik het verwijt: "meneer, enkel U hebt uw handtekening gezet op die bestelbon, onze verkoper niet".

Mag een garage zomaar een overnameprijs die vast staat op papier wijzigen?
Blijft de huidige BESPROKEN overname prijs geldig?

Hopend op een snel antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 13 apr 2017 13:04

als ze zo redeneren betreft de bestelbon kan u ook gewoon zeggen dat u de wagen niet wil aangezien de verkoper niet getekend heeft.

Baboontje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2017 13:10

Op de bestelbon staat enkel zijn naam (zonder handtekening) bij mijn naam wel men handtekening en "gelezen en goedgekeurd". Verder staat er de overnameprijs + prijs nieuwe wagen met een totaal wat er nog opgelegd moet worden. Op het autosalon heb ik wel een voorschot betaald van 200€ om het contract te bekrachtigen.

Mogen zij echt zomaar de genoteerde overnameprijs wijzigen?
Heb ik het recht om zomaar deze bestelbon te weigeren omdat zij plots met zo een uitleg afkomen?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 13 apr 2017 13:54

Bij mijn weten is wat op een bestelbon staat met handtekening dan ook rechtsgeldig, maar aan de telefoon kreeg ik het verwijt: "meneer, enkel U hebt uw handtekening gezet op die bestelbon, onze verkoper niet".
Als ik dit antwoord kreeg, dan is dat een rode vlag om zeker niet in zee te gaan met die garage.
AS schrijven en refereren naar dat telefoongesprek dat U de verkoop annuleert. De rechtbank fileert die garage aan beide kanten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 apr 2017 15:22

Heb je de kleine lettertjes op de keerzijde van uw bestelbon al gelezen.? Gewoonlijk staat dar de oplossing vermeld.
Hoe kon die verkoper op het autosalon weten in welke staat uw wagen was? Mogelijks stond hij vol blutsen en builen.
Laat uw wagen nu eerst eens gewoon keuren, en dan kan je nog klagen als de prijs lager is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 apr 2017 15:32

Laat uw wagen nu eerst eens gewoon keuren, en dan kan je nog klagen als de prijs lager is.
Inderdaad. De garage vraagt enkel om langs te komen met uw wagen. Als deze in goede staat is en onder het aantal km's zit die afgesproken was op het autosalon, vermoed ik dat men ook effectief de afgesproken overnameprijs zal betalen. U maakt momenteel problemen die er nog niet zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#7 , 21 apr 2017 16:39

Heb je de kleine lettertjes op de keerzijde van uw bestelbon al gelezen.? Gewoonlijk staat dar de oplossing vermeld.
Hoe kon die verkoper op het autosalon weten in welke staat uw wagen was? Mogelijks stond hij vol blutsen en builen.
Laat uw wagen nu eerst eens gewoon keuren, en dan kan je nog klagen als de prijs lager is.
Het zou kunnen dat daarmee de kous af is, maar als U een verkoopovereenkomst opmaakt op een beurs en als klant teken je die overeenkomst, maar nadien via telefoon zegt het bedrijf doodleuk 'onze verkoper heeft de verkoop overeenkomst toch niet getekend' dan komt bij mij een rode vlag tevoorschijn.
Dan heb je hoogst waarschijnlijk niet te maken met het meest integer bedrijf.
Dat betekend dat ze verklaren dat ze zich voor de rest ook niet binden aan de verkoop. Kan natuurlijk niet als professioneel bedrijf.
We hebben het toch niet over de verkoop van een zak snoep hé?

Als de overname onder voorwaarden is dan moet dat ook op de verkoopovereenkomst staan.
Maar zij waren blijkbaar al op voorhand van plan geen al te zuivere zaken te ondernemen. En dit maken ze duidelijk door verkoopsovereenkomsten zelf niet te tekenen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2017 22:50

Heb je de kleine lettertjes op de keerzijde van uw bestelbon al gelezen.? Gewoonlijk staat dar de oplossing vermeld.
Hoe kon die verkoper op het autosalon weten in welke staat uw wagen was? Mogelijks stond hij vol blutsen en builen.
Laat uw wagen nu eerst eens gewoon keuren, en dan kan je nog klagen als de prijs lager is.
Het zou kunnen dat daarmee de kous af is, maar als U een verkoopovereenkomst opmaakt op een beurs en als klant teken je die overeenkomst, maar nadien via telefoon zegt het bedrijf doodleuk 'onze verkoper heeft de verkoop overeenkomst toch niet getekend' dan komt bij mij een rode vlag tevoorschijn.
Dan heb je hoogst waarschijnlijk niet te maken met het meest integer bedrijf.
Dat betekend dat ze verklaren dat ze zich voor de rest ook niet binden aan de verkoop. Kan natuurlijk niet als professioneel bedrijf.
We hebben het toch niet over de verkoop van een zak snoep hé?

Als de overname onder voorwaarden is dan moet dat ook op de verkoopovereenkomst staan.
Maar zij waren blijkbaar al op voorhand van plan geen al te zuivere zaken te ondernemen. En dit maken ze duidelijk door verkoopsovereenkomsten zelf niet te tekenen.
Dat duidt inderdaad niet op een vergetelheid, maar van een systematiek.
Redelijk pervers, als je het mij vraagt.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.


Terug naar “Consumenten Koop”