aankoop tegels

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

aankoop tegels

#1 , 28 mar 2017 10:35

Hallo, op 5/3 hebben wij tegels besteld in een winkel. Op die moment kon er geen bestelbon via de computer gemaakt worden, dus werd er eentje geschreven. Aangezien we niet altijd thuis zijn hebben we ineens de hele factuur betaald. (Dit om bijvoorbeeld bij levering de schoonouders te laten ontvangen).
De bestelbon via de computer hebben we uiteindelijk via mail ontvangen. Er stond nog een klein bedrag open (dit wisten we) omdat ze een foute prijs hadden toegekend op de tegels.
Vandaag krijg ik via via de melding dat deze tegelzaak failliet is. De opening van faillisement is vanaf 23/3 en er is een curator aangesteld. Deze info heb ik gevonden op de kruispuntendatabank. Terzijde, mijn partner heeft op 23/3 nog getelefoneerd met de eigenaar om de leverdatum nogmaals te bevestigen. Alles was in orde.

Ik had graag geweten wat de mogelijke stappen zijn in zulk dossier. Ik heb de naam van de curator die ga ik zeker contacteren.

Aangezien we ook nog via een renovatielening deze kosten doen, moet de bank een factuur hebben, maar die hebben we niet... Dus hopelijk onze centen niet kwijt :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2017 10:45

Ik vrees voor u het ergste, wat die factuur betreft dit moet de curator maken, als de tegels in voorraad is heb je een waterkans dat je ze nog gaat krijgen als je het transport betaald.
Maar je moet zeker de handelsrechtbank op de hoogte brengen en dit voor 22/4, dan word de opening van schuldvordering afgesloten.

Er is kans dat je u centen volledig kwijt bent, maar laat ons hopen dat je nog iets kan recupereren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 29 mar 2017 11:15

Heb ondertussen met de curator contact gehad, hij heeft me een document opgestuurd dat ik moet invullen (aangifte schuldvordering) en moet opsturen naar de rechtbank.

Hij heeft me ook al gezegd dat naar alle waarschijnlijkheid we geen tegels en geen geld gaan zien...

Vandaag ben ik dan ook nog te weten gekomen dat de eigenaar gisteren nog persoonlijke spullen is gaan halen (curator wist hiervan niets) en vandaag was hij er ook met een makelaar om alles te noteren (waarschijnlijk voor de verkoop en daar was de curator wél van de op hoogte).
Vind allemaal straf dat die persoon nog zijn persoonlijke spullen mag ophalen...wij hebben ook niks gekregen hé?!

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 29 mar 2017 11:25

Persoonlijke spullen zijn niet van de firma, daar mag hij dus vrij over beschikken. Het is de firma die failliet is, niet de zaakvoerder.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#5 , 29 mar 2017 11:32

LeenW: dat weet ik wel, maar wie controleert wat van hem persoonlijk is en wat niet?! Plus bij mij is er de colère vooral van dien heeft mijn centen niet gebruikt voor wat ik hem betaalt had. Als ik hem op iets zou kunnen pakken zal ik het met alle plezier doen!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mar 2017 11:48

De spullen, die eigendom zijn van de firma staan in de boeken.
Hier ben je zelf in de fout gegaan door onmiddellijk alles te betalen

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#7 , 29 mar 2017 11:54

Ik vind niet dat wij in de fout zijn gegaan... Wij wilden enkel alles betalen omdat de levering kon gebeuren terwijl onze ouders thuis waren voor de ontvangst.
Zo moesten wij ook ons badkamermeubel (andere winkel en niet failliet) eerst gaan betalen voordat geleverd werd. Voor 't zelfde geld leveren die ook niet hé.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2017 11:59

Je moet eens een onderscheid proberen te maken met de vennootschap waar je centen of tegels van te goed heeft en de zaakvoerder.

Dit zijn twee verschillende personen, en geloof me vrij deze zaak voerder heeft dit misschien ook niet zo gewild, jij weet nooit de achtergrond van een faillissement, deze zaak voerder heeft dit zeker ook niet zo gewild, en ik ben er bijna 95% zeker van dat deze man nu serieuze problemen heeft en al veel slapeloze nachten op heeft, een faillissement dit is niet zo maar iets hoor !

