aankoop tegels

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

Re: aankoop tegels

#16 , 29 mar 2017 12:45

Hij kan beroep aantekenen tegen zijn faillissement en als de rechtbank dit aanvaard is alles zoals vroeger en zal je u tegels moeten nemen.

Maar hij kan enkel verzet aantekenen binnen de 15 dagen en enkel als het een verstek vonnis is, dus als hij niet persoonlijk aanwezig was.
maar ja dan is hij wel te laat met de levering en kunnen wij met de tegels niets meer doen. Ik zou dan als eigenaar zoiet hebben die mensen hebben al genoeg miserie gehad ik zal ze gewoon terugbetalen... Maar ik geloof nog in sprookjes zeker? :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#17 , 29 mar 2017 12:48

Hij kan beroep aantekenen tegen zijn faillissement en als de rechtbank dit aanvaard is alles zoals vroeger en zal je u tegels moeten nemen.

Maar hij kan enkel verzet aantekenen binnen de 15 dagen en enkel als het een verstek vonnis is, dus als hij niet persoonlijk aanwezig was.
maar ja dan is hij wel te laat met de levering en kunnen wij met de tegels niets meer doen. Ik zou dan als eigenaar zoiet hebben die mensen hebben al genoeg miserie gehad ik zal ze gewoon terugbetalen... Maar ik geloof nog in sprookjes zeker? :(
Dan word er fraude gepleegd, u bent het slachtoffer van u eigen goedgelovigheid door op voorhand te betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 29 mar 2017 12:54

Ik zou dan als eigenaar zoiet hebben die mensen hebben al genoeg miserie gehad ik zal ze gewoon terugbetalen... Maar ik geloof nog in sprookjes zeker? :(

Ja !!

Als je naar de sluiting vergadering van schuld vordering gaat kan je ongeveer weten hoeveel schulden er echt zijn, en dan kan je een beeld geven als je ooit je centen gaat terug zien, wat ik zeer betwijfel, banken, BTW, belastingen die komen alle maal voor u.

Daar kan je ook de PV van bevinding zien een soort inventaris van bezittingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#19 , 29 mar 2017 12:56

ach ja, ik bekijk het zo we zijn misschien wat centen kwijt, maar we hebben weeral een goede les geleerd. Ons gaan ze niet meer liggen hebben.
We kunnen alleen hopen als er nog iets over is, nadat alle andere instanties hun deel ontvangen hebben, het naar ons komt. Maar eerlijk ik heb er geen goed oog in.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#20 , 29 mar 2017 12:58

Als je naar de sluiting vergadering van schuld vordering gaat kan je ongeveer weten hoeveel schulden er echt zijn, en dan kan je een beeld geven als je ooit je centen gaat terug zien, wat ik zeer betwijfel, banken, BTW, belastingen die komen alle maal voor u.

Daar kan je ook de PV van bevinding zien een soort inventaris van bezittingen.
En personeel met betreffende wettelijke opzegvergoedingen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 mar 2017 12:59

Natuurlijk als er nog personeel is, dan is het een totaal vergeten zaak.

Ik ga er van uit dat de meeste kleine vennootschappen geen personeel meer hebben( krant van een twee weken geleden)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 mar 2017 18:46

Was er een datum van levering (of afhaling) vastgelegd?
Zeggen de voorwaarden iets over leveringstermijnen (en heb je die voorwaarden ondertekend (als je als particulier gehandeld hebt))?

Als de leverancier niet tijdig levert, dan kan je de ontbinding van de overeenkomst vorderen.
Vraag is dus wat "tijdig" is.
Dat hangt af van de afspraken, in het andere geval de gebruiken, de omstandigheden. Of - bij koopovereenkomst tussen onderneming en consument en bij gebrek aan concrete afspraken - binnen 30 dagen na sluiten overeenkomst (art. VI.43, §1 WER).

Als de verkoper door zijn schuld tekort komt aan zijn leveringsverplichting, dan heb je als koper de keuze: ontbinding of gedwongen uitvoering (via de rechter). + evt. schadevergoeding. Je bent dan maw NIET verplicht om de tegels alsnog in ontvangst te nemen.

Natuurlijk is de kans hier minimaal dat er alsnog iets gaat kunnen geleverd of terugbetaald worden, gezien de omstandigheden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#23 , 05 apr 2017 15:03

Mja wat betreft leverdatum er is niets op papier gezet. Dus hier zitten we met een probleem.

Wat heeft er zich vorige week wel voorgedaan, blijkbaar wil de leverancier van de tegels de klanten 'helpen'. In die zin, dat hij tegels wil verkopen aan de aankoopprijs. Natuurlijk in ons geval kon hij niet veel betekenen aangezien we alles al betaald hadden.

Ondertussen is de brief naar de rechtbank ook vertrokken met rechtsvordering. Al kregen we die gisteren terug met de melding dat het online moet ingediend worden vanaf 1/4/2017, nochtans is de brief aangetekend verstuurd op 31/3/2017 (ok is op 't randje). Maar als je natuurlijk persoon bent moet dat niet en moet dat via curator. Ik meen te verstaan dat wij natuurlijke personen zijn? Allezins de curator heeft ondertussen mail ontvangen hieromtrent.

En heb ik nog opzoekwerk verricht via kruispuntbank. Blijkbaar is zijn vorige tegelzaak failliet gegaan op 18/11/2014, . Deze zaak betrof een BVBA. Maar ik meen me te herinneren dat deze vorige week op failliet stond (en volgens de uittreksels in het Belgisch staatblad was dit effectief zo)
Nu zie ik ondertussen staan op kruispuntdatabank 'normale toestand sinds 4/4/2017'. Betekent dit dan dat hij deze zaak terug gestart is?
Met de tegelzaak die nu failliet is, staat er als oprichtingsdatum 4/6/2014. Dus je kan perfect als je met één zaak in faillissement zit een andere beginnen? Deze tegelzaak is een VOF.
Blijkbaar kan er in Belgie heel veel, 't enigste dat ik wens zijn mijn centen terug. Dat die curator tegen mij zei dat hij niet wist dat hij failliet ging vind ik eerder grappig. Volgens mij weet die man zeer goed waarmee hij bezig is!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 05 apr 2017 17:41

De bvba en de VOF zijn wel totaal andere personen, de zaakvoerder en aandeelhouders kunnen perfect de zelfde zijn !

Wat het KBO betreft moet je zeer voorzichtig zijn wanneer er op staat normale toestand, heb persoonlijk weet van meerdere gevallen van faillissementen die afgesloten zijn en dan terug op actief zijn gezet zonder dat die personen nog een zaak hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”