overname krantenwinkel

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

overname krantenwinkel

#1 , 04 apr 2017 08:30

Beste ,
ik weet niet of het hier thuishoort maar heb een vraagje.
In mijn dorp staat een krantenwinkel over te geven.
Ik heb hier interesse voor en waar moet ik allemaal op letten.
de vraagprijs is 35K€ en de huurprijs 700 €.
graag info en hulp waar ik op moet leeten.
dbv

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2017 10:38

De boekhouding en belasting aangiften bekijken van 3 jaar ver, want men durft nogal eens het laatste jaar in de verf zetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 04 apr 2017 11:28

Een goede boekhouder onder de arm nemen die voor u de eventuele lijken uit de kast kan halen. Beter nu 1.000 EUR spenderen aan professioneel advies, ook als het uiteindelijk niet doorgaat, dan achteraf met de gebakken peren te zitten.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2017 11:33

Is dit een vennootschap of een één man zaak?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 apr 2017 12:33

Krantenwinkels sluiten vandaag de dag aan de lopende band wegens te weinig omzet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 apr 2017 12:54

Dan spreekt mava105 nog niet over de zeer veel faillissementen van kranten winkels.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 04 apr 2017 12:57

heb je een businessmodel gemaakt? kosten/baten analyse? marktonderzoek? omzet van vorige eigenaar nagekeken?

chh
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2017 06:55

Is dit een vennootschap of een één man zaak?
volgens mij is het een eenmanszaak , kan via BTW nr niets terug vinden bij de nationalen bank.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2017 07:44

Dan is dit zeer moeilijk om een juiste boekhouding te zien, vraag naar de laatste drie jaar hun aangiftes.

Zeker hun BTW aangiftes daar kan je ook de 0 % btw opzien, want kranten zijn 0% BTW.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#10 , 12 apr 2017 22:10

Krantenwinkels hebben in essentie 4 inkomsten bronnen.
1 : kranten en tijdschriften 2 : tabaksproducten 3 : lotto en krasbiljetten 4 : wenskaarten/snoep en diversen.

Kranten zijn een uitstervende activiteit. Krantenlezers zijn sociologisch voornamelijk blanke, mannelijke, hoger geschoolde mannen van 50+. En die hebben meestal een huis geleverd abonnementen. Tabak is eveneens een in omzet dalende markt, en daarenboven met een zeer beperkte marge. Lotto en aanverwanten wordt evenzeer bedreigd door automatisering en 'lotto-abonnementen'.
Wenskaarten zijn evenzeer een uitstervende activiteit wegens meer en meer mailwensen.
De meeste krantenwinkels zijn over 5 jaar ten dode opgeschreven.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 apr 2017 22:57

In onze gemeente zijn reeds 2 van de 3 goed draaiende winkels op korte tijd gesloten omdat er geen overnemers zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Roland7
Berichten: 52

#12 , 13 apr 2017 11:37

Houd er ook rekening mee dat je bij een overname een hele reeks verplichtingen mee zal overnemen, zo o.a. de handelshuur betalen, die je zomaar niet kan stopzetten als je 6 dagen op 7 van 's morgens vroeg beu bent.

Indien er een overmesom gevraagd wordt moet er zeker een lotto terminal zijn. Uiteindelijk is dit waarvoor de mensen nog buiten komen: lotto binnendoen en krasbiljetten, verder ook blikjes drank (bier).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 apr 2017 14:54

Krantenwinkels hebben in essentie 4 inkomsten bronnen.
1 : kranten en tijdschriften 2 : tabaksproducten 3 : lotto en krasbiljetten 4 : wenskaarten/snoep en diversen.
Sommigen doen ook dienst als postpunt of ophaalpunt voor koerierbedrijven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#14 , 13 apr 2017 23:19

Tom

Klopt. Maar dat is inzake inkomstenbron een marginale activiteit. Uitbaters hopen dat meer klanten over de vloer die een pakje ophalen, ook meer 'zijverkoop' oplevert.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#15 , 14 apr 2017 09:43

De meeste krantenwinkels die dienen als postpunt en dergelijke zijn dan ook in eigendom van bpost.
Ken in feite maar bitter weinig krantenwinkels die dit doen die niet behoren tot bpost.

Terug naar “Consumenten Koop”