Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

Re: Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

#31 , 16 mar 2017 20:32

In hoe verre is dan bijvoorbeeld de plastic rond een sixpack eraf trekken, de flesjes terug op het schap zetten en de plastic folie meenemen zonder een flesje te kopen dan ook diefstal?
Diefstal.
Wat niet van jou is blijf je af. Tenzij je het gekocht hebt of gekregen (van iemand die de bevoegdheid had het te schenken).
Ja, maar de plastic kan je niet kopen. Net zoals zo'n promotiebon. Dat heb ik die securityman vandaag ook proberen te zeggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#32 , 16 mar 2017 20:37

In hoe verre is dan bijvoorbeeld de plastic rond een sixpack eraf trekken, de flesjes terug op het schap zetten en de plastic folie meenemen zonder een flesje te kopen dan ook diefstal?
Diefstal.
Wat niet van jou is blijf je af. Tenzij je het gekocht hebt of gekregen (van iemand die de bevoegdheid had het te schenken).
Het is ook toebrengen van beschadiging.
Wij komen bij u toch ook niet het behang van de muur trekken?
Ik vind dat jij best een aanvallende stijl hebt. Dit gaat niet over mij maar wat ik gezien heb vandaag, waardoor ik 10 minuten te laat terug op mijn werk was en wat ik zelf vrij oneerlijk vond.

Je hoeft mij écht niet aan te vallen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#33 , 16 mar 2017 20:41

In hoe verre is dan bijvoorbeeld de plastic rond een sixpack eraf trekken, de flesjes terug op het schap zetten en de plastic folie meenemen zonder een flesje te kopen dan ook diefstal?
Diefstal.
Wat niet van jou is blijf je af. Tenzij je het gekocht hebt of gekregen (van iemand die de bevoegdheid had het te schenken).
Ja, maar de plastic kan je niet kopen. Net zoals zo'n promotiebon. Dat heb ik die securityman vandaag ook proberen te zeggen.
Is de plastiek een zaak?
Indien ja: behoort ze jou toe?
Indien neen: neem je ze weg?
Indien ja: bedrieglijk = zonder instemming van de eigenaar?
Indien ja --> je bent schuldig aan diefstal

De effectieve invulling van deze ja-neen-vragen laat ik aan jezelf over.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#34 , 16 mar 2017 21:02

In hoe verre is dan bijvoorbeeld de plastic rond een sixpack eraf trekken, de flesjes terug op het schap zetten en de plastic folie meenemen zonder een flesje te kopen dan ook diefstal?
Diefstal.
Wat niet van jou is blijf je af. Tenzij je het gekocht hebt of gekregen (van iemand die de bevoegdheid had het te schenken).
Ja, maar de plastic kan je niet kopen. Net zoals zo'n promotiebon. Dat heb ik die securityman vandaag ook proberen te zeggen.
???????
Dus volgens u kan men enkel spreken van diefstal indien men iets ontvreemd dat te koop staat??????
Wat zou u zeggen als ze u van uw verpakking ontdoen en in je blootje verder op straat laten lopen?
Uw kledij staat niet te koop, dus het mag en het is geen diefstal?????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#35 , 16 mar 2017 21:22

Ik vind dat jij best een aanvallende stijl hebt. Dit gaat niet over mij maar wat ik gezien heb vandaag, waardoor ik 10 minuten te laat terug op mijn werk was en wat ik zelf vrij oneerlijk vond.

Je hoeft mij écht niet aan te vallen.
Wat asperger wellicht bedoelt: de teneur van de tenoren in deze thread (en voor alle duidelijkheid: ik ben GEEN tenor !) is eenduidig.
Het is begrijpelijk dat je een standpunt had ingenomen en blijft proberen dit bevestigd te zien. Zeker als je de situatie oneerlijk vond en zelfs bent tussengekomen.

Dit is echter een juridisch forum, geen maatschappelijk. De bedoeling is om een juridisch antwoord te verschaffen op een vraag.

Soms lukt dat hoor, in het forum. Zorgen voor een nieuwe invalshoek waardoor het ineens daghet in het Oosten bij anderen.
Maar hier dus niet.
De meningen zijn eenduidig en "nieuwe" argumenten beginnen recuperatie te worden.

