Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

tira00
Berichten: 929

Re: Kortingsbonnen meenemen = diefstal?

#46 , 20 mar 2017 12:00

Jawel, de bewaking weet dat hij zo iemand apart moet nemen om het probleem af te handelen.
Mag niet aan de kassa.
Welke wet zegt dat?
Hoeft geen wet te zijn:
Fundamentele beleefdheid tov de andere klanten.
Privacy tov de klant/ dief
En interne afspraken met zijn baas van de bewakingsfirma en de eigenaar van de winkel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#47 , 20 mar 2017 12:19

Je kan zomaar niemand in openbaar beschuldigen van diefstal.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#48 , 20 mar 2017 13:27

Hoeft geen wet te zijn:
Fundamentele beleefdheid tov de andere klanten.
Privacy tov de klant/ dief
En interne afspraken met zijn baas van de bewakingsfirma en de eigenaar van de winkel.
Dus concreet: tenzij het contract waaraan de beveilingspersoon dit stipuleerde, hoefde deze persoon de klant helemaal niet apart te nemen. Juridisch gezien is dat dit dus geen argument dat de topic starter zou kunnen gebruiken om gelijk wat te claimen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#49 , 20 mar 2017 13:30

Je kan zomaar niemand in openbaar beschuldigen van diefstal.
Deze beveilingingsmensen gaan niet zomaar iemand beschuldigen. Zijn gaan vragen of de persoon even zijn zakken wil leegmaken of iets dergelijks. Net zoals personen die een alarm laten afgaan als ze door van die poortjes gaan, vriendelijk verzocht worden of ze eens zonder zakken / zonder jas, etc... willen door de poortjes gaan. Da's helemaal geen beschuldigen van diefstal. Da's het vaststellen van het feit dat het alarm afgaat als de persoon passeert. Wat de reden is dat dit alarm afgaat, is een andere zaak. Idem met die bonnen: personeel heeft waarschijnlijk wel op beeld staan dat die persoon de bonnen in zijn zak gestoken had.

Afin, we wijken af: topic starter is vooral kwaad dat ze tijd verloren heeft. Juridisch gezien kan ze daar volgens mij echter helemaal niets aan doen. Tenzij iemand anders weet hoe ze dit zou kunnen aanpakken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tira00
Berichten: 929

#50 , 20 mar 2017 13:42

Of de bewakingsagent/retail officer heeft het zelf zien gebeuren:heterdaad.
Normaal mogen ze niet ingrijpen op wat iemand anders (vb personeel) gezien heeft (tenzij bendevorming of andere ernstige dingen)

Neen ik heb geen weet van een wet die zegt dat de bewaking verplicht is om de klant/dief mee naar achter te nemen om het probleem op te lossen.

Terug naar “Consumenten Koop”