Verkoop in het zwart loopt fout

doorendoor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop in het zwart loopt fout

#1 , 06 mar 2017 15:33

Situatie:
Ik bestel bij een vriend x aantal zakken , tshirts en stickers in het zwart als vrienden onder elkaar. Hiervoor spreken we een vriendenprijs van 1000 euro af. De gewone prijs voor deze goederen is 1300 dus ik krijg 300 euro korting. Via mail stuurt de vriend de prijzen per product en ik mail hem terug met het aantal zakken , stickers en tshirts dat ik nodig heb. Verdere mails worden niet gestuurd want we spreken mondeling af en er wordt geen factuur opgemaakt. Het totaalbedrag komt nergens ter sprake.

De goederen worden deels geleverd. De shirts en een deel van de zakken zijn er. De stickers en enkele zakken ontbreken. De kwaliteit van een deel deze goederen laten ook te wensen over (maar dat kon ik door de vingers zien door vriendenprijs). Omdat ik daarboven wacht op de rest van de goederen blijft de betaling uit.

2.5 maand later is de verkoper kwaad omdat hij nog geen betaling heeft gekregen ( ook al zijn nog steeds niet alle goederen klaar). Hij maakt dan een factuur op enkel voor de goederen die effectief geleverd zijn (dus zonder stickers en deel zakken) voor een bedrag van 1300 exl btw. Hij beweert deze factuur verstuurd te hebben maar deze is nooit aangekomen , een maand later krijg ik een aanmaning om deze factuur te betalen.

Kan ik hier iets aan doen zodat ik kan betalen tegen het overeengekomen bedrag en al mijn goederen hiervoor in de plaats krijg?

Samenvatting:
- Zakken tshirts stickers bestelt in zwart aan 1000
-2 mails verstuurd in het process , van de verkoper met prijs per product. van mij met aantal producten dat ik nodig heb. Geen antwoord op laatste mail.
-Goederen zijn van (aantoonbare) slechte kwailiteit
-2.5 maand later stelt verkoper toch factuur op en laat me dit mondeling weten
-factuur komt niet toe , maar krijg wel aanmaning tot betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 mar 2017 15:38

ik mail hem terug met het aantal zakken , stickers en tshirts dat ik nodig heb

Betalen, sofort!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 06 mar 2017 15:40

Vraag hem bewijs dat de factuur aangetekend verzonden is. Voor de rest, tja, verkoop in het zwart is geen reden tot ontbinding, enkel reden voor boetes door de overheid.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2017 15:48

Via mail stuurt de vriend de prijzen per product.
U hebt dus een offerte gekregen.
en ik mail hem terug met het aantal zakken , stickers en tshirts dat ik nodig heb.
U bent op de offerte ingegaan.

U dient dus de reeds geleverde goederen te betalen aan de prijzen uit de offerte + BTW. U kan de verkoper aangetekend in gebreke stellen indien de kwaliteit van de goederen te wensen overlaat en melden dat u om die reden een deel van de betaling inhoudt, die u zal betalen als de kwaliteitsproblemen met de betreffende goederen opgelost worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 mar 2017 16:00

Heb je de verkoper al in gebreke gesteld met een AS, dat je niet alles wat je besteld hebt ook ontvangen hebt.
Zorgen dat je voldoende bewijzen hebt, dergelijke vrienden laat je beter links liggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”