Soms worden dan al eens "duidelijker" voorbeelden gegeven.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#36 , 17 mar 2017 08:43

Minder inkomen is het alvast niet. De klant zou zonder de bon nog steeds het verschil/bonwaarde in geld (bij)betaald hebben.
Dus: diefstal van die klant.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#37 , 17 mar 2017 08:59

Die bewaker gaat ook vreselijk in de fout, hij had die man/vrouw apart moeten roepen, en wachten op de politie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 17 mar 2017 09:11

TS heeft het over een type kortingsbonnen die over de flessenhals geschoven worden.
Die info heb ik gemist, vrees ik (ik las enkel iets over bonnen die aan de hals van de fles hangen. Voor zover ik dit al gezien heb, is dit meestal met lijm of een plastic bandje, zodat deze niet zomaar verwijderd kunnen worden). Maar bon, als dit zo is, gaat het enkel nog om diefstal (als die bon gewoon zou kunnen teruggeplaatst worden, eens de klant deze teruggegeven heeft).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#39 , 17 mar 2017 09:15

Die bewaker gaat ook vreselijk in de fout, hij had die man/vrouw apart moeten roepen, en wachten op de politie.
Op zich is er geen wet die stelt dat de bewaker de klant apart moet nemen. Hij moet zich veder natuurlijk wel aan de regels houden en het is niet echt klant-vriendelijk om een "verdachte" niet even apart te nemen. Maar daar ging de vraag van de TS niet over. Het ging over het al dan niet strafbaar zijn als je kortingsbonnen die aan het product hangen, ontvreemd... Antwoord daar is klaar en duidelijk: Ja!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 17 mar 2017 09:27

Toch lees ik dat TS vraagt of het normaal is dat hij daardoor hele tijd van zijn lunch kwijt is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 17 mar 2017 09:42

Toch lees ik dat TS vraagt of het normaal is dat hij daardoor bijna 15 minuten van zijn lunch kwijt is.
Ik vraag mij soms ook af of het normaal is dat ik een half uur te laat op het werk ben, als er weer eens een BMW die een Audi aan het "tailgating" was, er op geknald is op de linkerrijstrook van de E17, met een serieuze file als gevolg. That's life. Niet echt een juridische vraag...

Tenzij de topic starter ergens op voorhand de garantie van de winkel gekregen heeft dat ze binnen het kwartier zou kunnen afrekenen, denk ik niet dat ze veel kan beginnen. Als je op een zaterdag naar de Colruyt gaat, sta je soms ook lang aan te schuiven aan de kassa...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3794

#42 , 17 mar 2017 21:24

Deja vu naar deze facebook groep: https://www.facebook.com/groups/1595804053987517/

Daar is het de sport om zoveel mogelijk bonnen te verzamelen, en deze dan te ruilen of te verkopen.
Deze vraag is daar ook al meermaals gesteld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 20 mar 2017 10:27

Als het om bonnen gaat die je gewoon uit blaadjes knipt, is het een andere zaak, natuurlijk. Hoewel, de bonnen uit de blaadjes van uw buurman knippen, mag dan weer niet, zonder zijn toestemming.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Berichten: 929

#44 , 20 mar 2017 11:15

Jawel, de bewaking weet dat hij zo iemand apart moet nemen om het probleem af te handelen.
Mag niet aan de kassa.
Kan natuurlijk altijd dat de dief/klant gewoonweg niet mee wil gaan.
Dan kan:mag je hem niet dwingen en krijg je dergelijke opstootjes aan de kassa.
Waarschijnlijk een gewone bewakingsagent. Een detective werkt op een andere manier en zal die dingen nooit afhandelen aan de kassa.

Op de papieren wordt dit ingevuld als zijnde "vandalisme".
Doordat de winkel zelf geen financiele schade heeft en de bewaking werkt voor de winkel.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#45 , 20 mar 2017 11:48

Jawel, de bewaking weet dat hij zo iemand apart moet nemen om het probleem af te handelen.
Mag niet aan de kassa.
Welke wet zegt dat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”