Aannemer zonder beroepsbekwaamheid

peter82
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aannemer zonder beroepsbekwaamheid

#1 , 05 mar 2017 14:28

Enkele weken geleden tekende ik een overeenkomst om werken uit te voeren in mijn woning: tegelwerken, sanitair in de badkamer e.a.
Hierin stonden enkele data vermeld waarop bepaalde onderdelen uitgevoerd moesten worden om de planning van andere aannemers niet te verstoren.


Eenmaal thuisgekomen zocht ik deze aannemer op in de KBO Public Search. Blijkbaar heeft deze geen enkele relevante beroepsbekwaamheid, enkel die van algemeen schrijnwerker.

Samen met enkele andere zaken die alarmbellen deden afgaan bij mij (jammer genoeg te laat natuurlijk) besloot ik verder te zoeken.
Ik kwam o.a. tegen dat deze fiscale schulden heeft. Als particulier zou ik hiervoor nog geen inhoudingsplicht hebben maar het stelt me niet geruster. Ik maak me zorgen over verschillende zaken: wat als er problemen zouden komen na de oplevering? Het voornaamste lijkt me naar waterdichting toe, maar ook bijvoorbeeld garantie etc. In de overeenkomst is sprake van een waarborg van 2 jaar, hoewel bijvoorbeeld de waterdichting onder 10-jarige aansprakelijkheid zou vallen. Mijn blokpolis zal allicht niet tussenkomen als er "knoeiwerk" geleverd wordt door een aannemer die dit werk niet mag uitvoeren.

Ik lees dat het ontbreken van de beroepsbekwaamheid de nietigheid van de overeenkomst tot gevolg heeft: http://www.dlpa.be/nieuwsbrieven/niet-n ... ontracten/
Hierdoor wordt ik wat gerustgesteld: de overeenkomst werd in het weekend gesloten en de verkoper gaf aan maandag te regelen dat iemand begon aan de werken. Zondagavond, dus voordat de verkoper afspraken kon maken met zijn mensen, en er dus allicht nog geen kosten vielen, bracht ik hem per mail op de hoogte hiervan, en dat de overeenkomst dus volgens mij nietig is. Ik bevestigde dit per aangetekende brief.

Hoe sta ik hier in?
De verkoper liet dan niets meer van zich horen maar zijn baas belde me anderhalve week later om me uit te maken en me er proberen op te wijzen hoe fout ik zat. :roll: Misschien belangrijk is dat hij hierin geen aanstalte maakte om het werk nog uit te voeren. De deadline opgegeven in de overeenkomst kan al niet meer gehaald worden, hij heeft geen enkele poging gedaan om iets af te spreken of om het toch nog uit te voeren: na anderhalve week radiostilte heb ik alleen die scheld/dreigtelefoon gehad.

De vraag is dus: ben ik hierin correct of ben ik hier inderdaad de mist in gegaan? Aan wat kan ik me nog verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2017 17:33

Inderdaad tegelzetten en loodgieterswerk zijn gereglementeerde beroepen!

Ik begrijp ook deze aannemer wanneer je hem daar op wijst hij zeker niet meer geneigd zal zijn om de werken nog uit te voeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

peter82
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2017 17:53

Bedankt voor de bevestiging!

Klopt inderdaad, ik sta er zoals je begrijpt ook niet om te springen dat hij de werken nog uitvoert. Ik wil er vooral mee zeggen, dat hij geen afspraak probeerde te maken om werken uit te voeren of om een deadline te halen. Aan de telefoon zei hij o.a. "je hebt wel een contract getekend" (wat dus i.m.o. nietig is) maar hij poogt ook absoluut niet om het uit te voeren dus wat dat betreft lijkt het me dat hij niet kan aanhalen dat ik niet meewerk bijvoorbeeld. Als hij bijvoorbeeld de maandag onmiddellijk belde om de werken in te plannen, en ik zou dan zeggen "nee sorry geen zin in", dan had hij misschien nog kunnen spelen dat, in geval dat ik verkeerd zit en de overeenkomst niet nietig is zoals hij beweert, ik hem verhinder het werk uit te voeren. Maar dat is dus niet het geval.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 05 mar 2017 18:18

Is niet omdat in de KBO Public Search u niets vind, dat de aannemer geen beroepsbekwaamheid heeft voor deze werken.

http://www.unizo.be/starters/advies/voo ... standig-te
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peter82
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2017 18:37

Waar kan ik dat dan wel vinden?

peter82
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2017 19:30

Bjikomende vraag: kan ik me nog ergens aan verwachten of mag ik dit als afgehandeld beschouwen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 06 mar 2017 10:40

Dat zal van de aannemer afhangen, of hij schadevergoeding eist of niet.

Misschien vindt je hier iets meer: http://www.vinduwaannemer.be/nl/faq/Aannemer-in-orde
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

peter82
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2017 10:52

Op je link staat toch net dat die beroepsbekwaamheden wel in de KBO-databank te vinden zijn?
Ik wil niet de betweter uithangen, integendeel, maar ik vraag me af waar ik dan wel kan zien waar de aannemer beroepsbekwaamheid voor heeft als het niet in die databank te vinden is?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mar 2017 10:56

Je kan altijd op het KBO eens zien op zijn oprichting akte( onder staatsblad) als dit daar niet vermeld staat !

Je kan het ook zien op het staatsblad onder de databank van de ondernemingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”