Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

#1 , 16 mar 2017 14:11

Valt het meenemen van kortingsbonnen uit een supermarkt onder diefstal? Ik heb het dan niet alleen over boekjes waarvan je bonnen kunt afscheuren, maar ook bonnen die aan een product hangen, bv. rond een flessenhals bij wasmiddelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 mar 2017 14:21

Valt het meenemen van kortingsbonnen uit een supermarkt onder diefstal? Ik heb het dan niet alleen over boekjes waarvan je bonnen kunt afscheuren, maar ook bonnen die aan een product hangen, bv. rond een flessenhals bij wasmiddelen.
Aangezien die een zekere waarde hebben wel.
Bovendien is het vandalisme aangezien je een te koop gesteld product ontdoet van zijn volledige entiteit.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 mar 2017 14:23

Valt het meenemen van kortingsbonnen uit een supermarkt onder diefstal? Ik heb het dan niet alleen over boekjes waarvan je bonnen kunt afscheuren, maar ook bonnen die aan een product hangen, bv. rond een flessenhals bij wasmiddelen.
Aangezien die een zekere waarde hebben wel.
Bovendien is het vandalisme aangezien je een te koop gesteld product ontdoet van zijn volledige entiteit.
Zij hebben toch maar enkel waarde indien je het product koopt, als losstaande entiteit zijn zij toch waardeloos?

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 16 mar 2017 14:28

Valt het meenemen van kortingsbonnen uit een supermarkt onder diefstal? Ik heb het dan niet alleen over boekjes waarvan je bonnen kunt afscheuren, maar ook bonnen die aan een product hangen, bv. rond een flessenhals bij wasmiddelen.
Aangezien die een zekere waarde hebben wel.
Bovendien is het vandalisme aangezien je een te koop gesteld product ontdoet van zijn volledige entiteit.
Zij hebben toch maar enkel waarde indien je het product koopt, als losstaande entiteit zijn zij toch waardeloos?
Je verandert de waarde van het product door de bon weg te nemen. Een dop op een fles is op zich ook niets waard, maar mensen zullen minder geneigd zijn het product te kopen als het er niet op hangt. Hetzelfde kan gezegd worden over de bon, haal die weg en mensen zijn minder geneigd het te kopen. Bijgevolg leidt de winkel schade door uw acties.

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 mar 2017 14:36


Aangezien die een zekere waarde hebben wel.
Bovendien is het vandalisme aangezien je een te koop gesteld product ontdoet van zijn volledige entiteit.
Zij hebben toch maar enkel waarde indien je het product koopt, als losstaande entiteit zijn zij toch waardeloos?
Je verandert de waarde van het product door de bon weg te nemen. Een dop op een fles is op zich ook niets waard, maar mensen zullen minder geneigd zijn het product te kopen als het er niet op hangt. Hetzelfde kan gezegd worden over de bon, haal die weg en mensen zijn minder geneigd het te kopen. Bijgevolg leidt de winkel schade door uw acties.
Een dop op een fles is een intrinsiek deel van het product. Een kortingsbon is dat niet. Indien je de dop verwijdert, zal je dat product niet meer kunnen verkopen. Indien je de bon verwijdert wel, want je maakt niets kapot of brengt de verkoopbaarheid niet in gevaar.

Ik stel deze vraag trouwens niet over mijn eigen acties...

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mar 2017 14:39

Met welk doel zou jij die kortingsbonnen dan wel willen meenemen?
Verzameling zoals sigarenbanden bvb?

artemis
Berichten: 3294

#7 , 16 mar 2017 14:43

Het doel van dergelijke kortingsbonnen is een tijdelijke meerverkoop te creëren, gewoonlijk ten nadele van andere merken. Als we jouw redenering volgen dan zou iemand van een concurrerend merk de kortingsbonnen mogen verwijderen. Ik denk niet dat dat mag.

artemis
Berichten: 3294

#8 , 16 mar 2017 14:45

Met welk doel zou jij die kortingsbonnen dan wel willen meenemen?
Verzameling zoals sigarenbanden bvb?
Om ze op een later tijdstip zelf te gebruiken bv?
Of om de concurrentie te saboteren zoals ik aanhaalde.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 16 mar 2017 14:52

Het komt neer op het vernietigen van publiciteit.
Publiciteitsborden mag men ook niet verwijderen en mee naar huis nemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 mar 2017 14:55

Die marketingtechniek van meerverkoop ten nadele van andere merken ken ik maar al te goed. Daarvoor bestaan trouwens ook andere methodes, namelijk promo-acties van 1 kopen, 2de gratis of 25% korting op alle producten van merk x. Met zulke acties kan je de concurrentie niet saboteren. Waarom zou dat met kortingsbonnen dan ineens wel strafbaar zijn?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 16 mar 2017 14:59

Die marketingtechniek van meerverkoop ten nadele van andere merken ken ik maar al te goed. Daarvoor bestaan trouwens ook andere methodes, namelijk promo-acties van 1 kopen, 2de gratis of 25% korting op alle producten van merk x. Met zulke acties kan je de concurrentie niet saboteren. Waarom zou dat met kortingsbonnen dan ineens wel strafbaar zijn?
Zie boven.
Herhaaldelijk geantwoord.
Meerdere redenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 mar 2017 15:15

Huiswerk?

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 mar 2017 15:16

Huiswerk?
Wat?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 mar 2017 15:18

Huiswerk?
Wat?
De vraag in deze topic.

TinaV
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Ja

#15 , 16 mar 2017 15:20

Huiswerk?
Wat?
De vraag in deze topic.
Wat heeft dat met huiswerk te maken?

Terug naar “Consumenten Koop”