Oplichting via verkoopsites

goederaad
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Oplichting via verkoopsites

#1 , 26 mar 2017 16:42

Sinds ik meerdere jaren geleden zelf opgelicht werd, ben ik mij gaan verdiepen in deze misdaad. Vooral op marktplaats en 2dehands.be krijgen oplichters vrij spel. Na het oprichten van een website om online aangifte te doen (via politie.nl), kunnen gedupeerden nu ook deze website raadplegen om de gegevens van de verkopers te controleren.

En steeds meer kopers doen dit, waardoor oplichters hun werkgebied verleggen naar belgische verkoopsites. Je mag ervan uit gaan dat 9 op de 10 verkopers die een nederlands rekeningnummer doorgeven oplichters zijn.

België loopt op dit gebied ver achter op Nederland.
Tot op heden heb ik geen enkel forum kunnen vinden waar slachtoffers, van oplichting via verkoopsites, terecht kunnen.

Ze kunnen alleen terecht op het nederlands forum www.opgeletopinternet.nl
Dit forum draait volledig op vrijwilligers die bijna allemaal zelf slachtoffer zijn of waren van oplichting.
Als je weet dat er in nederland nog 117.000 slachtoffers op hun geld wachten, dan zegt dit waarschijnlijk voldoende over de oplichting via verkoopsites.

Je haalt de oplichters er makkelijk tussenuit, en toch trappen er veel argeloze kopers in. 2dehands.be doet niet veel moeite om haar gebruikers te waarschuwen. Ze kunnen ten minste de raad geven om alle gegevens op voorhand te controleren, alvorens geld over te maken. (Dit zou goed zichtbaar moeten aangegeven worden.)

Want vaak zijn rekeningnummers al maanden te googlen, dankzij de belangeloze inzet van vele forumvrijwilligers.... maar helaas wordt er eerst gegoogled nadat men werd opgelicht.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 26 mar 2017 17:19

En uw juridische vraag is?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 26 mar 2017 17:30

Dit lijkt mij, ongeacht de goede bedoelingen, enkel reclame?

Reclame

goederaad
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2017 21:26

Ik heb mij tot diverse instanties gericht met mijn vraag waar ik als slachtoffer van internet oplichting terecht kan.

Echter nauwelijks gehoor gekregen. Aangifte doen in een plaatselijk politiekantoor, tja dat eindigt waarschijnlijk onderaan de stapel.

Mijn vraag: Is er net zoals in Nederland:

https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... artij.html

een officiële instantie die wettelijk alle aangiften verzamelt in één LANDELIJK verzamelpunt? Klopt het dat AANGIFTEN onder een bepaald bedrag gewoon niet worden onderzocht?

Nu moeten Belgische gedupeerden van Nederlandse oplichters zich aanmelden op bovengenoemd forum. Kan men in België online aangifte doen?

Maar de hamvraag blijft: Waar kan men de gegevens controleren?

Terug naar “Consumenten Koop”