Onaangekondigde prijsstijging

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Onaangekondigde prijsstijging

#1 , 18 jan 2008 13:43

Toen ik in Ikea mijn kleerkast met schuifdeuren bestelde stond die kast in hun catalogus 2008, in de winkel en op de website (voor mijn vertrek naar de winkel) € 599 geprijsd.

Tijdens het opmaken van de bestelling zei de winkelbediende alleen dat de naam van de schuifdeuren veranderd was.

Bij het controleren van de bestelbon ontdekte ik dat niet alleen de naam van de schuifdeuren veranderd was, maar dat de prijs € 50 verhoogd was.

Ik heb dadelijk een mail naar Ikea gestuurd om te vragen wat er buiten de naam nog aan die schuifdeuren veranderd was om deze prijsverhoging van 8.34% te verantwoorden.

Dit is hun antwoord: Wij hebben uw mail goed ontvangen, waarvoor onze dank.
Deze schuifdeuren kosten 439 euro per paar. Als onze prijzen in de loop der tijd veranderen kan dit onder meer zijn doordat de algemene
vraag naar een bepaald product gewijzigd is.

Kan een prijs onaangekondigd zomaar veranderen op een paar uur tijd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#2 , 19 jan 2008 09:55

Is er niemand die een antwoord kan geven op mijn vraag?

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 jan 2008 12:02

Tope,

De vraag is of er in de catalogus van IKEA bepalingen staan omtrent de prijs-garantie.
Ik heb net even de IKEA-online catalogus erbij genomen en ik zie daar nogal nadrukkelijk staan "prijzen gegarandeerd tot juli 2008". Dat lijkt me nogal duidelijk: de aanbieder mag geen hogere prijs vragen.

Feit is echter, wanneer je in de IKEA-winkel was, zal de prijs wellicht duidelijk zichtbaar geweest zijn. Wanneer je dan toch beslist het goed aan te kopen, dan zou ik durven denken dat dat een zekere instemming met die (verhoogde) prijs betekent.

Misschien had je voordat je het meubel wilde kopen beter de winkel-verantwoordelijke op de hoogte gebracht van het verschil in affichering tussen de winkelprijs en de catalogusprijs.

Reclame

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#4 , 19 jan 2008 12:20

Bedankt voor je antwoord, Bart.
Toen ik in Ikea mijn kleerkast met schuifdeuren bestelde stond die kast in hun catalogus 2008, in de WINKEL en op de website (voor mijn vertrek naar de winkel) € 599 geprijsd.

Tijdens het opmaken van de bestelling zei de winkelbediende alleen dat de naam van de schuifdeuren veranderd was.
Op geen enkel moment heeft de winkelbediende mij er tijdens het opmaken van mijn bestelling op gewezen dat de prijs van dit artikel met
€ 50 verhoogd was.

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 jan 2008 14:07

Tope, welke prijs stond er geafficheerd in de winkel zelf ?

Indien dat de catalogusprijs + 50 EUR was, én je hebt tijdens het afrekenen niet geprotesteerd, dan vrees ik dat er weinig tegen te beginnen valt.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 19 jan 2008 14:45

Als je de bestelbon ondertekend hebt, vrees ik ook dat u geen verhaal hebt. Stond de nieuwe prijs op de bestelbon?

In vele catalogussen staat zoiets als "prijzen onderhevig aan wijzigingen". Vele winkels profiteren hier vaak van om in de winkel toch hogere prijzen te afficheren.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#7 , 19 jan 2008 18:17

De prijs van € 599 stond vermeld op die kast.

Ik had die prijsverhoging niet gemerkt, omdat het totaalbedrag van die kast niet op één van twee facturen stond, maar wel de afzonderlijke delen en ook de accessoires.

Terug naar “Consumenten Koop”