En het fabeltje van je laten failliet verklaren met de centen in de zak, dit is al lang verleden tijd, geen enkel zaakvoerder word beter van het faillissement van zijn vennootschap.

En één bewijs dat deze man gepakt is in tijd is dat hij zijn persoonlijke spullen moest gaan ophalen, en u heeft niks te zien wat deze man nu nog doet, hij kan je laten vervolgen voor stalking.

De curator is nu heer en meester over de vennootschap, de zaakvoerder mag niks meer beslissen of tekenen. als nog iets moet zeggen of vragen dan is het aan de curator en niet meer aan deze man !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#9 , 29 mar 2017 12:05

ik denk toch dat ik mag vragen aan de curator of dit normaal is?!
Dat hij slapeloze nachten al dan niet heeft, kan me niet veel schelen, ik heb slapeloze nachten omdat onze badkamer nu vertraging oploopt. Dat hij er al dan niet aan kan doen weet ik niet, maar je weet toch wat er in kassa komt en wat er buiten gaat. En dan ja nog rap wat tegels verkopen. Volgens iemand die ik ken dat met hem gesproken heeft heeft hij maar een schuld van 3500 euro... Voor zo'n bedrag wordt je toch niet failliet verklaart.
Zelfs de curator twijfelt eraan dat hij er niet van op de hoogte was van zijn nakende faillisement.

Al maar goed dat nu in handen is van de curator! Kan hij geen andere mensen meer beduvelen.

Misschien nog een detail het ging om een VOF. Weet niet of dit iets meer zegt?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 mar 2017 12:17


Misschien nog een detail het ging om een VOF. Weet niet of dit iets meer zegt?
Des te erger voor de zaakvoerder!! is word nu ook persoonlijk failliet verklaart !

En ja er worden faillissementen uitgesproken zelfs van minder dan 3500€, persoonlijk ken ik er één van 275€ en ook één van 450€ het bedrag heeft niks met een faillissement te zien.

Maar hopelijk goed nieuws !

Als dit waar is wat je hier schrijft dat hij maar 3500€ schulden heeft dan ga jullie zeker u centen terug krijgen !!

Maar ik betwijfel dat iemand zijn zaak en PERSOONLIJK laat failliet verklaren voor 3500€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#11 , 29 mar 2017 12:19

via de curator weet ik dat hij de tegen de beslissing van de rechtbank nog verzet ging aantekenen.

Maar wat denkt u? Stel dat hij toch ineens alles kan betalen, moeten wij de tegels die we aangekocht hebben aanvaarden of is hij dan verplicht om ons terug te betalen. Wij hadden immers de tegels vroeger nodig.

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 29 mar 2017 12:26

Zijn die tegels er eigenlijk wel? Voor hetzelfde geld moest hij die nog gaan bestellen bij zijn leverancier.

U kunt een schadevergoeding eisen voor de laattijdige levering, maar ja, als hij al failliet is..

Ik denk dat u al bij al blij moet zijn als u er nog iets van terugziet, niet iedereen heeft dat geluk.

vv-ke
Topic Starter
Berichten: 174

#13 , 29 mar 2017 12:34

Wel ik weet dat ze een leverancier in Genk hebben, maar natuurlijk als ze daar mijn centen nog niet gezien hebben, gaan ze mij die ook niet mee geven hé.

Denk dat ik die schadevergoeding zo ga laten, als ik mijn centen al terug krijg (al zou het maar den helft zijn) ben ik al content.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 mar 2017 12:36

Hij kan beroep aantekenen tegen zijn faillissement en als de rechtbank dit aanvaard is alles zoals vroeger en zal je u tegels moeten nemen.

Maar hij kan enkel verzet aantekenen binnen de 15 dagen en enkel als het een verstek vonnis is, dus als hij niet persoonlijk aanwezig was.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 29 mar 2017 12:37

Wel ik weet dat ze een leverancier in Genk hebben, maar natuurlijk als ze daar mijn centen nog niet gezien hebben, gaan ze mij die ook niet mee geven hé.
Ook al hebben ze u centen wel ontvangen maar nog niet geleverd, mogen ze in geen enkel geval je die tegels mee geven, dit zit in het faillissement !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”