camper gekocht die niet rijdt

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

camper gekocht die niet rijdt

#1 , 23 mar 2017 15:36

Zal het proberen overzichtelijk te houden.

Ik ruil mijn wagen tegen een camper, van 1982, en met opleg van mijn kant, zijnde 1000€.
Alles verloopt via mail en sms, en er is niets van contract of dergelijke opgemaakt.

Ik vertrek bij die persoon thuis, na 5 km krijgt de motor het moeilijk.
Ben niet op de autostrade durven rijden.
De motor heeft bijna geen power, en de andere moment schiet hij vooruit.
Levensgevaarlijk.
Me dunkt bestaat er toch een wet die bescherming van de koper en of verkoper bied en zegt dat iets wordt verkocht dat ook moet werken zoals voorzien?

In dit geval dus niet.
Enige reactie die hij me gaf was, misschien vervuilde luchtfilter, maar raar, ik heb er vorige week nog mee gereden.

Ben er zelf mee langs garage geweest om eens naar te laten kijken, maar die mekanieker zei eerlijk , daar begin ik niet aan, gewoon geld terug vragen.
Nu is dit ook mijn intentie, heb hem al herhaaldelijk via sms of telefoon trachten te bereiken maar geen gehoor.

Wat doe ik nu het best?

Ik dacht , eerst klacht bij politie neerleggen, en dan nadien naar hem thuis, proberen rijden, en mijn wagen en geld terug eisen?

Zie jullie nuttige raad tegemoet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 mar 2017 15:40

Kocht u van een handelaar en gaf die een schriftelijke garantie?
Was de rijdende schroothoop gekeurd door de technische controle zoals wettelijk verplicht is?
Of kocht u voor onderdelen of oud ijzer (van 1982???!!!!).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2017 15:52

Neen, particulier.
Was de bedoeling om er nog mee rond te toeren ja.
Was niet gekeurd voor verkoop nee.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 mar 2017 15:54

Bedoeling....maar wat staat er op de factuur of betalingsbewijs?
Had alleszins gekeurd moeten zijn voor verkoop (in de veronderstelling dat het geen verkoop
voor onderdelen of schroot is).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2017 15:58

Zoals in de start staat, er is niets op papier gezet, enkel afgehandeld via mail en gedeeltelijk sms.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2017 16:06

Koop je een tweedehands auto of lichte bestelwagen? Dan is de verkoper wettelijk verplicht jou een Car-Pass te overhandigen. Maakt niet uit of hij een particulier is of een professioneel. De Car-Pass toont de kilometerstand op verschillende data. Het document mag niet ouder zijn dan twee maanden. Kreeg je geen Car-Pass? Dan is de verkoop ongeldig en mag je als koper de ontbinding eisen en je geld terugvragen.

Bron: carpas
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 mar 2017 16:24

Wie koopt er nu een auto zonder die eens te laten rijden, of degelijk te inspecteren, en dan nog zonder de wettelijk nodige papieren? Eigen schuld zou ik zeggen. Als koper heb je geen garantie voor die wagen, en als je naar de rechtbank stapt, zal die eens goed lachen met uw naïviteit.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2017 16:31

wat is dat nu voor reactie mava105?
ik probeer nog steeds in de goedheid van de mens te geloven.
mijn auto was in orde, dus dat verwachte ik van hem ook.
Als je geen nuttige bijdrage kan leveren op een topic, stay away!
Nu, on topic, ga ik eerst langs politie of meteen langs hem zelf?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2017 16:32

Mondelinge overeenkomst ??

Als de verkoper beweerd dat het voor wisselstukken is, dat je de camper heeft gekocht, en dit kan want één van 1982 tot 2017 is wel 35 jaar, en dit kan geloofwaardig overkomen .

En de politie kan hier niks aan doen, want er zijn geen strafbare feiten gepleegd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 mar 2017 16:46

veel staat op mail en sms, ik dacht dat dit heden ten dagen ook wettelijk was.
Maar heb wel iets achter de hand, hij werkt in een Peugeot garage, de patron zal niet content zijn als ik hem daar kom confronteren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 23 mar 2017 16:48

Vertelt TS me nu dat hij met een niet-verzekerd en niet-ingeschreven voertuig de baan is opgereden?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 23 mar 2017 16:51

Een raar geval !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 mar 2017 16:53

Is dit eigenlijk een hulpforum, of een pestforum??
Ik vraag raad voor mijn situatie, alle ander bullshit kan ik missen als kiespijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 mar 2017 17:01

Is dit eigenlijk een hulpforum, of een pestforum??
Ik vraag raad voor mijn situatie, alle ander bullshit kan ik missen als kiespijn.
Laat het ons duidelijk zijn die is geen pest forum, maar een forum waar men mensen proberen te helpen .

Maar vind je zelf dit geen raar geval, je koopt een camper,

1/zonder schouwing

2/ zonder de verplichte carpas

3/stapt in de camper en rijd naar huis, zonder verzekering en zonder inschrijvingsbewijs, 2 zware overtredingen !!

4/zonder enig geschrifte

5/koopt een wagen zonder eerst eens een test rit uit te voeren en nauwgezet te controleren.

Als je bij de verkoop even driftig geweest dan hier op het forum had je u veel last bespaart geweest.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 mar 2017 17:31

Camper die niet rijdt? Ben je er zeker van dat het geen stacaravan is?

Terug naar “Consumenten Koop”