camper gekocht die niet rijdt

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Re: camper gekocht die niet rijdt

#16 , 23 mar 2017 18:24

amai wat een opmerking goeroe, ben benieuwd of mensen zoals jij dit recht in men gezicht zpouden durven zeggen, maar mùeestal niet, meestal staartje tussen de benen he

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 23 mar 2017 20:29

Was jij ook zo agressief (of assertief) bij de verkoper van de camper?
Laat het een goede les zijn voor uw volgende aankoop.,

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 23 mar 2017 20:36

Een camper die niet rijdt is zoals een café zonder bier.
Best frustrerend voor TS :evil: :evil: :evil: ...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#19 , 23 mar 2017 22:41

Als de verkoper particulier is, dan geldt de algemene vrijwaringsplicht (tegen uitwinning en voor verborgen gebreken).
Als het voertuig verborgen gebreken heeft (die een normaal zorgvuldig en nauwlettend koper door aandachtig onderzoek dadelijk had kunnen opmerken bij levering) van een zekere ernst (waardoor de zaak niet bruikbaar is waarvoor je het voorzien had en waarvan de verkoper op de hoogte was of had behoren te zijn), dan kan je - binnen korte termijn - ofwel prijsvermindering ofwel ontbinding van de koop-verkoopovereenkomst vorderen, plus eventuele schadevergoeding. Op basis van artt. 1641 - 1644 BW.
Als niet in die sms'jes en emails staat dat de verkoper het voertuig verkoopt in de staat waarin het zich bevindt, of nog, niet instaat voor verborgen gebreken, dan kan hij zich hierop ook niet beroepen (in het andere geval ligt de bewijslast om de kwade trouw van de verkoper aan te tonen bij jou).
Opgelet: de bewijskracht van emails en sms'en is tegenwoordig gecontesteerd. Als de wederpartij beweert dat ze niet van hem komen, dan is dit moeilijker te bewijzen en in een recent geval dus zelfs geen begin van schriftelijk bewijs (van belang om te kunnen aanvullen met getuigen en vermoedens).

Veel hangt natuurlijk af van de staat van het voertuig. Als alles piekfijn onderhouden is, blinkt als een spiegel, ..., dan heb je een aantal argumenten. Als de camper al half uit elkaar valt, dan kan je bezwaarlijk argumenteren dat je mocht verwachten dat hij dermate rijvaardigheid was. Waarschijnlijk zit de realiteit ergens tussen beide in, waarbij je uiteindelijk van het oordeel van een rechter afhangt (feitenkwestie).

Gaat de verkoper niet akkoord om de overeenkomst in onderlinge overeenstemming te ontbinden, dan kan je dit enkel via de rechtbank afdwingen.

Je kan proberen om op minnelijke wijze de koop-verkoopovereenkomst te ontbinden waarbij je - als compensatie of drukkingsmiddel - je rechten op een schadevergoeding laat varen.
Moeilijkheid is wel dat jouw wagen intussen misschien al verkocht is. Waardoor er geen zuivere ontbinding van de overeenkomst (met teruggave van de oorspronkelijke bezittingen) kan gebeuren. Volgende discussiepunt (als je al zover geraakt) zal dan zijn de waardebepaling van jouw vorig voertuig.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus
Berichten: 38596

#20 , 23 mar 2017 23:40

Maar de opmerkingen die gemaakt werden houden wel steek.
Buiten de koop wat een burgerlijke zaak is (zie @Bart Visser) zijn hier nog een aantal andere wetgevingen van toepassing.
Deze zijn reeds vernoemd - schouwing en car-pass - trouwens ook bij uw wagen moeten die documenten aanwezig zijn een keuring voor verkoop en een car-pass.
Ik vermoed ...dat u op voorhand een verzekering hebt afgesloten voor die camper en dat u reeds een inschrijving had voor dat voertuig. Indien niet en tegengehouden door politie veel problemen - indien een ongeval onderweg nog veel meer problemen - waar het beslag op het voertuig nog het minste van uw zorgen was geweest.
Ik bespaar u voorlopig de wetgeving maar kan in de duizenden € lopen. U kan altijd hier eens kijken. http://www.wegcode.be


En gelet op het arrest van hof van beroep Antwerpen inzake bewijskracht email laat staan sms'en....

Gaat het over deze wagen die u verder 'verkocht' hebt?
viewtopic.php?f=5&t=78774

Goodi
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#21 , 24 mar 2017 08:13

Aan alle criticasters , ongelovigen, zwartkijkers, en anderen, alles is onderling opgelost geraakt!
Ik heb mijn centen terug, en straffer nog, hij heeft zelfs mijn wagen overgenomen.
Nu jullie weer.
Een ding is zeker, op dit forum kom ik zeker geen raad meer vragen, maar als ik me wil laten uitmaken voor een of andere nitwit, dan ken ik andere kanalen.
Gaan jullie maar lekker door zo.
Enkele spijtig dat telkens de goede het met de slechten moeten bekopen.

Cogito ergo sum.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#22 , 24 mar 2017 09:33

Wat u onderling regelt staat volledig los van uw rechten. Als u er onderling uit geraakt, zoveel te beter voor u. Maar indien dat niet lukt zal u zich moeten wenden tot de rechtbank. De vraag die u zich dan moet stellen is welke argumenten u kan gebruiken om uw beoogde uitkomst daar te behalen. Dat antwoord heeft u al in #6 gekregen van den Lowie. Toegegeven, daarna komt er weer veel blabla in dit topic voor vooraleer nog eens een bruikbaar antwoord tegen te komen.

Terug naar “Consumenten Koop”