Levertermijn auto

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

Levertermijn auto

#1 , 29 mar 2017 07:39

Nieuwe auto gekocht. Bestelbon getekend op 23 december 2016. Levertermijn op bon 23/03/2017. Auto staat op de planning met aankomst in Brussel op 24/4.

Ze mogen 25% later leveren (tot 14 april) daarna schadevergoeding. Telefonisch werd mij een oplossing beloofd gezien ik vanaf de 10de zonder wagen zit.

Op mails geen antwoord...

Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 29 mar 2017 08:59

... er al eerst eens langsgaan om een oplossing te bespreken ? Zoiets los je niet op per e-mail. De garagehouder is niet verplicht om je uit de penarie te helpen doch als hij iet of wat commerciële flair heeft helpt hij u wel uit de nood met een vervangwagen.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#3 , 29 mar 2017 09:16

... er al eerst eens langsgaan om een oplossing te bespreken ? Zoiets los je niet op per e-mail. De garagehouder is niet verplicht om je uit de penarie te helpen doch als hij iet of wat commerciële flair heeft helpt hij u wel uit de nood met een vervangwagen.
Hij moet mij inderdaad niet uit de penarie helpen, maar hij moet het levertermijn respecteren of zijn veranwoordelijkheid nemen....Levertermijn is reeds vertreken en als de wagen na de 14de april geleverd wordt, moet hij mijn schade vergoeden. Ik heb ook meermaals gevraagd of de levertermijn realistisch was en het werd mij altijd gezegd dat de wagen nog voor die datum geleverd zal worden....nu spreken ze al meer dan 4 weken nà levertermijn...

Reclame

loeki
Berichten: 267

#4 , 29 mar 2017 09:40

Praten lost veel op
Nu al moeilijk gaan doen zal de toekomstige verstandhouding zeker niet ten goede komen
Telefonisch hebben ze U al een oplossing belooft
Wat is dan het probleem?

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#5 , 03 apr 2017 18:57

Het ziet er naar uit dat de wagen heel laat geleverd zal worden en na herhaaldelijke telefoons nog geen concrete oplossing gekregen van de garage.

Die is wat de algemene voorwaarden zeggen:

"In geval van niet naleving van de overeengekomen leveringsdatum of termijn kan de koper de verkoop verbreken bij gebrek aan uitvoering binnen een nieuwe termijn volgend op de verzending van een ingebrekestelling per aangetekend schrijven. De nieuwe termijn is gelijk aan 25 % van de aanvankelijke overeengekomen termijn met een minimum van 12 kalenderdagen. In geval van verbreking na het verstrijken van deze nieuwe termijn , wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen terugbetaald na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking, onverminderd eventuele schadevergoeding."


Ik heb geen voorschot betaald.
Levertermijn was 23/3 en ik heb ze nog geen AS gestuurd. De 25% gaat beginnen lopen na de AS als ik het goed begrijp.
Zelfs dan zullen ze niet tijdig kunnen leveren.

Als ik dan de verkoop verbreek, zal ik een schadevergoeding moeten betalen?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 apr 2017 19:56

.
Als ik dan de verkoop verbreek, zal ik een schadevergoeding moeten betalen?
Neen, maar je nog eens moeten wachten bij de bestelling van een andere wagen, in deze of een andere garage. (Tenzij je een stock wagen koopt of tweedehands)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2017 20:46

Het ziet er naar uit dat de wagen heel laat geleverd zal worden en na herhaaldelijke telefoons nog geen concrete oplossing gekregen van de garage.

Die is wat de algemene voorwaarden zeggen:

"In geval van niet naleving van de overeengekomen leveringsdatum of termijn kan de koper de verkoop verbreken bij gebrek aan uitvoering binnen een nieuwe termijn volgend op de verzending van een ingebrekestelling per aangetekend schrijven. De nieuwe termijn is gelijk aan 25 % van de aanvankelijke overeengekomen termijn met een minimum van 12 kalenderdagen. In geval van verbreking na het verstrijken van deze nieuwe termijn , wordt het voorschot binnen de 8 kalenderdagen terugbetaald na ontvangst van de kennisgeving van deze verbreking, onverminderd eventuele schadevergoeding."


Ik heb geen voorschot betaald.
Levertermijn was 23/3 en ik heb ze nog geen AS gestuurd. De 25% gaat beginnen lopen na de AS als ik het goed begrijp.
Zelfs dan zullen ze niet tijdig kunnen leveren.

Als ik dan de verkoop verbreek, zal ik een schadevergoeding moeten betalen?
Betekent dat:
(1) je je niet op de 25% bijkomende termijn - of verbreking - kan beroepen zonder een aangetekende ingebrekestelling te sturen
(2) je geen schadevergoeding kan eisen zonder ook te verbreken
(3) bij verbreking je wel schadevergoeding kan vragen. Maar dan moet je dus elders een wagen bestellen.

Het zou wel steek houden dat men in het licht hiervan na ingebrekestelling en uiterlijk 25 % bijkomende termijn, men een vervangend voertuig voorziet aan maximum de gebruikerskost.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#8 , 10 apr 2017 16:45

Gisteren een aanloopwagen gekregen.

Terug naar “Consumenten Koop”